از موارد دیگری که در آییننامه اجرایی تبصره ماده ۶۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مورد غفلت قرار گرفته، تخفیف شهریه رزمندگان 8 سال دفاعمقدس که حداقل 6ماه سابقه حضور در جبهه دارند و جانبازان زیر 25 درصد جانبازی و آزادگان با کمتر از 6ماه سابقه اسارت و همسران و فرزندان آنان است.
برابر جزء ۱ بند ث ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه، تأمین و پرداخت یا معافیت حداقل 30درصد هزینه شهریه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، دورههای شبانه دانشگاههای دولتی، دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاههای مورد تأیید وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وفق بودجه سنواتی برای آنان درنظر گرفته شده است.
علاوه بر آنکه از ابتدای قانون برنامه ششم توسعه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته، این موضوع در آییننامه اجرایی نیز مورد غفلت واقع شده و هیچ اشارهای به آن نشده است.
در ماده ۵ آییننامه جدید تعداد نیمسالهای پرداخت شهریه نسبت به آییننامه قبلی برای برخی گروهها کاهش پیدا کرده است که این محدودیت بیشتری را نسبت به قبل اعمال میکند. از محدودیتهای دیگری که در آییننامه وجود دارد محروم کردن دانشجویان دکتری تخصصی و phd با معدل کمتر از ۱۶ از پرداخت شهریه آن نیمسال است که در تبصره ۳ ماده ۵ به آن تصریح شده است. آیا این محدودیت نمیتواند موجب ترک تحصیل بخشی از ایثارگران از ادامه تحصیل باشد؟
ایراد بسیار مهمی که در آییننامه فعلی وجود دارد ایجاد محدودیت برای بهرهمندی از شهریه مقاطع تحصیلی برای فرزندان جانبازان و آزادگان است. برابر تبصره ۵ ماده ۵ آییننامه، پرداخت کمک شهریه برای جانبازان، آزادگان و همسران شهدا و فرزندان شهدا برای تمام مقاطع تحصیلی درنظر گرفته شده است، ولی فرزندان جانبازان و آزادگان تا 2 مقطع تحصیلی از معافیت شهریه برخوردار میشوند؛ این در حالی است که با توجه به شرایط سنی جانبازان، آزادگان و همسران شهدا که به میانگین ۶۰ سال میرسند و با توجه به محدودیت تبصره ذیل ماده ۴ برای افراد دارای ۶۰سال سن از دریافت شهریه که بسیار محدودکننده است. میتوانیم نتیجه بگیریم این تبصره، ترفندی برای محرومیت ایثارگران از پرداخت شهریه آنان است بهطوری که قشر وسیعی از آنان از ادامه تحصیل محروم شوند. قطعاً یکی از اصلیترین گروههای هدف در کسب تحصیلات عالی فرزندان هستند که برای تصدی مشاغل حساس و کسب جایگاه اجتماعی مناسب باید مورد حمایت قرار بگیرند تا اهداف مقرر در سیاستهای کلی نظام در قبال ایثارگران محقق شود. محرومیت آنها و محدود کردن، میتواند مغایرت جدی با سیاستهای کلی نظام در قبال ایثارگران داشته باشد. در تبصره ۸ ماده ۵ مجدداً بر موضوعی تأکید شده که قبلا پیشبینیهای لازم در ماده ۳ برای آن در قالب کارگروهی با مشارکت بخشی از سازمانها و بنیاد برای رشتههای تحصیلی مورد نیاز انجام گرفته است، لیکن در این تبصره قید محدودکنندهتری وجود دارد و صرفاً رشتههای تحصیلی مورد نیازی را که دارای مجوز از شورای گسترش وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد برای بهرهمندی از این خدمات ضروری میداند. ایجاد این همه محدودیت و تأکید بر این محدودیتها به شیوههای مختلف برای چیست؟
هدفمندکردن شهریه دانشجویی ایثارگران ۵
در همینه زمینه :