![اتمام طرح تفصیلی ارومیه تا پایان بهار](/img/newspaper_pages/1397/02%20ORDIBEHESHT/31/OSTANHA/A5.jpg)
اتمام طرح تفصیلی ارومیه تا پایان بهار
شهردار ارومیه: اجرای طرح تفصیلی مهمترین و اساسیترین عامل در توسعه شهر است
![اتمام طرح تفصیلی ارومیه تا پایان بهار](/img/newspaper_pages/1397/02%20ORDIBEHESHT/31/OSTANHA/A5.jpg)
نسا خلخالی| ارومیه- خبرنگار:
طرح تفصیلی یک سند راهبردی 10ساله شهری برای مدیریت شهر ارومیه است. از اوایل سال 91 طرح تفصیلی شهر ارومیه توسط شهرداری ارومیه مطرح شد. این طرح قرار بود توسط راه و شهرسازی در سال82 مطالعه و بعد از تصویب در شورای عالی معماری و شهرسازی وارد فاز اجرایی شود اما اکنون پس از گذشت 15 سال هنوز این طرح تکمیل و اجرا نشده و طی این 15 سال تنها روند مطالعاتی خود را طی کرده است. البته گفتنی است که این مطالعات شامل تهیه نقشههای هوایی نیز میشود که طبق گفته مسئولان تهیه این نقشهها زمان بر بوده و نیازمند مطالعات و دقت بیشتری است. در طرح تفصیلی بر روی توسعه عمودی شهر تمرکز بیشتری شده است و طبق اعلام دست اندرکاران تهیه این طرح، 30 درصد آن برای فضاهای خدماتی و توسعه شبکه معابر و راههای دسترس در نظر گرفته شده و بقیه نیز به فضاهای مسکونی اختصاص خواهد یافت.
توسعه تدریجی شهر
شهردار ارومیه با بیان اینکه طرح تفصیلی به عنوان یک سند راهبردی 10 ساله منجر به توسعه شهر میشود، میگوید: طراحی طرح تفصیلی شهر ارومیه در حال مطالعه است که باید با تامین نیازهای شهرسازی، اجتماعی و سرانه فضای شهری همراه بوده و باعث توسعه شبکه معابر شهری بر حسب سطح سرانه مطالعه و کنترل ترافیک که از جمله مهمترین دغدغههای مردم است، شود. «محمد حضرت پور » ادامه میدهد: تامین نیازهای ضروری شهر شامل سرانه خدمات از جمله فضای آموزشی، درمانی و ورزشی ، مسکونی و فرهنگی و تجاری از ویژگیهای مهم طرح تفصیلی است که مطالعه تک به تک این حوزهها باعث طولانی شدن ارائه و تصویب طرح تفصیلی در کمیسیون ماده پنج و شورای عالی شهر سازی و معماری شده است.
شهردار ارومیه با بیان اینکه طرح تفصیلی جدید شهر ارومیه باید در سال 82 تدوین میشد که مطالعات این طرح همچنان در دست اجرا است، اظهار میکند: طرح تفصیلی تصویب شده در سال 73 ، به هیچ وجه نمیتواند نیازهای شهروندان را در سال 97 تامین کند و به همین دلیل باید طرح تفصیلی جدید به تصویب رسیده و اجرا شود بدین ترتیب که بعد از اتمام مطالعات این طرح برای تصویب به شورای عالی معماری و شهر سازی ارسال و بعد از تصویب به مدت 10 سال قابل اجرا خواهد بود. حضرت پور با اشاره به لزوم به کار بردن دقت زیاد در هر 3 مرحله مطالعه، تصویب و اجرای طرح تفصیلی توسعه شهری، تصریح میکند: طرح تفصیلی مهمترین و اساسیترین عامل در توسعه شهر است چراکه تمامی خدمات شهری و امکانات با توجه به این طرح به شهروندان ارائه میشود و در صورت طرح و اجرای دقیق آن کیفیت زندگی شهروندان بالا رفته و شهر نیز توسعه مییابد.وی از اتمام طرح تفصیلی شهر ارومیه تا اواخر بهار سال 97 خبر میدهد.
دو برابر شدن عمر طرح تفصیلی ارومیه
یک کارشناس برنامه ریزی شهری با اشاره به تعریف طرح تفصیلی، ابراز میکند: طرح تفصیلی طرحی است که درآن نحوه استفاده از اراضی منطقه بندی و شبکههای عبور ومرور، انواع حوزهها از جمله صنعت، اشتغال، اجتماعی، بافتهای فرسوده و ضوابط مربوط به حفظ بناها در داخل این طرح وجود دارد.
«اصغر عابدینی» با اعلام اینکه طرح تفصیلی شهرها در ایران یک دوره زمانی 10 ساله را شامل میشود، میگوید: شهرها بر اساس طرحهای جامع و تفصیلی توسعه مییابند و ساخت و سازهای شهری و هچنین کلیه ساخت و سازها و فعالیتهای کالبدی براساس این طرحها صورت میگیرد که طرح تفصیلی شهر ارومیه در سال 73 برنامه ریزی شده و اصولا باید در سال 83 به اتمام میرسید ولی اکنون عمر این طرح 2 برابر شده است و پس از گذشت 14 سال هنوز در دست مطالعه است.
این کارشناس برنامه ریزی شهری میافزاید: رکود اقتصادی حاکم در شهرداریها، طولانی بودن زمان مراحل و تصویب طرحها طبق برنامه ریزی شهری و ثابت نبودن جمعیت شهرها، با توجه به مهاجرت روستاییان به شهرها و ساخت و ساز غیرقانونی و به دنبال آن حاشیه نشینی مهمترین مشکل طرحهای توسعه شهری هستند که با تصویب و اجرای طرح تفصیلی شهر تا مقداری میتوان از این مشکلات منجمله حاشیه نشینی، ساخت و ساز غیر مجاز و ترافیک رها شد که این امر همت تمامی کارشناسان و مسئولان مدیریت شهری را میطلبد چراکه آینده 10 ساله شهر در دستشان است.
توسعه افقی ارومیه
«اصغر عابدینی» کارشناس برنامه ریزی شهری با اشاره به توسعه شهر ارومیه به شکل افقی، اظهار میکند: اکنون توسعه عمودی شهر در دستور کار دولت است و در شهر ارومیه اراضی بایر زیادی در داخل محدوده شهری قرار دارند که میتوان با برنامه ریزی طرحهایی بر روی آنها اجرا کرد به طوری که در داخل طرح تفصیلی باید مراکزی برای رفع نیازهای شهری پیش بینی شود و علاوه بر آن به منظور کاهش ترافیک باید به جای خیابانهای متعدد یک خیابان وجود داشته باشد.