• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 6 مرداد 1401
کد مطلب : 167194
+
-

شتاب در چرخ‎های دیپلماسی همسایگی

امیرعبداللهیان: جمهوری‎اسلامی سیاست «همسایه‌محور» را در اولویت قرار داده و به همکاری با همسایگان شتاب خواهد داد

در ماه‎های اخیر رویکرد «دیپلماسی همسایگی» به راهبردی محوری در سیاست‎خارجی جمهوری‎اسلامی تبدیل شده و رفت‎وآمدهای دیپلماتیک در ماه‎های اخیر نیز از استقبال کشورهای منطقه از چنین رویکردی حکایت دارد؛ راهبردی که تهران تأکید دارد به آن شتاب خواهد داد.
به‎گزارش همشهری، در چنین شرایطی در روزهای اخیر شاهد «دیپلماسی تلفنی» وزیر امورخارجه ایران با همتایان منطقه‎ای‌اش بودیم. گفت‎وگوی حسین امیرعبداللهیان با همتایان خود در 5کشور عربی منطقه‌ شامل کویت، امارات، قطر، عمان و عراق را می‌توان تکمیل‌‌کننده تلاشی دانست که در ماه‎های اخیر باهدف توسعه مناسبات با کشورهای حوزه خلیج‎فارس به‎کار گرفته شده‎است.  وزیر امورخارجه کشورمان در گزارشی اینستاگرامی پیرامون گفت‎وگوهای تلفنی اخیر با همتایان خود در 5کشور عربی تأکید کرد که جمهوری‎اسلامی سیاست «همسایه‌محور» را در اولویت قرار داده و به همکاری با همسایگان شتاب خواهد داد؛ «در این مسیر هیچ بیگانه‌ای نمی‌تواند مانع روند همکاری منطقه‌ای شود».
امیرعبداللهیان به محورهای این گفت‎وگوها نیز اشاره کرد؛ از آخرین وضعیت گفت‎وگوهای برجامی تا مسائل زیست‎محیطی، ازجمله موضوع‎هایی بودند که در این گفت‎وگوها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. وزیر امورخارجه در این تماس‎‌ها به ابتکارات جمهوری اسلامی ایران برای باز ماندن پنجره دیپلماسی نیز اشاره کرده‎است؛ «مرحله نهایی توافق به 2مؤلفه واقع‎بینی و انعطاف‌پذیری طرف آمریکایی بستگی دارد و جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافقی پایدار و قوی کاملا جدی است». این درحالی است که به‎گفته امیرعبداللهیان، وزرای امورخارجه کشورهای منطقه اعلام کرده‎اند که از ابتکارات جمهوری اسلامی در مذاکرات حمایت می‌کنند و دیپلماسی منطقه‎ای ایران مورد استقبال آنهاست. در این میان اما گفت‌وگوی تلفنی وزیر امورخارجه کشورمان با همتایان اماراتی و کویتی خود از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است، چراکه به‎نظر می‎رسد روابط ایران با این کشورها که در سال‎هایی با چالش‎هایی همراه بود، درحال ترمیم شدن ‎است و شاهد برداشته‌شدن گام‎های مؤثری در این زمینه هستیم. بر همین اساس هم بود که شیخ عبدالله‎بن زاید آل‎نهیان، وزیر امورخارجه امارات متحده عربی در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود با اشاره به منافع مشترک 2کشور در توسعه روابط فی‌مابین، تأکید کرد که «تردیدی نداریم که نه‎تنها می‌توانیم گرمی روابط 2کشور را بازگردانیم، بلکه افق‌های تازه‎ای را نیز به روی روابط بگشاییم، به‎ویژه در شرایطی که با چالش‌های متعددی در منطقه ازجمله مسائل زیست‌محیطی و آب و هوایی مواجه هستیم».
ازسوی دیگر وزیر امورخارجه کویت نیز در گفت‎وگو با امیرعبداللهیان از ابتکار ایران در توسعه روابط با کشورهای منطقه قدردانی و بر ضرورت گسترش بیش از پیش روابط دو‌جانبه بین کویت و تهران تأکید کرد. شیخ احمد ناصرالصباح به این موضوع هم اشاره کرد که رهبری سیاسی کویت همواره به‎دنبال تقویت رابطه با ایران بوده و تعیین سفیر جدید کویت در ایران در همین راستا‌ست. وی همچنین ‌گمانه‌زنی‌های انجام‌شده درباره اهداف ضد‌ایرانی اجلاس اخیر جده را رد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید