• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 23 مرداد 1401
کد مطلب : 168476
+
-

سیگار دست کسی ندهید

نگاه
سیگار دست کسی ندهید

فاطمه عباسی - روزنامه‌نگار

آمارها گواهی می‌دهند که سن مصرف سیگار در کشور روزبه‌روز پایین‌تر می‌آید. در خبرها هم اگر دیده باشید، یک روز سن مصرف دخانیات را 15سال اعلام می‌کنند، یک‌روز 12سال و حالا حتی بچه‌های 11ساله هم گویا سیگار می‌کشند! با اینکه ماده۹ لایحه قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، صراحتا فروش مواد دخانی به افراد زیر ۱۸سال را ممنوع می‌داند، اما همچنان هیچ نظارت و دخالتی در این‌باره از سوی مراجع و مراکز دولتی اعمال نمی‌شود.
سال87 برای نخستین‌بار قرار بود این قانون در کل کشور اجرا شود. چند وقتی هم فروشندگان کم و بیش از فروش سیگار به بچه‌ها خودداری کردند، اما خیلی زود این قانون در نبود نظارت های لازم کمرنگ شد و حالا هم خیلی از فروشندگان اصلا از وجود چنین قانونی خبر ندارند.
علاوه بر این، ممنوعیت فروش سیگار در شعاع ۱۰۰متری مدارس از دیگر بندهای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات است که این موضوع هم مثل ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸سال فعلا قابلیت اجرایی پیدا نکرده و مسئولان وزارت بهداشت نتوانسته‌اند اقدام عاجلی در این زمینه بکنند. هر چند اجرای این قوانین باید با همکاری دستگاه‌های قضایی، انتظامی کل کشور و... باشد، اما نکته قابل توجه این است که وزارت بهداشت متولی اصلی در بحث مبارزه با مصرف دخانیات محسوب می‌شود و باید به این موضوع ورود کند.
درهرحال ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸سال و ممنوعیت عرضه سیگار در شعاع ۱۰۰متری مدارس به همراه موضوع جمع‌آوری قلیان‌ها از قهوه خانه‌ها 
و سفره‌خانه‌ها، ازجمله موضوعاتی هستند که فعلا هیچ خبری از اجرای آنها نیست و باز هم قرار است در خبرها شاهد پایین آمدن سن مصرف دخانیات بین نوجوانان باشیم، مگر اینکه خودمان به فکر خودمان باشیم و جدا از بحث قانون و نظارت و... فروشندگان «وجدانی» به بچه‌ها سیگار نفروشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید