• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 20 مرداد 1401
کد مطلب : 168168
+
-

آشنایی با معروف‌ترین مناطق حفاظت‌شده آفریقا

در قلب شگفت‌انگیزترین پارک‌های جهان

گشت و‌گذار در پارک‌های ملی که جزو مناطق حفاظت‌شده در آفریقا به شمار می‌آیند، یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که انسان می‌تواند انجام بدهد. این پارک‌ها، حیات‌وحش بی‌نظیری دارند و برخی دیگر با گونه‌های گیاهی کمیاب شناخته می‌شوند. همه گردشگرانی که به آفریقا می‌روند حتماً بخشی از سفرشان را در پارک‌های حفاظت‌شده سپری می‌کنند؛ چون تجربه‌ای نیست که به آسانی تکرار شود. شهرت برخی از این پارک‌ها حتی از کشورهایی که در آنها واقع شده‌اند بیشتر است؛ مثل پارک کالاهاری در آفریقای‌جنوبی که بزرگ‌ترین منطقه حفاظت‌شده آفریقاست و از مرز چند کشور عبور می‌کند یا پارک ملی آتشفشان‌ها در روآندا که محل زیست گوریل‌های کوهستانی است و شهرت جهانی دارد. این گزارش شما را با مشهورترین پارک‌های ملی قاره سیاه آشنا می‌کند.

پارک ملی اتوشا نامیبیا

این پارک، 22750کیلومترمربع مساحت دارد و محل زیست 150نوع پستاندار شامل شیر، گورخر، شغال، غزال آفریقایی، کفتار، فیل و یوزپلنگ است. گونه‌های مختلف پرندگانی مثل فلامینگوها هم در این منطقه زندگی می‌کنند اما شهرت پارک ملی اتوشا به این خاطر است که حیوانات در معرض خطر مثل اسب‌آبی سیاه، تیزشاخ، شاخ چنگی و ایمپالای صورت سیاه در آن نگهداری می‌شوند. پارک ملی اتوشا تنها منطقه‌ای در دنیا به‌حساب می‌آید که می‌توانید این گونه‌های جانوری کمیاب و گمنام را به‌طور یکجا در آن ببینید. بسیاری از عکاس‌های طبیعت که علاقه زیادی به گرفتن عکس از لحظه نزاع حیوانات وحشی دارند از‌ماه ژوئن تا فوریه به این منطقه می‌روند.

پارک مورمی بوتسوانا

این پارک هم جزو حاصلخیزترین مناطق آفریقا به شمار می‌آید و به همین دلیل حیات‌وحش فوق‌العاده‌ای دارد. بسیاری از گونه‌های کمیاب جانوری در این منطقه زندگی می‌کنند اما تعداد آنها رو به کاهش است و موجب نگرانی دوستداران محیط‌زیست شده است. تماشای لانه پرنده‌های کمیاب در میان انبوه مناطق جنگلی حفاظت شده از آن فرصت‌هایی است که فقط در سفر به کشور کوچک بوتسوانا نصیب آدم می‌شود. این منطقه در شمال تپه‌های روستای مورمی واقع شده و در محاصره نهرها و تنگه‌های عمیق که محل زیست خرچنگ‌ها و ماهی‌های کمیاب است، قرار دارد. اینجا محل پرورش کرکس کیپ، گونه‌ای کرکس در معرض انقراض نیز محسوب می‌شود.

پارک جنوب لوانگووا  زامبیا

این پارک در شرق زامبیا واقع شده و محل زیست حیوانات متفاوت است. رود لوانگووا که یکی از رودخانه‌های پرآب و مشهور آفریقاست، از میان این منطقه عبور می‌کند و بسیاری از حیوانات کمیاب در مسیر این رود زندگی می‌کنند. علاوه بر حیوانات معمولی که محل زیست‌شان آفریقاست، گونه‌های کمیابی مثل کورکودیل و اسب آبی هم در این منطقه زندگی می‌کنند که طرفداران زیادی دارند. پارک ملی جنوب لوانگووا تنها نقطه روی زمین است که در آن شیرها به شکار اسب آبی می‌روند و بسیاری از مستندهای حیات‌وحش همین جا تهیه می‌شود. گفته می‌شود بیش از 400نوع گونه جانوری در این منطقه زندگی می‌کنند و این گونه‌ها در فصل‌های مختلف تغییر می‌کند.

پارک کالاهاری آفریقای جنوبی

این پارک مرکزی، همانطور که از نامش پیداست در منطقه کالاهاری که با 6/3میلیون هکتار مساحت، بزرگ‌ترین صحرای جهان است واقع شده و نخستین پارک ملی آفریقا به شمار می‌آید. این پارک پوشش گیاهی منحصر به فردی دارد و همین باعث می‌شود عکاس‌ها و حتی بازدیدکننده‌های عادی به راحتی به حیوانات نزدیک شوند و کنار برخی از آنها عکس یادگاری بگیرند. پارک ملی کالاهاری عمده شهرتش را مدیون گونه‌ای از شیرهای آفریقایی به نام «شیر سیاه کالاهاری» است که فقط در این منطقه زندگی می‌کند و یکی از زیباترین جاذبه‌های پارک کالاهاری تماشای همین شیرهای سیاه است. تماشای کشمکش و سرشاخ‌شدن حیوانات در این پارک یکی دیگر از جاذبه‌هایی است که هر سال عکاس‌ها را به منطقه کالاهاری می‌کشاند.

پارک ملی آتشفشان‌ها  روآندا

چشم در چشم‌شدن با گوریل‌های کوهستانی فقط در این منطقه امکان‌پذیر است. پارک ملی آتشفشان‌ها از معدود مکان‌هایی است که هنوز گوریل‌ها در آن زندگی می‌کنند و به همین دلیل همواره مورد توجه دوستداران محیط‌زیست قرار می‌گیرد. شاید اگر «دائن فوسی»، جانورشناس مشهور آمریکایی، مرکز تحقیقات کارائوکه را تأسیس نمی‌کرد و به حفاظت از گوریل‌ها نمی‌پرداخت الان شاهد مکانی به نام پارک ملی آتشفشان‌ها در روآندا نبودیم. علاوه بر گوریل‌ها، حیواناتی مثل کفتار خالدار، بوفالوها، میمون‌های طلایی، فیل‌ها، غزال پیشانی سفید و بیش از 170نوع حیوان دیگر در این منطقه زندگی می‌کنند. البته بسیاری از گردشگران برای صعود به آتشفشان‌های کوه کاریسیمبی و کوه بیسوکه به این منطقه می‌روند.

پارک ملی آمبوسلی کنیا

این پارک هم در دامنه قله‌های همیشه برفی کوه کلیمانجارو واقع‌شده و برای مردم کنیا حکم یک گنجینه گرانبها را دارد. پارک ملی آمبوسلی حدود 400کیلومتر از دشت‌های محافظت شده در دامنه کلیمانجارو را به‌خودش اختصاص داده که شامل دشت‌های باز، اراضی جنگلی اقاقیا، باتلاق‌ها و مرداب‌های مملو از حیات‌وحش است. اینجا بین 400تا 600گونه پرنده وجود دارد و 80نوع پستاندار شامل گونه‌های مختلفی از فیل‌ها، شیرها و پلنگ‌ها در آن زندگی می‌کنند، اما فیل‌های آمبوسلی شهرت جهانی دارند. اینجا یکی از بهترین نقاط دنیا برای تماشای گله‌های بزرگ فیل است. رودخانه معروف این پارک هم در فصل بارندگی به محل تجمع فلامینگوهای تشنه بدل می‌شود.

پارک ملی پیلانسبورگ آفریقای جنوبی

در تاریخچه این پارک آمده که یک‌میلیارد و 200میلیون سال قبل، آتشفشانی قلیایی در آفریقای جنوبی فوران کرد و موجب دگرگونی طبیعت اطراف منطقه پیلانسبورگ شد. این دگرگونی باعث به‌وجود‌آمدن حیات تازه‌ای در طبیعت شد و پارک ملی پیلانسبورگ از دل این دگرگونی به‌وجود آمد. با گذشت سال‌های طولانی، این منطقه به یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی بدل شده که در دهانه یکی از 3آتشفشان قلیایی دنیا قرار دارد. خاک قلیایی این منطقه باعث رویش گونه‌های کمیاب گیاهی شده و به همین دلیل پارک ملی پیلانسبورگ یکی از بهترین مناطق آفریقا برای تماشای گونه‌های کمیاب گیاهی است. همین گونه‌های گیاهی با گذشت زمان 600نوع گونه جانوری را به این منطقه کشاند و حالا به محل زیست حیوانات غول پیکری مثل شیر، یوزپلنگ، کرگدن و بوفالو بدل شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید