• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16949
+
-

بازی با مرگ درکمربندی غربی

بی توجهی به مدیریت صحیح پسماندهای بیمارستانی باعث شیوع انواع بیماری می‌شود

سلامت
بازی با مرگ درکمربندی غربی




مرضیه قاسمی| کرمانشاه- خبرنگار:

زباله ها و پسماندهای بیمارســتانی، یکی از معضلات زیست‌محیطی است که به علت داشتن عوامل خطرناک، سمی و بیماری‌زا سلامت افراد و جامعه را تهدید 
می کنند. بی توجهی به مدیریت صحیح این پسماندها باعث شیوع انواع بیماری ها می شود.   
 یک کارشناس محیط‌زیست درباره این دسته از زباله‌ها به همشهری می گوید: پسماندهای بیمارستانی را می توان به 3 گروه زباله های پزشکی،  عفونی و زباله خانگی تقسیم بندی کرد. «روزبه امیریان» می افزاید: نوع اول زباله های پزشـکی شامل پســماندها و زایدات حاصل از اقدامات تشــخیصی، درمانی و یا ایمن ســازی است که برای افراد و بیماران انجام می شود. دسته دوم زباله های عفونی، بخشی از زباله های پزشــکی هســتند که مربوط به بیماران مبتلا به بیماری های عفونی بوده و قابلیت ایجاد بیماری های عفونی را دارند. نوع ســوم زباله های بیمارســتانی شامل زباله‌های غیرپزشــکی همچون کاغذ، شیشه، قوطی، پوست میوه و... است که به زباله‌های خانگــی معروفند. در صورتی که زباله های بیمارســتانی مذکور به صــورت مجزا از یکدیگر جمع آوری نشوند، همگی زباله عفونی محسوب می شوند.

امیری بیان می کند:  این زباله ها خطر شدید انتقال بیماری های عفونی و مسری  از طریق بریدگی های موجود در پوست را دارند،
چنانکه در برخی موارد باعث انتقال برخی بیماری ها مانند هپاتیت و ایدز می شود.  این کارشناس محیط‌زیستمی‌گوید: پسماندهای خطرناک بیمارستانی شامل طیف وسیعی از پسماندهای تیز و برنده عفونی شیمیایی ، دارویی و رادیو اکتیو است. چنانچه این زباله ها به صورت غیر اصولی جمع آوری شوند، سبب آلودگی منابع آب و خاک و هوا و باعث انتشار بیماری بین انسان و حیوان می شوند.  وی می افزاید: نفوذ شیرابه این زباله ها به آب‌های زیرزمینی سبب می شود میزان اکسیژن محلول در آب کاهش یابد و آلودگی آب ایجاد شود.  حتی منجر به نابودی موجودات مفید در خاک از جمله کرم خاکی شده و چرخه غذایی برخی گیاهان و جانوران را که مهم‌ترین منابع غذایی انسان ها هستند، از بین ببرد.


 بررسی  نهایی برای احداث سایت پسماند 

 معاون نظارت و پایش محیط زیست استان از مکان‌یابی سایت «پسماندهای بیمارستانی» کرمانشاه خبر می‌دهد و می گوید: به‌زودی عملیات ساخت این سایت آغاز خواهد شد. «کاظم علیزاده» با اشاره به پیگیری‌های متعددی که برای مکان‌یابی سایت پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه انجام شد، اظهار می کند: در نهایت مکانی در کمربندی غربی کرمانشاه در مسیر کرمانشاه به قزانچی برای این منظور مشخص شد. وی ادامه می دهد: این سایت با همکاری بخش‌های مختلف مانند محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی، منابع طبیعی، آب منطقه‌ای و ... مکان‌یابی شده تا مشکلی از نظر محیط زیست، آلوده شدن منابع آب، تهدید سلامت مردم و ... ایجاد نکند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه این طرح در مرحله تصویب و بررسی نهایی است، اضافه می کند: محیط زیست در حال بررسی نهایی این محل است که  حداکثر یک ماه آینده به اتمام می‌رسد.  به گفته این مسئول پس از تصویب نهایی طرح سایت پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه، پروژه برای اجرا به بخش خصوصی سپرده خواهد شد. علیزاده تاکید می کند: در این سایت دستگاه خردکن و بی‌خطرساز زباله‌های بیمارستانی در نظر گرفته خواهد شد تا زباله‌های بیمارستانی به زباله‌های عادی تبدیل و سپس به شیوه بهداشتی و اصولی دفن شوند. وی با بیان این‌که اکنون تمام بیمارستان‌های کرمانشاه مجهز به سیستم‌های بی‌خطرساز هستند، می گوید: این زباله‌ها و زباله‌های مراکز پزشکی توسط شرکت‌های بخش خصوصی جمع‌آوری و به محل سایت جدید منتقل خواهد شد تا به شیوه بهداشتی و به دور از آلودگی محیط زیست دفن شوند. 
 

سراب قنبر محل دفن کنونی پسماند بیمارستانی 

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان محل کنونی دفن زباله‌های بیمارستانی کرمانشاه را محدوده سراب قنبر عنوان کرد که قرار شده محل مناسب‌‌تری برای این منظور تعیین شود.  علیزاده می گوید: زباله‌هایی که اکنون در سراب قنبر دفن می‌شوند همگی بی‌خطر شده و به زباله‌های عادی تبدیل می‌شوند. 
 

 مراحل ارزیابی زیست محیطی  

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی علوم پزشکی استان هم درباره سایت پسماند بیمارستانی به همشهری می گوید: ما در مراحل ارزیابی زیست‌محیطی آن هستیم .در زمینه مکان‌یابی چند نقطه مشخص شده و در مرحله مشاوره و ارزیابی آن هستیم، اما در کارگروه استانی هنوز مطرح نشده است، چون همچنان در حال بررسی است. 

«یحیی ذائبی» می افزاید:  پس از بررسی در کار گروه‌های مربوطه و تعیین محل برای اقدامات بعدی  به ادارات ذی‌ربط واگذار می شود.  این کارشناس بهداشت با اشاره به فعال بودن همه دستگاه‌های بی‌خطر‌ساز در بیمارستان های کرمانشاه عنوان می‌کند:  مدام کنترل می کنیم  و تمام سعی ما این است که هیچ پسماند بیمارستانی بدون بی‌خطر سازی از بیمارستان خارج نشود و شرکتی هم در حال حاضر عملیات دفن و آهک‌ریزی را انجام می دهد.وی درباره محل دفن کنونی این دسته از پسماندها می گوید: پس از بی‌خطر‌سازی در محلی که  کنار زباله‌های شهری است از طریق آهک‌ریزی زباله‌ها دفن می شوند، گرچه محدوده آن با زباله های شهری مشترک است، اما  جدا  دفن می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید