• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 24 مرداد 1401
کد مطلب : 168583
+
-

مخترع همدانی از راه‌اندازی نیروگاه یک مگاواتی می‌گوید

نیروگاه انرژی پاک به اسدآباد می‌آید

همدان
نیروگاه انرژی پاک به اسدآباد می‌آید

راحله عبدالحسینی _  روزنامه‌نگار

‌انرژی‌های تجدیدپذیر یا به‌اصطلاح انرژی پاک به وسیله توربین‌های بادی، پنل‌های خورشیدی، جریان امواج دریا، گرمای استخراجی از زمین و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. موضوعی که به‌دلیل خشکسالی و کمبود آب در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده‌است و باعث شده تا صابر قاسمیان، یکی از نخبگان اسدآباد همدان دست به‌کار شود و با ثبت 2اختراع در زمینه پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی، ایده ساخت نیروگاه انرژی پاک یک مگاواتی در اسدآباد را به انجام برساند.
این نیروگاه به‌دلیل اقلیم کوهستانی و موقعیت جغرافیایی خاصی که شهرستان اسدآباد دارد، به خوبی می‌تواند جوابگوی نیازها باشد. قاسمیان می‌گوید که با ساخت و تولید 50توربین، نیروگاه می‌تواند کار خود را آغاز کند، به شرطی که حمایت مالی فراهم شود.

اقلیم خاص اسدآباد 
برای آگاهی از موقعیت خاص شهرستان اسدآباد کافی‌است بدانیم این شهرستان از سمت چپ با دشت کرمانشاه با ارتفاع 1670متر از سطح دریا و از سمت راست با دشت همدان با ارتفاع 1867همسایه است.
این ویژگی خاص باعث شده تا صابر قاسمیان، دانشجوی دکتری رشته فناوری اطلاعات، ایده راه‌اندازی یک نیروگاه بادی را در شهرستان اسدآباد مطرح کند. ایده‌ای که موفق به اخذ پروانه راه‌اندازی نیروگاه از وزارت نیرو شده‌است.
قاسمیان که از سال 96روی طرح کار می‌کند، می‌گوید: این نیروگاه در فاصله 50کیلومتری اسدآباد که ارتفاعی 1870متری از سطح دریا دارد، جانمایی شده است. ارتفاع گردنه اسدآباد از سطح دریا 2350متر است و این یعنی سرعت باد در این منطقه بین 7تا 11متر بر ثانیه و محلی بسیار خوب برای به حرکت درآمدن توربین‌های بادی است.
قاسمیان با اشاره به اینکه بعد از اخذ پروانه راه‌اندازی نیروگاه بادی اسدآباد، به‌دلیل تحریم‌ها هیچ توربینی وارد نشد، ادامه می‌دهد: توربین بادی را باتوجه به اقلیم منطقه طراحی کردم و با شماره 107565ثبت اختراع شد. این توربین هم‌اکنون مراحل تست را می‌گذراند.

شهر روشن می‌شود 
توربین بادی دیگری که از سوی قاسمیان به ثبت رسیده، قرار است برای روشنایی معابر درون شهری، روشنایی بوستان‌ها و هچنین روشنایی جاده‌های برون شهری استفاده شود.
قاسمیان در این‌باره می‌گوید: این توربین هم می‌تواند انرژی باد را به برق تبدیل کند و هم با استفاده از پنل خورشیدی متصل به آن از انرژی خورشید بهره بگیرد. از این‌رو در مناطقی که با شبکه خطوط برق فاصله دارند، مثل مناطقی در سیستان و بلوچستان هم قابل استفاده است. این توربین با جریان باد با سرعت 1.7متر بر ثانیه به حرکت درمی‌آید درحالی‌که معمولا توربین‌ها به سرعت 3متر بر ثانیه نیاز دارند. این مخترع ادامه می‌دهد: با اعتبار یک میلیارد تومان برای خرید مواداولیه و در اختیار داشتن زیرساخت‌ کارگاهی چرخه تولید این توربین‌ها به راه‌خواهدافتاد.
او علاوه بر این اختراع دیگری هم برای شارژ خودروهای هیبریدی با استفاده از پنل‌های خورشیدی دارد که در انتظار ثبت است.

همکاری اداره فنی و حرفه‌ای 
محمودرضا خزایی، مدیر اداره فنی‌حرفه‌ای اسدآباد با بیان اینکه ۱۰درصد بودجه امسال به دانش‌بنیان‌ها اختصاص دارد، به همشهری می‌گوید: اداره فنی حرفه‌ای زیرساخت‌های کارگاهی لازم برای فعالیت‌های آموزشی و تولید را در اختیار صابر قاسمیان به‌عنوان کارآفرین مخترع قرار خواهد داد تا به‌زودی فعالیت خود را در این محل آغاز کند.
هم‌اکنون 20نیروگاه تجدیدپذیر و پاک در 5استان خراسان رضوی، قزوین، گیلان، سیستان‌وبلوچستان و آذربایجان شرقی در حال بهره‌برداری و 3ابرنیروگاه بادی در خواف خراسان رضوی، خراسان جنوبی و میل‌نادر سیستان و بلوچستان در دست ساخت است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید