• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 20 مرداد 1401
کد مطلب : 168153
+
-

اگر از تماشای مختارنامه خسته‌اید، به بازی فصل قیام بپیوندید

پابه‌پای ابواسحاق در تابستان کوفه

پابه‌پای ابواسحاق در تابستان کوفه

حامد یزدانی

به امید خدا از این هفته، قصد کرده‌ایم که صفحه‌ای مختص کارتون‌، انیمیشن و بازی‌های دیجیتال و رایانه‌ای و غیررایانه‌ای اختصاص بدهیم. از آنجا که این دست سرگرمی‌ها در سبد خانوارها نقش مهمی را بازی می‌کنند، بد نیست که به‌طور مستقل نیز به آنها بپردازیم. البته نیت این بود که بخش اول با سواد بازی‌های دیجیتال برای خانواده‌ها آغاز شود که حالا به‌دلیل نزدیکی به عاشورا، تصمیم را عوض کردیم تا بازی «مختار: فصل قیام» را معرفی کنیم که مناسبت بیشتری هم داشته باشد؛ بازی رایانه‌ای که توسط مؤسسه فرهنگی منادیان ساخته شده و در سبک اکشن طبقه‌بندی می‌شود. با هم نگاهی به این بازی ایرانی می‌اندازیم.

سلام دوباره به مختارنامه
مختارنامه را، باید شاخص‌ترین سریال مرتبط با عاشورا و محرم بدانیم. این سریال هم‌اکنون در حال پخش است و البته همین پخش مجددش، کلی حاشیه هم ایجاد کرد. ولی تا همین‌جای کار هم پربیننده‌ترین سریال تلویزیون شده؛ حتی بیشتر از سریال‌هایی که برای بار اول است که پخش می‌شوند. حالا شاید خیلی‌ها از اینکه فقط پای تلویزیون بنشینند و مختارنامه را تماشا کنند خسته شده‌اند. بهترین پیشنهاد برای این گروه، فکر کردن به «مختار: فصل قیام» می‌تواند باشد. در این بازی رایانه‌ای، شما عملا می‌توانید در قیام مختار مشارکت کرده و دیگر بیننده صرف نباشید.

پیروزی در 12مرحله
در اصل این بازی، دومین بخش یا دومین فصل از یک بازی سه‌گانه یا تریلوژی است؛ یک تریلوژی به نام سفیر عشق. این فصل، شامل تقریبا همان چیزی است که در سریال هم می‌بینید؛ یعنی روایت مختار ثقفی از سلول‌های زندان ابن‌زیاد تا سفر به مکه و قیام و پیروزی‌ها و ماجراهای بعد از آن. سازندگان، بازی را در سبک اکشن سوم شخص و در حوزه جنگ‌های شمشیری ساخته‌اند. 12مرحله و 4ساعت گیم‌پلی هم برای بازی درنظر گرفته شده است. این بازی همچنین بر بخش گیم‌پلی، 45دقیقه‌ای هم روایت سینمایی دارد که آن را خاص‌تر کرده است.

جدی‌ترین بازی‌های مذهبی
می‌گویند «مختار: فصل قیام» که نسبت به قسمت اول این سه‌گانه، یعنی بازی «سفیر عشق: روز واقعه» کیفیت و جهش بهتری داشته و حرفه‌ای‌تر از آب درآمده است. هم بازی اول و هم این بازی را جزو جدی‌ترین بازی‌های مذهبی‌تاریخی ایرانی می‌دانند که برایش تحقیقات و مشاوره‌های کارشناسی زیادی صورت گرفته تا بتوانند یک چیز درست و حسابی دربیاورند. بازی در سبک سوم شخص و شمشیری ساخته شده و شخصیت‌هایی مختلف، رخدادها از تابستان گرم کوفه در 61هجری قمری و ماجراهای مختار و مهران ایرانی آغاز می‌شود. بازی‌گر در قالب همین مسیر است که با شخصیت‌ها و دشمنان و افرادی چون ابن‌زیاد، بن‌کامل، عبدالله بن زبیر، محمد حنفیه و... بیشتر آشنا می‌شود.

سه سلاح مختار
این بازی طوری ساخته شده که شما همه نبردها در آن را با شمشیر انجام می‌دهید. شخصیت اصلی هم که باید قاعدتا مختار ثقفی باشد. مختار در این بازی به‌عنوان شخصیت اصلی که بازی‌گرها با او به دل قیام می‌روند، 3سلاح سرد دارد؛ شمشیر، شمشیر و سپر و همچنین دوشمشیر. یعنی شما یکی از این موقعیت‌ها را انتخاب کرده و به جنگ با دشمنان می‌روید. شاید بپرسید تیروکمان پس چه؟ طراحان در چند صحنه چنین امکانی را برای‌تان فراهم ساخته‌اند که با شمشیر یا حتی چاقو به جدال بپردازید. لوکیشن و موقعیت بازی هم در جاهایی چون مکه مکرمه، طائف، واحه‌های عراق عجم، زندان کوفه، دارالاماره، منزل مختار و مسجد اعظم کوفه شبیه‌سازی شده است.

شبیه‌سازی مکه و کوفه
از مزیت‌های بزرگ این بازی، آن است که شهرهای مکه و کوفه برای اولین‌بار، براساس نقشه‌های تاریخی که با موضوع آنها به ما رسیده مدل‌سازی شده است. یعنی کوفه و مکه این بازی متفاوت‌تر و نزدیک‌تر به مدل‌های تاریخی‌اش خواهد بود. طراحان بازی را به‌گونه‌‌ای انجام داده‌اند تا ضمن سرگرم شدن و درگیر مأموریت‌های خاص شدن، در جریان زندگی و ماجرای 15شخصیت شناخته شده این قیام یا مرتبط با آن و نیز 25شخصیت مهاجم قرار بگیرید. به واقع در این تعامل، هم سرگرم می‌شوید و هم تاریخ را به خوبی مرور می‌کنید؛ اتفاقی که شاید موقع تماشای مختارنامه تجربه نکنید.

دیگر مزیت‌های بازی
این بازی پارسال تابستان ساخته شد و الان هم که دم دست همه هست. گروه سنی تعریف شده برایش هم نوجوان و بزرگسال درنظر گرفته شده؛ در حالت تک‌نفره ساخته شده با موتور آنریل انجین 4و تحت سکوی مایکروسافت ویندوز. تهیه‌کننده‌اش هم مهدی جعفری جوزانی است. برای موسیقی این اثر هم بذل توجه خاصی انجام شده؛ چرا که بیشتر صحنه‌ها شمشیرزنی هستند و سعی شده از ریتمی استفاده شود که فضا را ملموس‌تر و مهیج‌تر کند. از دیگر مزیت‌های بازی، استفاده از بزرگان دوبله کشور برای صداپیشگی آن است؛ کاری که با مدیریت حسام صادقی نیکو صورت گرفته و بزرگانی چون منوچهر والی‌زاده در نقش مهران و میثم نیکنام در نقش مختار صداپیشگی کرده‌اند.

در اندیشه نسخه‌های جهانی
تهیه‌کننده این بازی زمان تولید و رونمایی از آن، درباره آن به خبرگزاری‌ها چنین گفته است:«رعایت تمامی استاندارد‌های روز تولید بازی‌های رایانه‌ای اعم از انتخاب یک ژانر محبوب (اکشن شمشیربازی) تا کاراکتر‌های متنوع، انیمیشن‌های نرم و روان موشن‌کپچر، سینماتیک‌های متنوع، قابلیت ارتقای سلاح و سلاح‌های متعدد همراه با قابلیت‌های ویژه و مکانیک‌های متنوعی نظیر پلتفرمینگ، مخفی‌کاری، اسب سواری و... مخاطب را برای چند ساعت با خود همراه خواهد ساخت.» در نهایت اینکه قرار بوده نسخه بین‌المللی بازی و نیز بخش سوم سه‌گانه سفیر عشق، در سال‌جاری تولید و عرضه شود. لینک‌های این بازی در سایت‌های معتبر گیم ازجمله پارسی‌گیم موجود است.

پاسخ به یک خلأ
صنعت گیم و بازی‌سازی در ایران، طی سال‌ها و دهه اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است؛ به‌طوری که هم تعداد گیم‌ها و بازی‌های ساخته شده رشد داشته و هم کیفیت آنها و هم حضورشان در رقابت‌های جهانی نیز بیشتر بود و طبیعتا جایزه‌های مختلفی هم گرفته‌اند. این امر باعث شده در حوزه‌هایی مهم مثل بازی‌های مذهبی و تاریخی، آثاری از این دست را مشاهده کنیم؛ خاصه اینکه در حوزه نوجوانان و جوانان مطرح می‌شود و از حیث سواد دیجیتال بازی‌ها و اثرگذاری این نوع بازی‌ها بر ذهنیت و سبک زندگی و نوع افکار و باورهای این گروه‌های سنی، باید مورد توجه بیشتری هم قرار بگیرد. «مختار: فصل قیام»، البته در کنار حرکت برای رفع خلأ در چنین حوزه‌هایی، نقدهایی هم به‌خودش دیده؛ ازجمله اینکه برخی منتقدان، عقیده دارند از نمونه قبلی‌اش، سفیر عشق، کم‌کیفیت‌تر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید