• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
پنج شنبه 20 مرداد 1401
کد مطلب : 168156
+
-

درباره چند انیمه ژاپنی معروف که می‌توانند پیام‌های آموزشی خوبی برای‌تان داشته باشند

انیمیشن‌هایی با پیام‌های ابدی

اوایل قرن ۲۰ فیلمسازان ژاپنی با واژه انیمیشن که در آن زمان در کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، ایالات متحده و روسیه استفاده می‌شد، آشنا شدند. طی این سالیان انیمه‌های بسیاری توسط همین ژاپنی‌ها ساخته شده است که همانند کارتون‌ها و کمیک‌های آمریکایی، توانسته‌اند طرفداران بسیاری را در سرتاسر دنیا به‌خود جذب کنند. از آنجا ‌که انیمه در ایران هم طرفداران زیادی دارد، ما در اینجا تعدادی از این انیمه‌ها را مرور کرده‌ایم که می‌تواند برای نوجوانان و جوانان، پیام‌های آموزشی خوبی هم داشته باشد.

یک تکه
مبارزه تا آخرین نفس


انیمه One Piece به‌عنوان اثری بسیار بلند و پرجزئیات، از سال ۱۹۹۹ در حال پخش بوده و هنوز نیز هفته‌ای یک قسمت از آن ارائه می‌شود. این انیمیشن به کارگردانی کونوسوکه اودا، مونهیسا ساکائی و هیروئاکی میاموتو توانسته دنیایی کاملاً جدید را خلق کند؛ دنیایی که نسبت به دنیای ما بسیار متفاوت است و بیشتر مناطق مسکونی آن را آب احاطه کرده و ما به جای کلانشهرهای بزرگ، شاهد روستاها و شهرهای کوچک هستیم که روی جزایری در سراسر این جهان واقع شده‌اند. داستان «یک تکه» درباره ماجراهای یک گروه دزددریایی به فرماندهی «مانکی دی. لوفی» است که به‌دنبال بزرگ‌ترین گنج دنیا، «وان پیس» می‌گردند. شروع داستان با لوفی است که تنها به دل دریا می‌زند و رؤیای این را دارد که پادشاه دزدان دریایی شود و در این مسیر دوستان و دشمنان بسیاری پیدا می‌کند و... . «لوفی» شخصیت اصلی این انیمه، درس‌های خوبی از زندگی به شما می‌دهد. می‌آموزاند که اگر تصمیم به انجام کاری گرفتید، باید خود را وقف آن کنید. او یاد می‌دهد که تا آخرین لحظه عمر برای رسیدن به هدف‌تان مبارزه کنید. همین درس زندگی، این انیمه را به انتخاب فوق‌العاده‌ای برای کسانی تبدیل کرده که به‌دنبال مفاهیم عمیق‌تری در کارتون‌ها هستند.

آکامه گا کیل
جهانی بهتر


«آکامه گا کیل» به کارگردانی توموکی کوبایاشی یک مجموعه شونن مانگای ژاپنی است که توسط تاکاهیرو نوشته شده و به وسیله تتسویا تاشیرو مصورسازی شده ‌است. داستان این انیمه درباره پسری روستایی به نام «تاتسومی» است که برای معروف شدن رهسپار پایتخت می‌شود تا به نوعی آینده خودش را محک بزند. او در این سفر با گروهی از آدمکش‌ها به نام «نایت رید» مواجه و وارد فضاهایی جدید می‌شود. ممکن است قسمت نخست انیمه «آکامه گا کیل» حوصله‌تان را سر ببرد اما همینطور که قصه کم‌کم آشکار می‌شود، «آکامه گا کیل» به یکی از جذاب‌ترین انیمه‌های مبارزه‌ای تبدیل خواهد شد که تاکنون تماشا کرده‌اید. آکامه گا کیل، به گروهی از افراد می‌پردازد که نمی‌توانند در مقابل ظلم و ستم‌هایی که به‌خود و دیگران شده ساکت بمانند. آنها می‌جنگند و می‌خواهند به هر قیمتی که شده خود و کشورشان را به آزادی برسانند. در این انیمه، ما با ترکیبی از آثاری مثل کدگیاس و توکیو غول طرف هستیم: مانند کدگیاس، شاهد گروهی هستیم که برای بهتر شدن اوضاع کشورشان می‌جنگند، البته با خشونت‌های فراوان توکیو غول. در کل اگر طرفدار این دو انیمه هستید، به هیچ وجه تماشای آکامه گا کیل را از دست ندهید.

اینویاشا
سفر در زمان


انیمه «اینویاشا» با ژانر اکشن، کمدی، عاشقانه و ماجراجویی یک مجموعه مانگای ژاپنی به کارگردانی ماساشی ایکدا و یاسونائو آئوکی است که توسط رومیکو تاکاهاشی نوشته و طراحی شده است. داستان اینویاشا در قرون ۱۵ و ۱۶ در ژاپن اتفاق می‌افتد. بسیاری از موجودات داستان از افسانه‌های باستانی ژاپنی سرچشمه گرفته‌اند. داستان این انیمه درباره «کاگومه» دختری امروزی و دانش‌آموز دوره متوسطه در توکیوی امروزی است، در روز تولد ۱۵ سالگی درحالی‌که با برادرش به‌دنبال گربه خانگی‌شان می‌گردند توسط یوکای که دارای صورت یک زن و بدن  هزارپاست، به داخل چاهی در معبدی که سال‌ها توسط خانواده‌اش نگهداری می‌شود کشیده شده و سر از ژاپن ۵۰۰ سال پیش درمی‌آورد. درحالی‌که از دست یوکایی که به‌دنبال اوست فرار می‌کند، با اینویاشا که با تیری در سینه به درختی متصل شده روبه‌رو می‌شود. پس از اینکه متوجه می‌شود یوکای به‌دنبال جواهر در تصاحب اوست، تیری را که در سینه اینویاشاست بیرون می‌کشد و اینویاشا پس از ۵۰ سال آزاد می‌شود. «اینویاشا» با ترکیب موفقی از عشق و کمدی و فضایی فانتزی و وحشت توانسته توجه میلیون‌ها مخاطب را در سرتاسر دنیا جلب کند. این انیمه جزو آثار کلاسیک به‌حساب می‌آید.

خاطرات آینده
نفر آخر نامیراست


خاطرات آینده، یک‌سری مانگای خیال‌پردازی و اکشن ژاپنی است که به کارگردانی نائوتو هوسودا ساخته شده است. این انیمه یکی از جذاب‌ترین انیمه‌هایی است که هر مخاطبی را به‌خود جذب می‌کند تا به تماشایش بنشیند. خاطرات آینده، رقابتی است بین انسان‌های خاصی برای ابدی‌شدن. داستان این انیمه از بیان زندگی پسری دبیرستانی به نام یوکیترو آمانو شروع می‌شود که دوستان زیادی ندارد و تنها سرگرمی او، نوشتن خاطرات روزانه خودش در گوشی موبایلش است. تنها دوستان یوکیترو، خدای فضا و زمان، یعنی دئوس و دستیارش مورمور هستند که در خیال او زندگی می‌کنند. آمانو یوکیترو نه هدف خاصی در زندگی دارد و نه رؤیایی و تنها دارایی او خاطرات و دنیای تصوراتش هستند. قهرمان این مجموعه دفترچه خاطراتی دارد که می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند. این قدرت او را به نبرد با 11نفر دیگر می‌کشاند؛ نبردی که در آن، آخرین بازمانده نامیرا خواهد شد. به‌نظر جالب می‌رسد! انیمه خاطرات آینده بیشتر از هرچیزی به‌دنبال سرگرم‌کردن مخاطب خود است و روی این موضوع سرمایه‌گذاری می‌کند. انیمه خاطرات آینده، شخصیت‌های بسیاری دارد و تلاش می‌کند که هم شخصیت‌ها به واقعیت نزدیک باشند و هم هیجان داستان به قوت خود باقی بماند.

دفتر مرگ
یک قهرمان غیرمعمولی


«دفتر مرگ» به کارگردانی تِتسورو آراکی یک مجموعه تاریخی است که در ژاپن به‌عنوان بهترین انیمه تاریخ انتخاب شده است. یکی از جذابیت‌های «دفتر مرگ» برای طرفداران پروپاقرص این انیمه، این است که شخصیت اصلی آن، آدم خوب معمول داستان‌های دیگر نیست؛ او با قهرمان کلیشه‌ای روزمره سایر انیمه‌ها فرق دارد. این مجموعه در مسیری قدم برداشته که انیمه‌های کمی جرأت کرده‌اند به آن سو بروند و این مسلماً یکی از دلایل جذابیت «دفتر مرگ» برای مخاطبان جهانی‌اش محسوب می‌شود. لایت یاگامی، پسر جوانی که از ظلم و فساد بیزار است، تصادفاً دفتری پیدا می‌کند که رویش نوشته‌شده دفتر مرگ. در صفحه اول دفتر توضیح داده شده که اگر نام شخصی در دفتر نوشته شود آن شخص پس از ۴۰ ثانیه بر اثر حمله قلبی خواهد مرد. لایت درصدد استفاده از دفتر برمی‌آید و شروع به کشتار مجرمین می‌کند، اما پلیس به مرگ پی در پی مجرمین مشکوک می‌شود و تصمیم می‌گیرد قاتل را پیدا کند. در همین حین آل که کارآگاهی بسیار باهوش  است تصمیم می‌گیرد که  لایت را پیدا کند اما لایت به‌خاطر زیرکی و نفوذیی که در سیستم پدرش ایجاد کرده بود توانست نقشه‌های آل را نقش بر آب کند.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید