• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 27 مرداد 1401
کد مطلب : 168949
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n5nNp
+
-

کیسه کتاب با هدف خواننده جهانی!

فرهنگ و زندگی
کیسه کتاب با هدف خواننده جهانی!

مهتاب خسروشاهی 

 کارکرد سازمان‌های مردم‌نهاد و غیرانتفاعی را نباید هیچ‌وقت نادیده گرفت؛ حتی آن سر دنیا! به لطف یک سازمان غیرانتفاعی محبوب ملی در  « اوکلاهاماسیتی»، کودکان و نوجوانان می‌توانند به‌راحتی به مجموعه عظیمی از کتاب‌های متناسب با سن خود دست یافته و مهم‌تر اینکه آنها را به خانه آورده و مطالعه کنند.
این برنامه که Raising a Reader نام دارد، پیش از این در مدارس مقطعی ابتدایی تلما، ویلوبروک پارک و مارتین لوترکینگ به‌صورت آزمایشی به اجرا درآمده و نتیجه آن نیز بسیار درخشان بوده است. با شروع فصل تازه آموزشی در مدارس اوکلاهاماسیتی، این طرح در مدرسه OKCPS از پایه پیش از دوم ابتدایی تا دوم ابتدایی نیز به اجرا درخواهد آمد و سپس به برنامه‌ای سراسری در اوکلاهاما تبدیل خواهد شد.
به‌گفته «دکتر استفانی هینتون»، مدیر آموزش ابتدایی مدارس اوکلاهاما، این برنامه یکی از بهترین برنامه‌های آموزشی- پرورشی فوق‌برنامه است که قرار است به‌صورت کلان اجرا شود. او معتقد است:«این طرح تلاش دارد تا کتابخوانی را به عادت و روالی طبیعی و روزانه در زندگی خانواده‌ها- و نه فقط بچه‌ها- تبدیل کند. در واقع درپی ایجاد عادت کتابخوانی در خانه‌ها هستیم.»هر کلاس، از پایه پیش از کلاس دوم دبستان تا کلاس دوم ابتدایی، 26«کیف یا کیسه کتاب»- اصطلاحی که برای هر مجموعه انتخاب شده - دریافت خواهد کرد. هر کیف شامل مجموعه‌ای از 4 یا 5جلد کتاب، متناسب با سن و نیازهای آموزشی آن مقطع است. هر هفته، هر دانش‌آموز یک کیف یا کیسه کتاب را به منزل می‌برد تا همراه با والدین یا خواهر و برادر خود کتاب‌ها را مطالعه کند. هفته بعد، کیسه به مدرسه بازگردانده شده و کیسه بعدی در اختیار او قرار می‌گیرد. طی یک سال تحصیلی، این کیف‌ها بین دانش‌آموزان می‌چرخد تا همه آنها، کتاب‌های هر 26کیف را مطالعه کنند.
به عقیده این مؤسسه غیرانتفاعی که مرکز آن در کالیفرنیاست هدف از چرخش کتاب‌ها در خانه دانش‌آموزان، تشویق مطالعه در منزل، همراه با خانواده است. از سوی دیگر این برنامه راهکاری است برای والدین تا با روند آموزش و پرورش کودکان خود از نزدیک آشنا شوند. کودکان در مدرسه درباره کتاب‌ها صحبت می‌کنند.
به‌گفته دکتر هینتون، روند آموزشی به شکلی طراحی شده است تا والدین تاحد ممکن با فرایند تحصیلی فرزندان خود در طول سال، همراه شوند. علاوه براینکه می‌تواند راهی برای سوادآموزی بعضی از والدین شود. این طرح درواقع بخشی از قانون سراسری با عنوان CARES است که از سال 2020میلادی به اجرا درآمد. دولت فدرال با تاسیس صندوق امداد اضطراری به مدارس ابتدایی و متوسطه (ESSER)، تلاش کرد تا کمبودهای ایجاد شده در روند انجام برنامه‌های آموزشی- پرورشی را که به‌دلیل همه‌گیری کووید- 19به تعویق افتاده‌ یا ناتمام مانده بود، مجددا راه‌اندازی کرده و از آنها حمایت کند.
دکتر هینتون این برنامه را قدم‌های اولیه طرح بزرگ «پرورش خواننده» در سراسر منطقه عنوان کرده است. به‌این‌ترتیب می‌توان به جامعه‌ای با تفکر عمیق‌تر و متعهدتر در آینده امیدوار بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید