• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 29 مرداد 1401
کد مطلب : 169015
+
-

توافق عادلانه؛همچنان معطل آمریکا

فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلاف با کنگره و مشکلات داخلی، از مهم‌ترین دلایل بی‎تصمیمی دولت بایدن برای بازگشت به برجام است

 درحالی‌که ایران پاسخ مکتوب خود به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را در روزهای گذشته به بروکسل ارسال کرده و همه‎ چیز در انتظار پاسخ طرف مقابل و به‎ویژه آمریکایی‎هاست، اما واشنگتن همچنان درحال اتلاف وقت است و مقام‎های کاخ‎سفید به‎جای پاسخگویی به مطالبات قانونی تهران، به فضاسازی پیرامون پاسخ ایران روی آورده‌‎اند؛ رویکردی که به‎نظر می‎رسد از ناتوانی دولت در تصمیم‎گیری در این زمینه ناشی می‌شود.به‎ گزارش همشهری، پس ‎از اینکه در روزهای اخیر بعضی منابع، ادعاهایی درباره افشای برخی بندهای متن پیشنهادی و امتیازات ارائه شده به تهران از سوی واشنگتن مطرح کردند، مقام‎هایی آمریکایی همچنان اصرار دارند که امتیازی به ایران ندهند و همچنان درحال بررسی متن ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا و پاسخ مکتوب جمهوری‎ اسلامی هستند.این در شرایطی است که برخی منابع غربی به نقل از مقام‌های اروپایی گزارش داده‎اند بروکسل همچنان منتظر پاسخ آمریکا به ‌نظرات ایران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپاست.

پشت ‎پرده تناقض‎گویی‎ها
پس ‎از آنکه اعلام شد آمریکا به‎صورت شفاهی با برخی مطالبات ایران موافقت کرده ‎است، تناقض‎گویی‎ها در این زمینه در کاخ ‎سفید افزایش یافت؛ رویکردی که تحلیلگران معتقدند بیش‎از هر چیز ناشی از افزایش فشار لابی‎های مخالف برجام در ساختار سیاسی آمریکا و همچنین صهیونیست‎هاست. بر این اساس نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا، ضمن اعتراض به پیش‌نویس توافق هسته‌ای، اذعان کرد پیشنهاد اروپایی‌ها، با خطوط قرمز واشنگتن مطابقت ندارد. یائیر لاپید در این نامه بار دیگر به تلاش‌های تل‌آویو برای اثرگذاری در روند گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران اذعان و تأکید کرده ‎است که اسرائیل با انتقال پیام از طریق کانال‌های پنهان و آشکار خود به آمریکایی‌ها، در تلاش است بر مباحث حساسی که این روزها در کاخ سفید درباره احتمال بازگشت به توافق هسته‌ای در جریان است، تأثیر بگذارد.

واشنگتن - تل‎آویو؛ اختلاف در تاکتیک، همسانی در اهداف
این در حالی است که سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست ‎خبری اخیر خود تأکید کرد که واشنگتن و تل‌آویو از نظر تاکتیکی درباره برنامه هسته‌ای ایران اختلاف دارند، اما هدف ما یکی است. ند پرایس با اشاره به اینکه موضع رسمی رژیم صهیونیستی در قبال ایران تغییر نکرده ‎است، گفت: «واشنگتن و تل‎آویو در هدف راهبردی ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‎ای، اشتراک‎نظر دارند.»
وی به این موضوع هم اشاره کرد که بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا، از سوی کاخ‎سفید همچنان ادامه دارد؛ «ما پاسخ خود را به‎صورت مستقیم و به شکل خصوصی به اتحادیه اروپا منتقل خواهیم کرد.» پرایس به گفت‎وگوی اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با همتای عمانی خود نیز واکنش نشان داد و تأکید کرد که عمان نقش مهمی در احیای برجام و همچنین موضوع تبادل زندانیان ایران و آمریکا ایفا کرده ‎است.

پرونده آزادی زندانیان
با توجه به موضع‎گیری سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، به ‎نظر می‎رسد علاو‎ه بر رایزنی‎های برجامی، پرونده تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن یکی از محورهای گفت‎وگوی امیرعبداللهیان با همتای عمانی خود بوده ‎است. مقام‎های تهران تأکید دارند جمهوری ‎اسلامی خارج از کانال برجام، بارها آمادگی خود را برای پرداختن به موضوع «آزادی زندانیان» به آمریکایی‎ها اعلام کرده ‎است. بر همین اساس هم بود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در روزهای اخیر تأکید کرد که ایران برای اجرای فوری توافق با آمریکا درباره زندانیان آماده است.
 
افزایش فشار صهیونیست‌ها
دراین میان کارشناسان معتقدند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلاف با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا، از مهم‌ترین دلایل بی‎تصمیمی و تعلل دولت بایدن برای بازگشت به برجام است.
در همین چارچوب هم بود که شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد دولت بایدن به جمهوری اسلامی در زمینه توقف تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معافیت تحریمی شرکت‌های غربی فعال در ایران با هدف احیای برجام «هیچ تضمینی» نداده ‎است.

مکث
 روایتی از جزئیات پیشنهاد اروپا


شبکه خبری الجزیره به نقل از «منابع آگاه» ادعا کرد پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام 4 مرحله و 2دوره زمانی را شامل می‌شود که هرکدام ۶۰روزه است. این منابع مدعی شده‎اند که در روز اول امضای توافق ۱۷بانک و ۱۵۰نهاد اقتصادی رفع تحریم می‌شوند و از همان روز اول اجرای توافق، تهران به‎طورتدریجی کاهش گام‌های هسته‌ای خود را آغاز می‌کند. آنها همچنین تأکید کرده‎اند که همزمان با اجرای توافق، ۷میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در کره‎جنوبی آزادسازی خواهد شد. این منابع می‎گویند ازجمله سازوکار این توافق این است که ایران طی ۱۲۰روز بعد از امضای توافق ۵۰میلیون بشکه نفت صادر خواهد کرد و صادرات نفت ایران پس‎از این دوره روزانه 5/2میلیون بشکه خواهد بود. دراین گزارش همچنین عنوان شده‎است که در متن پیشنهادی آمده اگر واشنگتن بار دیگر از توافق خارج شد، باید غرامت مالی پرداخت کند. از سوی دیگر نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به‌وجود برخی مسائل پیچیده برای احیای برجام، گفت: موارد زیادی برای احیای توافق هسته‌ای حاصل شده‎است. امیدواریم تا قبل از اول سپتامبر(10شهریور)، اجماعی برای احیای توافق هسته‌ای داشته باشیم.  میخائیل اولیانوف افزود: ۳متن برای احیای توافق وجود دارد و اتحادیه اروپا در تلاش است بین دیدگاه‌های طرف‌ها ارتباط برقرار کند. ما این تصور را داریم که واشنگتن خواهان حل‎وفصل مسائل باقیمانده غیرمرتبط با توافق هسته‌ای ایران است.

این خبر را به اشتراک بگذارید