• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16737
+
-

نقش پلیس آب در مبارزه با کم آبی

مریم ورشوئی| دبیرهمشهری استان:

کمبود منابع آبی از مشکلات اساسی کشور و نیز کردستان است. استان با داشتن ۱۷ رودخانه دائمی و ۲۴ رودخانه فصلی و ۳ حوضه آبریز فقط ۶ درصد از آب‎های روان کشور را در خود جای داده است. همچنین طبق آمارهای منتشرشده از ابتدای سال زراعی جاری ۳۹۷ میلی‌متر بارندگی در استان به ثبت رسیده که در مدت مشابه سال گذشته این میزان ۴۰۲ میلی‌متر بوده است. در این حال، در کنار کاهش بارندگی، برداشت‌های بی‎رویه از آب‎های زیرزمینی و کشت برخی محصولات به کمبود منابع آبی استان دامن زده است.

مشکل این‌جاست که در چنین شرایطی به گفته «مجید شاه‌اویسی» عضو و نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر سنندج «در هر ثانیه قریب به ۱۰۰ لیتر از آب چشمه‌های سنندج وارد فاضلاب می‌شود.» هرچند شهرداری بر اساس مصوبه دوازدهم دی‌ماه 96 شورای اسلامی شهر مکلف شده است هر سال چند چشمه را احیا کند تا از آب آن استفاده شود و به دنبال احیای چشمه‌های قدیمی مانند «کانی دواخانه»، «شیخ هتیم»، «فاطمه خانم» و «کاریز موسایی‌ها» است، به نظر می‌رسد هنوز راه درازی برای حفظ منابع آبی استان در پیش رو است و ابتدا باید عادت‌های غلط استفاده از آب را اصلاح کرد. سهم این استان از منابع آبی در طول سال 2/1 میلیارد مترمکعب است. از این مقدار ۱۲۱ میلیون مترمکعب برای مصارف خانگی استفاده می‌شود. در درجه اول باید با فرهنگسازی روش‌های درست مصرف آب را آموزش داد. این در حالی است که هنوز با وجود نگرانی برای بحران آب در همه استان‌ها ما با مشترکان پرمصرف رو‌به‌رو هستیم؛ مشترکانی که هنوز از آب آشامیدنی برای شست‌وشوی خودرو، قالی، حیاط و جلو درِ منازل و مغازه‌‌های خود و همچنین آبیاری فضای سبز استفاده می‌کنند. 

در سال گذشته، در کامیاران اتفاق خوبی برای کنترل مصرف آب برای مشترکان رقم خورد. در این زمینه «پلیس آب» برای مقابله با بحران کم‌آبی تشکیل شد.  
«یدالله اسدی» رئیس آبفای شهری کامیاران درباره این طرح گفته بود که «طبق دستورالعمل وزارت نیرو و برابر قانون، آب مشترکان پرمصرف قطع و برای آنها جریمه‌‌های سنگین در نظر گرفته می‌شود.» از دیگر وظایف پلیس آب گشت‌زنی در کوچه‌های شهر و تذکر لسانی به کسانی است که از آب آشامیدنی برای شست‌وشوی خودرو و جلو درِ منازل و مغازه‌های خود استفاده می‌کنند.

به نظر می‌رسد که باید پلیس آب در همه شهرهای استان تشکیل شود و از طرفی بتواند ضمانت اجرایی هم داشته باشد. 
قبل از هر چیز آموزش به مشترکان در زمینه اهمیت آب و نحوه صرفه‌جویی در مصرف آن باید مورد توجه قرار گیرد. سپس نظارت پلیس آب بر مشترکان باید انجام و محدوده مصرف آب در هر شهر یا روستا مشخص شود. همچنین برای اینکه پلیس آب دارای ضمانت اجرایی باشد، باید برای مشترکان پرمصرف جریمه‌ای در نظر گرفته شود. اجباری کردن نصب چمن مصنوعی برای زیباسازی یا جایگزین کردن چمن با گیاهانى که مقاومت بیشترى در مقابل کم‌آبى دارند و همچنین ایجاد محدودیت و اصلاح شیوه‌های آبیاری بخش کشاورزی نیز می‌تواند در کنترل کم‌آبی موثر باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید