• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 23 مرداد 1401
کد مطلب : 168499
+
-

جنگ مغلوبه شد

پارسال همه علیه مسی بودند؛ امسال هواداران مسی علیه توپ طلا

جنگ مغلوبه شد

اعلام لیست 30نامزد توپ طلای سال2022 از سوی مجله فرانس فوتبال بار دیگر انتقادات گسترده‌ای را متوجه فرمول این نشریه برای انتخاب برترین بازیکن سال اروپا کرد. فصل پیش درحالی‌که همگان معتقد بودند لواندوفسکی، بنزما و حتی محمد صلاح، فان‌دایک و جورجینیو برای توپ طلا شایسته‌ترند، این جایزه برای هفتمین بار به مسی رسید. اصلا یکی از دلایل طغیان لواندوفسکی علیه بایرن‌مونیخ این بود که این ستاره از بوندس‌لیگا به لالیگا مهاجرت کند تا شایستگی‌هایش را به هواداران مسی و رونالدو به اثبات برساند. حالا صدای هواداران مسی درآمده چون او امسال در فهرست 30نفر برتر قرار ندارد. مسی‌فن‌ها معتقدند تا زمانی که این بازیکن زنده است باید توپ طلا به او اختصاص یابد. آنها حتی روی گلی که این ستاره آرژانتینی به تیم گمنام کلرمون زد هم کلی مانور دادند و تابستان گذشته وقتی نخستین جام ملی‌اش را با درخشش امیلیانو مارتینس در ضربات پنالتی و درخشش دی‌ماریا در فینال کوپا آمریکا مقابل برزیل کسب کرد، برایش افسانه‌ها سرودند. با این‌حال واقعیت این است که برای انتخاب بهترین بازیکن سال که 3‌بار درباره جایزه مسی و 2‌بار در رابطه با توپ طلای رونالدو اختلافات زیادی را برانگیخت باید به فکر مرجعی دیگر و فرمولی دیگر بود. مادامی که سلیقه خبرنگاران، بازیکنان و مربیان ملاک باشد و روابطی که آنها با بازیکنان دارند، وضعیت همین است.

   مراسم توپ طلای 2022 قرار است در تاریخ 17اکتبر (25مهرماه) برگزار شود یعنی 2‌ماه دیگر. پیش از این توپ طلا پس از پایان هر سال انتخاب می‌شد اما پس از انتقادهایی که از شیوه رای‌گیری و انتخاب بازیکنان برنده این جایزه خصوصا در سال گذشته مطرح شد، این نشریه فرانسوی تصمیم گرفت که روند انتخاب برنده این جایزه و زمان برگزاری مراسم را تغییر دهد. از امسال قرار است برنده توپ طلا پس از پایان هر فصل فوتبالی و با توجه به عملکردی که بازیکنان در لیگ داخلی هر کشور و همچنین لیگ قهرمانان داشته‌اند، انتخاب شود.
   پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که جایزه امسال برای اولین‌بار به کریم بنزما می‌رسد. کریم 4 جام با رئال‌مادرید گرفت و یک ‌لیگ ملت‌های اروپا با تیم ملی فرانسه به خانه برد. محمد صلاح نیز گزینه دیگری است که از شانس بالایی برای دریافت توپ طلا برخوردار است اما پیروزی رئال‌مادرید برابر لیورپول در فینال لیگ قهرمانان و همینطور ناکامی صلاح با مصر در فینال جام ملت‌ها و همچنین در پلی‌آف جام جهانی باعث شد که شانس او از رقیب فرانسوی‌اش کمتر شود.
   آمار کریم بنزما در فصل 22-2021 با تیم باشگاهی و ملی؛ 56‌مسابقه، 50‌گل، 16‌پاس‌گل و قهرمانی در لالیگا، سوپرکاپ اسپانیا، لیگ ملت‌های اروپا، لیگ قهرمانان، سوپرکاپ اروپا و عنوان‌های بهترین بازیکن فصل چمپیونزلیگ و برنده کفش طلای لیگ قهرمانان.
   کریم درصورت بردن این جایزه به هشتمین بازیکن رئال تبدیل می‌شود که توپ طلا می‌برند؛ آلفردو دی استفانو، ریمون کوپا، لوییس فیگو، رونالدو نازاریو، فابیو کاناوارو، کریستیانو رونالدو و لوکا مودریچ. زیدان پیش از پیوستن به رئال در یوونتوس توپ طلا برد.
   رونالدو برای هجدهمین‌بار در فهرست توپ طلا قرار گرفت. او نخستین بار در سال2004 نامزد دریافت این جایزه شد.
   این برای اولین‌بار از سال2005 است که نام مسی در بین نامزدهای توپ طلا دیده نمی‌شود.
   کل ۳۰‌نامزد کسب توپ طلا در مجموع فقط 6بار موفق به کسب توپ طلا شده‌اند یعنی یکی کمتر از مسی. از این 6توپ طلا 5تا به کریستیانو رونالدو و یکی به مودریچ رسیده است.
   بیشترین حضور بین 30‌نامزد توپ طلا؛ رونالدو 18‌بار، مسی 15‌بار، مالدینی 13‌بار، کرویوف و بکن‌باوئر 12‌بار و کریم بنزما 11‌بار.
   رونالدو در نخستین فصل حضورش در یوونتوس به رنک سوم توپ طلا رسید و در نخستین فصل حضورش در یونایتد جزو 30‌نامزد نهایی قرار گرفت. حالا مسی در نخستین فصل حضورش در پی‌اس‌جی حتی در جمع 30‌نامزد نهایی هم قرار نگرفته است.
   اکیپ در ادامه دلیل حضور رونالدو در فهرست نامزدهای اولیه توپ طلا، با اشاره به 6‌‌گل ستاره پرتغالی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا برای رساندن این تیم به مرحله یک هشتم نهایی و به پایان رساندن فصل با مجموع 32‌گل در 49‌بازی در تمامی رقابت‌ها نوشته است: «فرانس فوتبال به سبب تأثیری که رونالدو در تنها موفقیت فصل گذشته شیاطین سرخ یعنی صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان داشته را معیار مناسبی برای قرار دادن او در فهرست اولیه نامزدهای توپ طلا دانسته اما قهرمانی پاری‌سن‌ژرمن در لیگ فرانسه را بی‌ارتباط با عملکرد مسی قلمداد کرده است.»

اکیپ
 درباره تفاوتی که فرانس فوتبال درباره مسی و رونالدو قائل شده، مطلبی با عنوان «چرا مسی غایب است درحالی‌که رونالدو در فهرست نامزدهای توپ طلای2022 قرار دارد» منتشر کرده و می‌نویسد: «توهین به مقدسات؟ در هر صورت این هم یک اتفاق است. تغییر معیارهای انتخاب نامزدها و برنده توپ طلا سبب شده که مسی از این فهرست جا بماند. علاوه بر این مسی در نخستین فصل حضورش در پاریس مأیوس‌کننده بود. او در لیگ یک فرانسه 6‌گل زد که با توجه به آمارش در بارسلونا بسیار ضعیف‌تر از حد انتظار بود. دلیل کلیدی عدم‌قرارگیری او در این فهرست اما حذف پاری‌سن‌ژرمن توسط رئال‌مادرید در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان بود. این اتفاق به امیدهای بسیاری از پاریسی‌ها و خود لئو برای قهرمانی در اروپا پایان داد.»

لیونل مسی در رده‌بندی توپ طلا؛
   ۲۰۰۶: بیستم
   ۲۰۰۷: سوم 
   ۲۰۰۸: دوم
   ۲۰۰۹: برنده
   ۲۰۱۰: برنده
   ۲۰۱۱: برنده
   ۲۰۱۲: برنده
   ۲۰۱۳: دوم
   ۲۰۱۴: دوم
   ۲۰۱۵: برنده
   ۲۰۱۶: دوم
   ۲۰۱۷: دوم
   ۲۰۱۸: پنجم
   ۲۰۱۹: برنده
   ۲۰۲۰: عدم‌برگزاری 
   ۲۰۲۱: برنده
   ۲۰۲۲: جزو 30نفر نیست

   منچسترسیتی در کنار رئال‌مادرید و لیورپول 6‌نامزد بین مدعیان توپ طلا دارد؛ کوین دی بروینه، ارلینگ هالند، ژائو کانسلو، برناردو سیلوا، ریاض محرز و فیل فودن. ضمن اینکه ادرسون هم برای جایزه یاشین، بهترین دروازه‌بان فصل، نامزد شده است.
   ترنت الکساندر آرنولد، فابینیو، لوییس دیاز، داروین نونیس، محمد صلاح و فان‌دایک 6 لیورپولی این فهرست هستند.
   از رئال‌مادرید هم کریم بنزما (یازدهمین‌بار)، لوکا مودریچ (پنجمین‌بار)، تیبو کورتوا (سومین‌بار)، کاسمیرو (اولین‌بار)، وینیسیوس جونیور (اولین‌بار)، رودیگر (اولین‌بار) نامزد توپ طلا شدند. از کل لالیگا 7بازیکن نامزد شدند که یکی از آنها یعنی لواندوفسکی تازه به فوتبال اسپانیا آمده.
   یکی از نامزدهای غیرمنتظره توپ طلا، کریستوفر انکونکو، ستاره لایپزیش است. این ستاره فرانسوی نمایش‌های خوبی در فصل اخیر داشت و باشگاه‌های زیادی به‌دنبال او هستند. باشگاه لایپزیش در پستی که در توییتر منتشر کرده، نوشته که به این بازیکن افتخار می‌کند اما مهم‌تر از آن، این نامزدی می‌تواند به آنها کمک کند تا او را با مبلغ بالاتری بفروشند.
   فهرست کامل نامزدهای کسب توپ طلا به تفکیک هر لیگ؛ لالیگا 7نامزد شامل رئال مادرید: کورتوا، وینیسیوس، کاسمیرو، بنزما، مودریچ و رودیگر و بارسلونا: روبرت لواندوفسکی، لوشامپیونه یک نامزد شامل پاری‌سن‌ژرمن: کیلیان امباپه، بوندس‌لیگا 4نامزد شامل لایپزیش: کریستوفر انکونکو، بایرن مونیخ: یاشوا کیمیش و سادیو مانه، دورتموند: سباستین هالر، لیگ برتر انگلیس 15نامزد شامل لیورپول: محمد صلاح، ترنت الکساندر آرنولد، لوییس دیاز، فابینیو، داروین نوینز و فیرجیل فان‌دایک، منچسترسیتی: برناردو سیلوا، ریاض محرز، فیل فودن، کوین دی‌بروینه، ژائو کانسلو و ارلینگ هالند، تاتنهام: سون هیونگ مین و هری کین، منچستریونایتد: کریستیانو رونالدو، سری آ ایتالیا 3نامزد شامل میلان: رافائل لیائو و مایک ماینیان، یوونتوس: دوشان ولاهوویچ.

 برای جایزه بهترین دروازه‌بان، بازیکنانی مثل کورتوا، آلیسون، نویر، مانیان، ادواردو مندی، یان اوبلاک، کوین تراپ، هوگو لوریس، ادرسون و یاسین بونو، دروازه‌بان مراکشی سه‌ویا نامزد شده‌اند.

 سون هیونگ مین هم به‌عنوان تنها بازیکن آسیایی در این فهرست حضور دارد. او و هری کین دو نامزد لیست 30نفره از تاتنهام هستند.

در غیاب مسی و نیمار، 4‌بازیکن از پاری‌سن‌ژرمن به فهرست توپ طلا راه یافته‌اند؛ امباپه برای بهترین بازیکن مرد، نونو مندس برای بهترین بازیکن جوان و کادیدیاتو دیانی و ماری آنتوانت کاتوتو برای بهترین بازیکن زن.

امباپه که قرار بود این فصل به رئال مادرید ملحق شود، درباره نامزدها گفته: «رئال مادرید ماشینی برای بردن توپ طلاست، این را باید پذیرفت، اما مهم عملکرد شما در زمین است. تیم شما توپ طلا را به شما نمی‌دهد، شما آن را خواهید گرفت. من هنوز مطمئن هستم که روزی در پاریس می‌توانم برنده جایزه شوم. بنزما محبوب‌ترین بازیکن برای بردن توپ طلاست، او بهترین فصل زندگی خود را سپری کرد، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد و تعیین‌کننده بود. ۳‌نامزد نهایی هم بنزما، خودم و مانه هستیم.»

نامزدهای برترین سرمربی فصل 2021-۲۲ یوفا هم به این شرح هستند؛ کارلو آنچلوتی (رئال‌مادرید)، پپ گواردیولا (منچسترسیتی)، یورگن کلوپ (لیورپول).

3‌رکورد آنچلوتی در 3‌ماه اخیر؛ نخستین سرمربی تاریخ فوتبال با قهرمانی در هر 5لیگ معتبر اروپایی، نخستین سرمربی تاریخ که 4بار قهرمان لیگ قهرمانان و جام باشگاه‌های اروپا می‌شود‌ و نخستین سرمربی تاریخ که 4بار قهرمان سوپرجام اروپا می‌شود.

نامزدهای نهایی جایزه کوپا (بهترین بازیکن جوان) ۲۰۲۲ هم به این شرح معرفی شدند: کریم آدیمی (دورتموند)، جود بلینگام (دورتموند)، ادواردو کاماوینگا (رئال‌مادرید)، گاوی (بارسلونا)، رایان گراونبرخ (بایرن‌مونیخ)، نونو مندس (پاری‌سن‌ژرمن)، جمال موسیالا (بایرن‌مونیخ)، یوشکو گواردیول (لایپزیش)، بوکایو ساکا (آرسنال)، فلورین ویرتز (لورکوزن).

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :