• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16752
+
-

اقلام مصرفی ماه مبارک از نرخ آزاد تبعیت می‌کند

رؤسای اتحادیه‌های صنفی مرتبط با مصارف ماه رمضان می‌گویند نمی‌توان نرخ مشخصی برای کالاها اعلام کرد

بازار
اقلام مصرفی ماه مبارک از نرخ آزاد تبعیت می‌کند




ستاره حجتی| گرگان ـ خبرنگار :

با وجود اینکه مانند هر سال کارگروه تنظیم بازار پیش از آغاز ماه رمضان، تدابیری را برای کنترل قیمت و تأمین اقلامی که بیشترین مصرف شهروندان را شامل می‌شود، اتخاذ کرده است اما به نظر می‌رسد برخی از مهم‌ترین اقلام روند افزایش قیمت‌ها را طی کرده‌اند و سیر صعودی‌شان را ادامه می‌دهند. 


تأمین کالاهای ماه رمضان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هفته قبل درباره بازار ماه رمضان گفته‎ بود: برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان 1500 تن انواع اقلام پرمصرف مردم در استان توزیع شد و مردم نگران کالاهای مورد نیاز خود نباشند. 
«محمود ربیعی» ادامه داد: برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان سهمیه‌های کالا شامل روغن، شکر، گوشت مرغ منجمد، گوشت قرمز منجمد و تخم‌مرغ به میزان 1354 تن تعیین شده است. او اضافه کرد: همچنین از طریق این کارگروه و استانداری پیگیری‌ها برای دریافت سهمیه برنج به میزان 200 تن انجام خواهد شد. این اقلام در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف کارکنان دولت، بخش خصوصی و سایر فروشگاه‌ها عرضه و با قیمت اعلام‌شده توسط کمیسیون تنظیم بازار در ایام ماه مبارک رمضان در دسترس مردم است. 
ربیعی گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای مردم برای تأمین برخی از کالاها به ‌ویژه مواد لبنی، پروتئینی، برنج، روغن، قند، شکر، خرما، میوه، سبزی و شیرینی‌های پرمصرف مرسوم در این ایام طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان هم اجرا می‌شود. 


افزایش قیمت‌ها

اما اتحادیه‌هایی که مسئولیت اقلامی را برعهده دارند که مردم معمولا در ماه رمضان بیشتر آنها را مصرف می‌کنند از قیمت‌های آزاد و یا افزایش آن صحبت می‌کنند. رئیس اتحادیه قصابان گلستان از افزایش 10 هزار تومانی قیمت گوشت گوسفند و ثبات قیمت گوشت گوساله صحبت می‌کند. «یوسف اسدی» به همشهری می‌گوید: از نخستین روزهای سال 97 تا امروز، حدود 10 هزار تومان بر قیمت گوشت گوسفند افزوده شده است و احتمال دارد 10 روز نخست ماه مبارک افزایش دوباره قیمت آن را شاهد باشیم. 

رئیس اتحادیه قنادان گلستان نیز می‌گوید: نمی‌توان برای زولبیا و بامیه در این ماه مبارک رقم دقیقی تعیین کرد. «حسینعلی رادمهر» می‌گوید: ما سعی کردیم بسته به درجه‌بندی پخت کیفی حدود قیمتی مشخص کنیم. یعنی درجه یک، 2 و 3 را با حدود قیمتی 13، 12 و 11 هزار تومان اعلام کردیم، اما این نرخ اعلام‌شده نرخ رسمی نیست. محاسبات توانست تا آنجایی را در نظر گیرد که تولیدکننده ضرر نکند و هیچ سودی برای آن محاسبه نشده است. بنابراین شهروندان ممکن است در بازار خرید با قیمت‌های بیش از عددی که من اعلام می‌کنم مواجه شوند. 


بازار کله‌پاچه

یکی از پرمصرف‌‌ترین اقلام ماه مبارک رمضان به ویژه در مرکز استان کله‌پاچه و جگر است. تصور عمومی بر این است که این صنف با شروع ماه مبارک بازار پررونقی دارند، اما رئیس اتحادیه کله‌پاچه و جگری‌ها معتقد است این بازار با دشواری‌های خاص روبه‌روست. 

«اسماعیل مطلبی» می‌گوید: متأسفانه نمی‌توانیم نرخ دقیقی برای جگر و کله‌پاچه تعیین و اعلام کنیم. یک دست کامل جگر کشتار استان تا حدود 70 هزار تومان به فروش می‌رسد. با توجه به میزان بالای مصرف در ماه مبارک کشتار استان جوابگو نیست، البته عمده جگر مصرفی در گلستان از مشهد تأمین می‌شود.  او ادامه می‌دهد: مشهد فقط جگر سیاه را که بیشترین مصرف صنف ما را شامل می‌شود در بسته‌بندی‌های 10 کیلویی به فروش می‌رساند. قیمت جگر بسته‌بندی مشهد بسیار گران است. با بالا رفتن دلار هم قیمتشان را بالاتر بردند. ما بارها با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم مکاتباتی داشتیم، اما فایده‌ای نداشت.

 پیش از شروع ماه مبارک هم در اقدامی جمعی چند روز از مشهد خرید نکردیم تا شاید در مسأله قیمت تجدیدنظر کنند اما این هم فایده‌ای نداشت. نه فقط قیمت خرید، بلکه این مسأله که کله‌پزی یا جگرکی در کدام محله واقع شده باشد و با چه تعداد نیرو کار کند هم بر قیمت اثرگذار خواهد بود. بنابراین ممکن است امسال در ماه رمضان شهروندان با افزایش قیمت روبه‌رو باشند. اما قیمت نان در استان که چند سالی است تکان نخورده است این بار هم ثابت مانده است، اما شرایط ویژه‌ای برای نان روغنی حتی به نانوایی‌های دولتی هم ابلاغ شد. رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان می‌گوید: قیمت نان روغنی در گلستان برای چانه‌هایی با وزن 400 گرم هزار تومان اعلام شده است. 
«علی‌اصغر اصغری» می‌گوید: با توجه به مصرف بالای نان روغنی از سوی شهروندان، ضوابط پخت این نان به نانوایی‌های دولتی هم اعلام شده است و باید مطابق ضوابط عمل کنند. پخت نان روغنی در یک ساعت پایان کار برای نانوایی‌های دولتی ممنوع است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید