• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16952
+
-

شهر زیر پای تریلرها

قرار بود بهسازی پل ارتش شادگان تا پایان اردیبهشت به اتمام برسد، اما این اتفاق نیفتاد

نمای نزدیک
شهر زیر پای تریلرها




ولید آلبوناصر| شادگان- خبرنگار:

رودخانه جراحى در ورود به شادگان از سمت شرق به دو رودخانه فلاحیه و عبودى تقسیم مى‌شود و در نقطه تقسیم پل ارتش واقع است. به دلیل بالا بودن پل در مقایسه با منازل اطراف آن به پل هوایى هم معروف است. اخیرا به دلیل گذر کمربندى از آن به پل کمربندى هم نامیده مى‌شود. 
پل ارتش در سال‌هاى آغازین جنگ تحمیلى و پس از اشغال خرمشهر و حصر آبادان احداث شد؛ یک راه ارتباطى بسیار مهم که ماهشهر و خور دورق را به منطقه عملیاتى دارخوین وصل مى کرد. قبل از احداث این پل، مهمات و خودروهاى زرهى از وسط شهر گذر مى‌کردند.

پس از پایان جنگ تحمیلى، جاده ارتباطى دوطرف پل به جاده کمربندى معروف شد. قبل از احداث آزادراه اهواز- بندرامام، محل تردد این دو شهر از شادگان بود و دقیقا از همین پل. اکنون هم اکثر ترددهاى کارون و دارخوین به بندر امام و بندر شادگان از پل ارتش شادگان انجام مى‌شود. به دلیل کم‌عرض بودن خیابان‌های شهر و ترافیک درون‌شهرى این پل محل تردد اکثر شهروندان هم هست.


 پایان عمر مفید پل

پس از گذشت ٣٧ سال از احداث پل ارتش، این پل دچار فرسودگى شده و نقاطى از آن بارها ریزش کرده است. به همین دلیل، این پل غیرایمن تشخیص داده شد و بهسازی آن در دستور کار قرار گرفت.
سرپرست اداره راهدارى و حمل‌و‌نقل جاده‌اى شادگان به همشهری می‌گوید: براى تعمیر این پل 2 میلیارد و 100 میلیون ریال اعتبار اختصاص یافت و کار تعمیر آن در روز 26 فروردین امسال شروع شد.


پروژه یک‌ماهه

به دلیل تردد بسیار زیادى که از روی پل ارتش انجام می‌شد، مقرر شد این پروژه ظرف یک ماه انجام شود و در این مدت راه انحرافى بر رودخانه براى تردد ماشین‌های سنگین احداث شود.
«مدخور شاوردى» احداث راه انحرافى بر رودخانه را برای تردد ماشین‌های سنگین غیرممکن توصیف می‌کند و می‌گوید: این کار از نظر فنى غیرممکن است. علاوه بر آن، کشاورزان که پس از سال‌ها منتظر رسیدن آب از جراحى بودند، به این اقدام معترض بودند. وی با اشاره به تعللى که در آغاز پروژه شد ادامه می‌دهد: فقط براى نگهدارى بتون تا رسیدن به مقاومت مشخص 20 روز نیاز است. همچنین اتفاقاتى نظیر قطع دوروزه برق در منطقه هم کار پروژه را معطل کرد. بنابراین احتمالا پل در روز 10 خرداد افتتاح می‌شود.


ترافیک تریلرهاى 70 تنى

با بستن پل براى انجام گرفتن تعمیرات، قرار شد کامیون‌ها براى تردد از دارخوین به خوردورق، از جاده آبادان تردد کنند. بنرهاى تردد ممنوع هم نصب شد. اما این تصمیم‌ها در حد صورت‌جلسه باقى ماند و حالا تریلرها شهر را قرق کرده‌اند.
حالا روزانه نه‌تنها خیابان‌ها، بلکه کوچه‌ها هم به محلى براى تردد ماشین‌های سنگین تبدیل شده‌اند و علاوه بر ایجاد سد معبر و ترافیک‌هاى سنگین، آسفالت خیابان‌ها و کوچه‌ها از بین رفته است.
«ناصر» راننده خاورى است که در کوچه 6 مترى پل بصیرت وسط شهر به دلیل بالا بودن بار خاورش، به کابل‌های برق منازل برخورد کرده است. او کمک‌راننده را بالاى خاور فرستاده تا با چوبى که در دست دارد کابل برق را بالا بزند تا خاور رد شود. با این‌که ساعت 12 ظهر است، چنان ترافیکى ایجاد شده که کوچه را قفل کرده و راننده‌ها کلافه شده‌اند.

راننده‌اى که به دلیل عرض کم خیابان امام در چهارراه لاله با تریلر 18 چرخش سد معبر کرده، موجب اعتراض رانندگان تاکسى شده است. او به صداى بوق ماشین‌های زیادى که پشت سرش صف بسته‌اند بى‌توجه است و با عصبانیت، گاز مى‌دهد و از آنجا دور مى‌شود.
«سعید بریهى» راننده تریلر است که با آن گندم جابه‌جا می‌کند؛ از مراکز خرید تا سیلو. او به همشهری می‌گوید: من ساکن شادگانم و به دلیل نبود پارکینگ مجبورم هر روز تریلر را کنار منزل خودم پارک کنم. انتظار دارید چطور به خانه برسم؟


ادارات شادگان هماهنگ نیستند

نایب رئیس شوراى شهرستان شادگان می‌گوید: قطع برق، ریزش سنگ در رودخانه و اعتراض اداره امور آب، نبود مسیر تردد جایگزین برای خودروها، ایجاد سد معبر ناشى از تردد ماشین‌هاى سنگین و تخریب آسفالت خیابان‌ها که ناشی از مسدود کردن پل و تعمیر آن است، ناهماهنگى میان ادارات شادگان را مى‌رساند. 
«حاتم آلبوخنفر» می‌افزاید: اکثر ماشین‌های سنگینی که در شهر تردد مى‌کنند ماشین‌هاى شهروندان شادگانى هستند که به دلیل نبود پارکینگ ویژه در بیرون از شهر ناچارند درون شهر تردد کنند. 

او تعمیر این پل را به دلیل قدیمى بودن ضرورى می‌داند و می‌گوید: به دلیل نبود راه انحرافى و جایگزین، باید در اجراى پروژه تسریع شود تا شاهد تخریب بیشتر آسفالت خیابان‌ها و ترافیک ماشین‌های سنگین در شهر نباشیم.
عضو شوراى ترافیک ادامه می‌دهد: تعمیر پل قرار بود قبل از تحویل سال 97 انجام گیرد، اما بعد از تعطیلات نوروز و بدون هماهنگى با شوراى ترافیک آغاز شد.
آلبوخنفر اضافه می‌کند: کمربندى در حال حاضر با توسعه شهر در وسط شهر قرار گرفته و باید فکر اساسى براى احداث کمربندى جایگزین کرد.

*** 
 ناهماهنگى، کندى پروژه، قطع برق، کم بودن اعتبارات یا هر دلیل دیگرى که باشد آنچه آشکار است تخریب آسفالت خیابان‌ها و پل‌‌های شادگان است که با بستن کمربندى و هجمه ماشین‌های سنگین به درون شهر اتفاق افتاده است.
خیابان‌هایى که به‌زور روى آسفالت را می‌بینند حالا جلو دیدگان شهروندان، آسفالتشان در حال تخریب است و این به این معناست که تمام خیابان‌ها قربانى تعمیر پل شده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :