• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 4 مرداد 1401
کد مطلب : 166939
+
-

درخواست مردمی درباره سد کسلیان

کارزار
درخواست مردمی درباره سد کسلیان

کارزار «نه به سد کسلیان» 3 هفته است که آغاز شده و این روزها در صدر اخبار محیط زیست کشور قرار دارد. در این کارزار از رئیس جمهور درخواست شده مجوز سد کسلیان ابطال و از ادامه روند احداث سد جلوگیری شود.
بنا بر بند ۳ ماده ۶ مصوبه هیأت وزیران‌ به تاریخ‌ 24شهریور 82 به منظور کاهش و توقف عوامل مهم تخریب جنگل‌های شمال کشور، فعالیت‌های عمرانی ناسازگار و مخرب جنگل‌های کشور ممنوع شده است.
اکنون جمعی از تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی کشور، فعالان اجتماعی و کنشگران محیط زیست و منابع طبیعی، جوامع محلی قائمشهر و سوادکوه، با توجه به ارزیابی‌ها و آثار زیست‌محیطی سد بر جنگل‌های هیرکانی و منابع بیولوژیک رودخانه کسلیان، با احداث سد کسلیان سوادکوه مخالفت کرده‌اند.
احداث سد کسلیان با گنجایش ۱۲۰ میلیون مترمکعب، در فاصله تنها ۱۱ کیلومتر از سد ۱۵۰ میلیون متر مکعبی لفور (البرز) و در فاصله ۱۰ کیلومتری از سد ۲ میلیون مترمکعبی سنبل‌رود و در فاصله ۱۹ کیلومتری از سد ۳ میلیون مترمکعبی برنجستانک به بهانه تأمین آب شرب و کشاورزی مردم شهرهای قائم‌شهر و سوادکوه طراحی و برنامه‌ریزی شده است. اما احداث این سد می‌تواند پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و خسارات زیست‌محیطی جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. مرگ خاموش رودخانه کسلیان یکی از این موارد است که در اثر تغییرات حرارتی رودخانه، از بین رفتن جایگاه تخم‌ریزی طبیعی انواع ماهیان بومی کپور و زردپر (اورنج)، از بین رفتن توان خودپالایی رودخانه، کاهش ارزش عناصر حیات‌زا به علت ته‌نشین شدن رسوبات در پشت سد و عدم رشد کافی پلانکتون‌ها و بنتوزها در رودخانه‌ها نقش مهمی در تغذیه ماهیان دارند. همچنین تخریب ۸۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی پلنگ‌دره با گونه‌های اندومیک، ارزشمند و ممنوع‌القطع و تحمیل هزینه‌های سنگین مالی بر جیب ملت در شرایط سخت اقتصادی که در بلندمدت به ضرر منافع عمومی کشور است از جمله پیامدهایی‌است که امضاکنندگان معتقدند احداث سد کسلیان به دنبال
خواهد داشت.
امضا کنندگان این کارزار که از 3هزار نفر عبور کرده اند از رئیس‌جمهور خواستار ابطال مجوز سد کسلیان و جلوگیری از ادامه روند احداث سد هستند و معتقدند عواقب اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی احداث این سد بر عهده تصمیم‌گیران و مسئولان اجرایی این طرح است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :