• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16847
+
-

کاهش 13درصدی سود شرکت‌های بورس

پیش‌بینی سود کل شرکت‌های بورس به 44هزارو 500میلیارد تومان رسیده است


اطلاعات آماری نشان می‌دهد که در 3‌ماه گذشته سطح عمومی سود شرکت‌های بورس 13درصد کاهش یافته و به محدوده 44هزارو 500میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش همشهری، با وجود افزایش قیمت نفت، رشد تورم و صعود قیمت دلار پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس نه فقط رشد نکرده بلکه نسبت به 3‌ماه گذشته با افت مواجه شده است. این رویه که از آذر‌ماه سال1393 آغاز شده است در اواسط سال گذشته اندکی بهبود یافت اما اطلاعات آماری نشان می‌دهد که شیب پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس بار دیگر روند نزولی به‌خود گرفته است. تحلیلگران بر این باورند که با وجود رشد تولید ناخالص داخلی اما هنوز بوی رکود در اقتصاد به مشام می‌رسد و علت بهبود نیافتن پیش‌بینی سود شرکت‌ها هم همین مسئله است.

آخرین بار در آذر‌ماه سال1393 مقدار پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس به 59هزارو 243میلیارد تومان معادل 15.5میلیارد دلار(به نرخ روز) رسیده بود اما از آن زمان تا اوایل پارسال مقدار پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس 20هزار میلیارد تومان کاهش یافت؛ به‌طوری که در خرداد‌ماه پارسال جمع پیش‌بینی سود 365شرکت بورس حتی به 39هزارو 700میلیارد تومان هم رسید.
بعد از آن مقدار پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس شروع به رشد کرد و در بهمن‌ماه سال قبل جمع کل پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس به سطح 51هزارو128میلیارد تومان رسید.این رشد منجر به افزایش امید در بازار سهام شد و انتظار می‌رفت روند رو به رشد سود شرکت‌های بورس تداوم یابد با این حال مقدار پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس در اسفند‌ماه دوباره کاهش یافت و به 49هزارو 397میلیارد تومان رسید. اما این پایان ماجرا نبود و روند نزولی پیش‌بینی سود شرکت‌هایی که یک مولفه مهم برای تصمیم‌گیری سهامداران به لحاظ بنیادی تلقی می‌شود ادامه یافت، به‌طوری که طبق آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی بورس تهران هم‌اکنون جمع کل پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس به 44هزارو   500میلیارد تومان رسیده است که نسبت به بهمن‌ماه سال قبل 13درصد کاهش نشان می‌دهد.



نزول شدید بانک‌ها

اطلاعات آماری از جزئیات مقدار سود شرکت‌های بورس نشان می‌دهد که در میان صنایع بورس صنعت بانکداری با بیشترین مقدار کاهش سود مواجه بوده است.

این صنعت که به زعم تحلیلگران مالی با خطر کاهش درآمد‌زایی مواجه است رتبه نخست بورس را از نظر مقدار زیان به‌دست آورده است.

مطابق اطلاعات موجود 11بانک حاضر در بورس تهران پیش‌بینی کرده‌اند که جمع زیانشان در سال مالی جاری به 4هزارو 885میلیارد تومان برسد که این بالاترین مقدار زیان یک صنعت در تاریخ بازار سرمایه محسوب می‌شود. این بانک‌ها اسفند‌ماه پارسال پیش‌بینی کرده بودند که مقدار زیانشان دست‌کم به 3هزارو 245میلیارد تومان برسد اما در سال‌جاری این مقدار 1640میلیارد تومان افزایش یافت.

روند نزولی درآمد بانک‌ها از سال 1393  آغاز شد و تحت‌تأثیر افزایش هزینه‌های علمیاتی سالانه در سال 1395این صنعت جمعا 9.88 هزار میلیارد ریال زیان تولید کرد.

یک بررسی انجام شده از سوی پردازشگر اطلاعات مالی مبنا(رهاورد365) که بر مبنای صورت‌های مالی بانک‌ها در 5سال گذشته انجام شده نشان می‌دهد که حاشیه سود صنعت بانکداری به پایین‌ترین حد خود رسیده است. این بررسی‌ها که بر مبنای صورت‌های مالی ارائه شده 23بانک حاضر در بازار سهام انجام شده است نشان می‌دهد مقدار تسهیلات ارائه شده از سوی بانک‌ها در 5سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته درحالی‌که مقدار سپرده‌ها متناسب با این مقدار رشد نکرده است، این موضوع از این جهت اهمیت دارد که تسهیلات اعطایی از سوی بانک‌ها اصلی‌ترین منبع درآمد صنعت بانکداری است.

در مجموع عملکرد صنعت بانکداری در سال‌های گذشته به این منجر شده است که در سال مالی 1395حاشیه سود صنعت بانکداری با کاهش قابل توجهی مواجه شود.
همچنین اثرات عملکرد سال‌های مالی قبل به این منجر شده است که در سال 95حاشیه سود بهره، در عملیات بانکداری به‌شدت کاهش یابد و عملیات بانکداری را به یک کار زیان ده و نامؤثر تبدیل کند. هم‌اکنون صنعت بانکداری در ایران با 23شرکت فعال در بورس اوراق بهادار و فرابورس دومین و  بزرگ‌ترین صنعت پس ازصنعت  فرآورده‌های نفتی است که 7/21درصد از کل ارزش کل بازار سهام ایران را در اختیار دارد. ارزش کل سرمایه بانک‌های حاضر در بازار سرمایه 361هزار میلیارد ریال و ارزش کل سهام آنها 340هزار میلیارد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید