• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 27 مرداد 1401
کد مطلب : 168919
+
-

فعال‌سازی دیپلماسی آب

چهره روز
فعال‌سازی دیپلماسی آب

برای علاج بحران‌های خشک‌سالی، تنش آبی و خشکیدگی دریاچه‌ها و تالاب‌ها، چاره‌ای جز فعال‌سازی دیپلماسی آب در کنار اصلاح مدیریت توزیع و مصرف منابع آبی در کشور وجود ندارد. در شرق کشور، سیستان و بلوچستان تشنه حقابه‌ای است که باید از افغانستان برسد و در شمال غرب کشور، احیای دریاچه ارومیه در دستور کار قرار دارد. 
علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در مورد حقابه بین‌المللی کشور خبرهای خوبی دارد، او می‌گوید: هم در سیستان و بلوچستان برای حقابه هیرمند و هم در غرب کشور درباره ترکیه، رایزنی‌هایی در دستور کار دولت است که حقابه قانونی کشور تأمین شود. از نظر حقوقی با افغانستان معاهده 1351را داریم و دنبال آن هستیم که مطابق با آن رفتار شود. مانع بزرگی برای اجرای این معاهده ایجاد شده بود؛ سازه الحاقی به بند کمال‌خان باعث انحراف آب شده بود که در توافق اخیر با هیأت حاکمه افغانستان قول دادند که قطره‌ای آب به سمت «گود زره» که منطقه‌ای لم‌یزرع است جاری نشود. 
درباره تالاب‌ها هم مهم‌ترین موضوعی که دنبال می‌کنیم این است که حقابه تالاب‌ها طبق سند آب پویا برایشان تأمین شود، البته برخی از نقاط کشور به‌خاطر خشکسالی‌ها ممکن است امکان تأمین آب مانند شرایط نرمال فراهم نباشد، اما حقابه‌ها را متناسب با سهم محیط‌زیست و این تالاب‌ها رهاسازی می‌کنیم. محرابیان درباره وضع دریاچه ارومیه نیز روند تغییرات بارندگی و همچنین تغییرات سطح زیرکشت اراضی آبی این حوضه آبریز را عوامل مؤثر در تراز آبی دریاچه ارومیه می‌داند و سیاست‌های احیا را به مدیریت مصارف منوط می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید