• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16947
+
-

«سوری» و«چگنی» در انتظار شهر شدن

شهر نشدن 2 مرکز بخش در شهرستان رومشکان و چگنی سبب مهاجرت بسیاری از اهالی این مناطق به دیگر شهر‌ها شده است

گزارش
«سوری» و«چگنی» در انتظار شهر شدن




عباس دارایی| چگنی- خبرنگار:

مراکز بخش‌های سوری از توابع شهرستان رومشکان و همچنین شاهیوند از توابع شهرستان چگنی با وجود برخورداری از جمعیت بالا به شهر تبدیل نشده اند.
این 2 بخش در شهرستان‌های رومشکان و چگنی در حالی از شاخص‌های مدنظر تقسیمات کشوری وزارت کشور برخوردار هستند که با وجود گستردگی جمعیتی و فراهم بودن برخی زیر ساخت‌ها در طول سالیان اخیر به شهر تبدیل نشده و همین امر باعث مهاجرت برخی از اهالی این مناطق به شهرها شده است.
این 2 بخش از زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای تبدیل شدن به شهر برخوردارند و در صورتی که به شهر تبدیل شوند با استقرار شهرداری در آنها و همچنین برخی امکانات دیگر توسعه پیدا می‌کنند.


بی توجهی به مطالبه مردم 

در این زمینه یکی از اهالی سوری در گفت و گو با همشهری اظهار می‌کند: تبدیل شدن مرکز بخش سوری به شهر یکی از خواسته‌ها و مطالبات مردم سوری است که طی سالیان گذشته محقق نشده است.
«حبیب سوری» می‌افزاید: بخش سوری از امکانات و زیرساخت‌ها برای داشتن شهر بهره مند است و در صورتی که این شهر به مرکزیت روستای ولیعصر تصویب شود بخش رونق پیدا خواهد کرد.
وی بیان می‌کند: فرماندار رومشکان پیگیر تصویب شهر ولیعصر(عج) مرکز بخش سوری است و امیدواریم با استقرار این شهر و تاسیس شهرداری در زمینه عمران شهری و ایجاد زیرساخت‌های بیشتر قدم‌هایی برداشته شود.


نبود نقطه شهری در بخش شاهیوند

یکی از اهالی شاهیوند هم در این باره به همشهری می‌گوید: با وجود استقرار ادارات در مرکز بخش شاهیوند اما این بخش هیچ نقطه شهری ندارد.
«مصطفی طولابی» بیان می‌کند: بخش شاهیوند یکی از بخش‌های بزرگ شهرستان چگنی است که در این بخش شهرداری تاسیس نشده و اگر شهرداری در این منطقه تاسیس شود اعتبارات خوبی به مرکز بخش تعلق می‌گیرد.


جمعیت 17هزار نفری بخش سوری 

فرماندار رومشکان با اشاره به جمعیت بخش سوری به همشهری می‌گوید: بخش سوری 16هزار و 932 نفر جمعیت دارد که با دارا بودن 19روستا، یکی از 2 بخش عمده شهرستان رومشکان محسوب می‌شود.
«نورالدین درمنان» می‌افزاید: روستای ولیعصر(عج) مرکز بخش سوری است که 3هزار و 832 نفر جمعیت دارد و به عنوان مرکز بخش کاملا مستعد تبدیل شدن به شهر است.
وی بیان می‌کند: اخیرا معاون اداره کل تقسیمات کشوری وزارت کشور و کارشناسان این حوزه در سفری به رومشکان از بخش سوری بازدید کرده و از نزدیک در جریان امور قرار گرفتند و خوشبختانه با توضیحاتی که دادیم و همچنین مستنداتی که ارائه کردیم، نگاه مثبتی به تبدیل شدن ولیعصر(عج) به شهر داشتند.


مرکز بخش سوری شهر می‌شود 

فرماندار رومشکان ادامه می‌دهد: تبدیل شدن مرکز بخش سوری به شهر قطعی است و علاوه براین با توجه به این‌که روستای رومیانی نیز 3هزار و 458نفر جمعیت دارد کارشناسان تقسیمات کشوری روی شهر شدن این روستا نیز نظر مساعدی داشتند که پیگیری‌های لازم را نیز در این خصوص انجام خواهیم داد.
وی می‌افزاید: اگر رومیانی نیز به شهر تبدیل شود با تبدیل روستای ولیعصر(عج) به شهر بخش سوری دارای 2 نقطه شهری خواهد بود که با استقرار شهرداری در این شهرها گام بلندی برای توسعه شهری در این بخش برداشته خواهد شد.


66 روستا در بخش شاهیوند با گستره جمعیتی 15هزار نفری 

فرماندار چگنی هم در این باره به همشهری می‌گوید: بخش شاهیوند با دارا بودن حدود 15هزار جمعیت در قالب 66روستا یکی از بخش‌های تابعه شهرستان چگنی است.
«قدرت الله ترابی نژاد» می‌افزاید: مرکز بخش شاهیوند روستای چم پلک است که با وجود استقرار زیرساخت‌های اداری به شهر تبدیل نشده است.
وی بیان می‌کند: تبصره 5 ماده یک قانون تقسیمات کشوری به صراحت تاکید کرده است که مراکز بخش‌ها می‌توانند تبدیل به شهر شوند و همچنین روستاهای بالای 3هزار و 500 نفر جمعیت نیز به شهر ارتقا پیدا کنند.

این مسئول عنوان می‌کند: با وجود تاکید قانون اما متاسفانه چم پلک مرکز بخش شاهیوند چگنی به شهر تبدیل نشده و در حال حاضر یکی از مطالبات مردم این منطقه تغییر وضع از روستا به شهر است.
فرماندار چگنی اضافه می‌کند: شهرهای زیر 20هزار نفر جمعیت از اعتبارات دولتی بهره مند می‌شوند. این اعتبارات به منظور ایجاد زیرساخت‌های شهری از سوی دولت به این شهرها تخصیص می‌یابد.
وی ادامه می‌دهد: به همین علت اگر منطقه چم پلک به شهر تبدیل شود با اختصاص اعتبارات می‌توان به توسعه زیرساخت‌ها و عمران شهری در آن امیدوار بود.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید