• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16742
+
-

سن‌زدگی و حمل‌ونقل، چالش برزگران

از 4 سال گذشته استان با مشکل سن‌زدگی محصول گندم روبه‌رو است

کشاورزی
سن‌زدگی و حمل‌ونقل، چالش برزگران




میثم مالمیر| قزوین- خبرنگار:

تنها یک ماه تا برداشت محصولات زراعی در استان باقی مانده و حالا در دل برزگران تب و تاب فراوانی ایجاد شده تا نتیجه دسترنج یک‌ساله خود را به فروش برسانند. با همه تمهیدات ارگان‌های دولتی برای خرید تضمینی گندم و جلوگیری از گسترش دلالی و سوداگری، هنوز کشاورزان به قیمت‌های مصوب دولت راضی نیستند و حتی برخی موانع مانند هزینه حمل‌ونقل و سوخت سبب شده تا قیمت محصولات چندین برابر شود. البته میزان بارندگی در کیفیت محصولات نقش بسزایی دارد و متاسفانه با وجود خشکسالی در دشت قزوین و نبود بارش‌های مرتب، ‌میزان سن‌زدگی در گندم افزایش یافته است. 

بر همین اساس کارگروه ویژه‌ای برای مبارزه با سن‌زدگی تشکیل شد و برای خرید تضمینی گندم نیز کارشناسان بسیاری در مراکز خرید آماده‌اند تا گندم پاک را از سن‌زده تفکیک کنند. به گفته نماینده صنفی کشاورزان استان، با ورود تعاونی روستایی به حوزه خرید تضمینی گندم، خیلی از مشکلات از پیش رو برداشته و حتی هزینه‌های حمل‌ونقل نیز تا حدودی از سوی همین تعاونی پرداخت می‌شود. اما برای کشاورزان، گذشته از سهولت حمل‌ونقل و ساختار خرید تضمینی، آنچه همیشه و بیش از همه اهمیت دارد «قیمت» محصولات کشاورزی است. 
 

6 ماه، طول مدت پرداخت 

یکی از کشاورزان شهرستان بویین‌زهرا در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: مهم‌ترین مساله کشاورزان، نحوه پرداخت پول گندم از سوی دولت است و متاسفانه پرداخت هزینه گندم تا 6 ماه به طول می‌انجامد. 
«یزدان درکانلو» می‌افزاید: از آنجا که کشاورز باید پول کارگر و ادوات و هزینه‌های مزرعه را در پایان برداشت محاسبه کند، اگر این مبالغ سرموقع پرداخت نشود، کشاورز بدهکار می‌شود و قادر نیست سال بعد مساحت بزرگ‌تری را زیر کشت قرار دهد. 
این کشاورز بیان می‌کند: یکی از مشکلاتی که گندم‌کاران و مزرعه‌داران قزوین با آن روبه‌رو هستند، نبود سوخت لازم برای استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی است. در حال حاضر کمباین‌ها برای برداشت محصولات به گازوییل نیاز دارند. 
 

هزینه‌های غیرمنطقی حمل‌ونقل باری
 
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: قیمت تضمینی محصولات کشاورزی، موضوعی است که هر سال بین کشاورزان و دولت مناقشه ایجاد می‌کند. اما از آنجا که کشاورز می‌داند قیمت گندم وارداتی به‌مراتب پایین‌تر از رقم فعلی است و همچنین کیفیت آن بالاتر است، معمولا این قیمت برای کشاورزان قانع‌کننده است. 
«اکبر باقری» می‌گوید: سال گذشته با ورود تعاونی روستایی به بخش خرید گندم، شاهد اقدامات خوبی بودیم و بعضا هزینه گندم‌کاران تا حدودی به‌موقع پرداخت شد. امسال نیز اگر همان طرح سال گذشته را پیاده کنند، مشکلی نخواهیم داشت.
وی تاکید می‌کند: متاسفانه مشکل اساسی گندم‌کاران هزینه حمل‌ونقل باری است که معمولا غیرمنطقی و به ضرر کشاورزان تمام می‌شود. چراکه در فصل خرید تضمینی گندم، میزان سفارش بار برای رانندگان افزایش می‌یابد و کمبود وسایل حمل‌ونقل سبب می‌شود که بار 100 هزارتومانی با مبلغ 200 هزار تومان جابه‌جا شود. البته سال گذشته برخی از هزینه‌ها از سوی تعاونی روستایی پرداخت شد و همین مساله کمک شایانی به کشاورزان کرد. 


235 هزار تن گندم خریداری خواهیم کرد 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین در جلسه ستاد خرید تضمینی گندم، جو و کلزا بیان می‌کند: در سال زراعی 96 تا 97، سطح زیر کشت گندم آبی در استان 45 هزار و 628 هکتار و گندم دیم 91 هزار و 918 هکتار است. در بخش کشت جو نیز 23 هزار 577 هکتار به‌صورت آبی و 3 هزار و 553 هکتار دیم وجود دارد. در حوزه کلزا نیز 7 هزار و 598 هکتار سطح زیر کشت داریم که جمعا 172 هزار و 274 هکتار، محصولات زراعی استان را تشکیل می‌دهد. 
«فاطمه خمسه» می‌افزاید: درباره خرید تضمینی گندم، طبق مصوبه اعلام شده از سوی دولت، قیمت‌ها به مقدار سال گذشته باقی مانده است و قیمت هر کیلوگرم گندم معادل 1300 تومان، گندم دوروم 1330 تومان، قیمت هر کیلوگرم جو 1030 تومان و قیمت هر کیلوگرم کلزا 2 هزار و 866 تومان است. 


اهمیت سن‌زدگی 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان می‌گوید: در حال حاضر نزدیک به 22 مرکز خرید گندم در استان پیش‌بینی شده است که اداره غله با هماهنگی تعاونی روستایی این خریدها را انجام می‌دهند. از عوامل مهم در انتخاب این مراکز که از سوی شرکت بازرگانی دولتی صورت گرفته، نزدیک بودن به محل زراعت و سهولت انتقال محصولات است. در خصوص سیلوها، دستورالعمل‌های امسال سختگیرانه‌تر شده است و باید سیلوها مختص گندم باشد. خمسه تاکید می‌کند: از 4 سال گذشته تاکنون گندم استان با مشکلات سن‌زدگی روبه‌رو است و این مشکلات نیز هنگام خرید تضمینی گندم بیشتر نمایان می‌شود. از اسفند سال 96 مبارزه با سن گندم و آموزش به کشاورزان در دستور کار قرار گرفت و 140 هکتار تحت نظارت کارشناسان واقع شد. در همین رابطه از عاملان تشخیص سن‌زدگی گندم در مراکز خرید خواسته شد که به تفکیک گندم سالم و سن زده توجه کنند و تمام تلاش‌ها بر این است تا جایگاه سی‌ویکم استانی قزوین را از لحاظ مبارزه با سن گندم کاهش دهیم. 


کمبود بارندگی و اوضاع نامناسب محصولات دیم 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان می‌کند: از آنجا که بنده از سال‌های گذشته ناظر کشتزارهای دیم استان بوده‌ام، امسال با توجه به میزان کم بارندگی، وضعیت خیلی خوبی را برای محصولات دیمی شاهد نیستیم و از تمام متولیان مربوطه در خرید تضمینی گندم تقاضا داریم که با بازرسان و کارشناسان جهاد کشاورزی همکاری لازم را داشته باشند؛ چراکه میزان پاکی گندم بسیار مهم است و فصل الخطاب تشخیص سن‌زدگی باید طبق دستورالعمل‌ها بر عهده جهاد کشاورزی باشد. 
این مسئول در پایان می‌گوید: از عوامل انتظامی و راهور خواهشمندیم که برای تسهیل امور کمباین‌ها و همچنین ممانعت از خروج گندم از استان همکاری لازم را داشته باشند و با توجه به اینکه مبلغ تضمینی خرید گندم افزایش نداشته است، باید در نرخ حمل‌ونقل وسایل باری تجدید نظر کنیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید