بیمهگریزی و انفعال ملی
مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تأمین خسارتهای بدنی با اعلام تردد بیش از 12میلیون وسیله نقلیه بدون بیمه شخص ثالث در سطح کشور، تصریح کرد: جای تأسف است که با وجود اجباری بودن قانون بیمه شخص ثالث، تعداد وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه، در سال۱۴۰۰ نسبت به سال۹۵ حدود ۱۸درصد افزایش یافته است.
بهنظر میرسد بیمهگریزی به یک فرهنگ تبدیل شده است؛ چرا که در اساسنامه صندوق تامین خسارت بدنی، این صندوق وظیفه جبران خسارتهای بدنی وارد به اشخاص ثالث ناشی از فقدان یا انقضای بیمهنامه، بطلان قرارداد بیمه، شناخته نشدن وسیله نقلیه مسبب حادثه، کسری پوشش بیمهنامه ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه یا تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه یا صدور حکم توقف یا ورشکستگی بیمهگر را دارد. بهواقع این حکم قانونی در ذات خود دارای تناقض است؛ چرا که صندوق را متعهد به پرداخت خسارت ناشی از بیمهگریزی میکند. هرچند این صندوق وظیفه پیگیری خسارات و وصول آنها را دارد اما وصول این مطالبات آسان نخواهد بود. سؤال مهم این است که چرا الزامات قانونی رعایت نمیشود؟ ازجمله اینکه ستاد مدیریت حملونقل و سوخت و شرکت پالایش و پخش باید از صدور کارت سوخت و تمدید آن برای خودروها و وسایل نقلیه موتوری فاقد بیمه نامه شخص ثالث خودداری کند. انفعال در بیمهگریزی هزینه زیادی بر کشور تحمیل میکند و پرداخت خسارت بیمهگریزان باید آخرین راهکار باشد نه نخستین آن.