• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16954
+
-

اردبیل با «گردشگری ورزشی» جهانی می‌شود

مدیر کل ورزش جوانان: دریاچه شورابیل، فرصت مناسبی را برای توسعه ورزش‌های آبی و میزبانی از رقابت‌های بین‌المللی فراهم کرده است

گردشگری
اردبیل با «گردشگری ورزشی» جهانی می‌شود



سیدمهدی حسینی| اردبیل- خبرنگار:

ورزش یکی از جنبه‌های مهم گردشگری است و میزبانی انواع مسابقات ورزشی در عرصه‌های مختلف جهانی، منطقه‌ای و ملی می‌تواند در معرفی بهتر و جذب گردشگر تاثیر بسزایی داشته باشد و این خود دلیلی موجه برای اقدام دولت‌ها برای برنامه‌ریزی‌های جامع و کلان، برای ساخت تاسیسات زیربنایی و روبنایی جهت توسعه گردشگری ورزشی در استان است. استان اردبیل قابلیت‌های چشمگیری دارد و برگزاری رویدادهای ورزشی در سطح ملی، آسیایی و جهانی فرصت مطلوبی برای معرفی این قابلیت‌ها فراهم می‌سازد و ضروری است گردشگری ورزشی به دلیل تاثیرگذاری در نشاط اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.  این استان از نظر آب و هوایی بهترین ویژگی را برای ورزش دارد و برپایی اردوهای متعدد تیم‌های ملی رشته‌های مختلف و تیم‌های حاضر در لیگ رشته‌های مختلف، در شهرستان‌های استان اردبیل خود موید این ظرفیت است. 


  تامین زیرساخت‌ها

‌«شکور اجاقی» از فعالان ورزش استان در این زمینه می‌گوید: اردبیل دارای ظرفیت‌های فراوانی در جذب توریسم ورزشی است و اگر از طرف مسئولان استانی همتی شود، به عنوان یکی از قطب‌های توریسم ورزشی کشور مطرح خواهد شد. البته دستیابی به این هدف، نیازمند تامین زیرساخت‌ها و اهتمام برای میزبانی در سطوح مختلف است. 
وی می‌افزاید: مساله مهم دیگر، بازاریابی برای ظرفیت‌های ورزشی استان است که نیاز به رایزنی مسئولان برای میزبانی مسابقات و اردوهای ورزشی دارد. 

 «لطیف نیازی» نیز که در فوتبال فعالیت دارد، با اشاره به میزبانی والیبال انتخابی مردان جهان و امیدهای آسیا می‌گوید: با کمی باور به داشته‌هایمان، تلاش و در نظر گرفتن میزبانی مسابقات ورزشی که امکانات آن را داریم، می‌توانیم ظرفیت‌های استان را به دنیا معرفی کنیم و مسیر تبدیل شدن استان را به قطب توریسم ورزشی هموار سازیم.  وی تاکید می‌کند: برگزاری رویدادهای ورزشی در سطح ملی، آسیایی و جهانی فرصت مطلوبی برای معرفی این قابلیت‌ها فراهم کرده و ضروری است گردشگری ورزشی به دلیل تاثیرگذاری در نشاط اجتماعی و توسعه اقتصادی مورد توجه قرار گیرد. 


 نیاز به مشارکت بخش خصوصی

مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان  نیز در گفت و گو با همشهری می‌گوید: توریسم ورزشی و توجه به صنعت گردشگری با اتکا بر ورزش در بسیاری از مناطق جهان مورد تأیید قرار گرفته است. در این میان نباید در زمینه سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای احیای گردشگری ورزشی و حمایت از بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی دراستان دچار غفلت شویم. 

 «بهرام آقاخانی» می‌گوید: اردبیل ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه ورزشی دارد که با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها می‌توان گام‌های مناسبی در این زمینه برداشت. از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به قله سبلان و دریاچه شورابیل اشاره کرد که هر کدام به تنهایی قابلیت‌های قابل توجهی در این زمینه دارند؛ همکاری مسئولان و دستگاه‌های اجرای مربوطه نیز در این زمینه لازم و ضروری است. امیدواریم با تعامل و پیگیری‌های انجام شده اشتغال‌زایی در این زمینه را افزایش دهیم و حوزه گردشگری و توریسم ورزشی را به جایگاه ویژه‌ای که در استان باید داشته باشد، برسانیم. 


ظرفیت ورزش‌های آبی

مدیرکل ورزش و جوانان استان توضیح می‌دهد: دریاچه طبیعی شورابیل که در مرکز شهر اردبیل قرار گرفته، فرصت مناسبی را برای توسعه ورزش‌های آبی فراهم کرده و میزبانی از مسابقات مختلف قایقرانی در دیگر دریاچه‌های استان مانند گیلارلو، کشت و صنعت مغان و نئور در دستور کار است. 
آقاخانی با اشاره به برگزاری مسابقات مطرح والیبال در سطح آسیایی مردان و امیدها در سال گذشته یادآور می‌شود: در تلاش خواهیم بود تا شرایط میزبانی از رقابت‌های کاناپولوی قهرمانی آسیا را که در سال 2019 به میزبانی اردبیل برگزار خواهد شد، به بهترین شکل فراهم کنیم. در این خصوص به دنبال احداث اسکله متحرک در شورابیل هستیم. 

مدیریت اداره کل ورزش استان تاکید می‌کند: پیست اسکی آلوارس بعد از پیست شمشک دومین پیست معتبر ایران است که در صورت پایان یافتن خط 2 و 3 تله‌سی‌یژ و تکمیل امکانات اقامتی و خدماتی این مجموعه شاهد برگزاری مسابقات جهانی در این مجموعه خواهیم بود که به در توسعه گردشگری زمستانی تاثیرگذار است. 


استقبال از میزبانی‌ها

استاندار اردبیل نیز عنوان می‌کند: برای رشد توسعه گردشگری در ورزش از میزبانی ‌در رده‌های آسیایی، جهانی و بین‌المللی استقبال می‌کنیم و این مهم هم با تجهیز و توسعه زیرساخت‌های ورزشی در استان محقق خواهد شد. 
«اکبر بهنام‌جو» اضافه می‌کند: با ظرفیت‌های خوبی که در استان وجود دارد، تلاش خواهیم کرد با کمک بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی در نقاط مختلف استان اعم از پیست اسکی چمن فندقلو، پیست اسکی برفی آلوارس و مهم‌تر از همه احداث اسکله بر روی دریاچه شورابیل و رودخانه بالقلی چای اقدامات ارزنده‌ای را انجام دهیم. همه سعی و تلاش‌مان برای معرفی استان اردبیل به عنوان قطب گردشگری ورزشی در کشور را به کار خواهیم بست. 

دهکده توریستی سبلان

با سرمایه‌گذاری «البین بانک» روسیه و مشارکت بخش خصوصی داخلی، بزرگ‌ترین پروژه گردشگری کشور که امکانات لازم در حوزه توریسم ورزشی را هم دارد، با عنوان دهکده توریستی سبلان در اردبیل ایجاد می‌شود. 
به گفته فرماندار سرعین این دهکده در زمینی بالغ بر ۳۹۰ هکتار طراحی شده است و 3 نوع زمینه گردشگری متداول براساس استانداردهای جهانی را هدف قرار داده است. 

«علیرضا علیپور» اضافه می‌کند: هدف فعالیت‌ها و مراکز دهکده توریستی سبلان در زمینه توریسم درمانی، گردشگری ورزشی و اکوتوریسم خواهد بود. در این طرح ایجاد دهکده المپیک با امکانات مدرن ورزشی برای جذب تیم‌های ملی و باشگاهی در رشته‌های مختلف در نظر گرفته شده که می‌تواند گردشگری ورزشی منطقه را متحول کند. 
وی ادامه می‌دهد: بخشی از این طرح نیز در کنار دریاچه قرار دارد که ایجاد تجهیزات و امکانات ورزش‌های آبی برای آن در نظر گرفته شده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید