• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 3 مرداد 1401
کد مطلب : 166832
+
-

3هزار خانه برای تهرانی‌ها

پروژه 3ساله احداث 3هزار واحد مسکونی قرارگاه تأمین مسکن تهران رسماً آغاز شد

عملیات احداث 3هزار واحد مسکونی قرارگاه مسکونی جهادی تامین مسکن شهر تهران رسما آغاز شد. به گزارش همشهری، پس از آنکه مراسم کلنگ‌زنی این تعداد واحد مسکونی به پایان رسید، قرار شد عملیات طراحی و صدور پروانه‌های لازم به‌زودی شروع شود. بدین‌ترتیب، در مدت زمان 3ساله قرار است 3هزار واحد مسکونی قرارگاه مسکونی جهادی در شهر تهران احداث شود. این اقدام در راستای تامین 180هزار واحد مسکونی برای پایتخت کشور انجام می‌شود.در این میان، خبر احداث شهرکی بزرگ در تهران داده می‌شود که به نوعی می‌تواند اکباتان‌2 نام بگیرد؛ البته با شاخصه‌ها و امکاناتی بهتر از اکباتان فعلی.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز با اشاره به سختی‌های فرایند صدور پروانه در سال‌های گذشته، گفت: «طی ۸سال گذشته به‌صورت مداوم کاهش صدور پروانه رخ داده است اما با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در شهرداری، طی کوتاه‌مدت به سمت کاهش زمان صدور پروانه رفته‌ایم و از سوم مرداد‌۱۴۰۱ کارهای صدور پروانه در سامانه به‌صورت یک‌هفته‌ای انجام می‌شود. به‌زودی به وعده رسیدن زمان صدور پروانه به 2ماه خواهیم رسید.»
به‌گفته حمیدرضا صارمی، سازمان نوسازی بند‌۱۵ طرح تفصیلی را به تصویب کمیسیون ماده5 رسانده و موضوع احداث ساختمان‌ها، به روند رو به رشد رسیده است. در آیین کلنگ‌زنی 3هزار واحد مسکونی که شهردار تهران، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران ‌حضور داشتند هم خبرهای دیگری در این زمینه اعلام کردند.

بی‌توجهی به نیاز مردم سبب اجاره‌نشینی بیشتر

علیرضا زاکانی، شهردار تهران: امروز اگر یک میلیون مسکن در تهران کم داریم و به نیاز مردم بی‌توجهی شده و این مسئله سبب اجاره‌نشینی بخش زیادی از مردم شده است طوری که مردم برای اجاره‌نشینی بیش از ۶۵درصد از درآمد خود را هزینه می‌کنند و آرزوی صاحب مسکن شدن مردم به ۶۷سال رسیده است. امروز به برکت اهتمام دولت و نقش‌آفرینی نیروهایی که خودشان را نوکر مردم می‌بینند، این مسیر تغییر کرده و ما نیز در کنار دولت انقلابی مسیری را انتخاب کردیم که نسبت به نیاز مردم بی‌مسئولیت نباشیم.

الگویی فراتر از شهرک اکباتان

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران: یکی از محورهای اصلی شهرداری، ایجاد محله‌های الگو با معیارهای زیست‌ الگو و با رعایت هویت ایرانی اسلامی است. یک محله الگو به مساحت ۵۰هکتار در مرحله طراحی اولیه است؛ الگویی که فراتر از شهرک اکباتان باشد و بحث کیفیت زندگی و سرانه‌های شهری و محوریت مسجد و حضور مردم در آن رعایت شود. از روز سه‌شنبه 2‌تفاهمنامه با بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره) منعقد خواهد شد. علاوه بر این، سازمان اجاره‌داری حرفه‌ای در سازمان نوسازی در حال شکل‌گیری است.

احداث شبانه‌روزی واحدهای مسکونی

اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی: قرار بود ۷هزار واحد مسکونی در خردادماه بسازیم که با تأخیر روبه‌رو شد، ولی کلنگ ساخت 3هزار واحد مسکونی به زمین زده شد و هم‌اکنون به‌صورت شبانه‌روزی عملیات اجرایی آن در حال انجام است. در شهر تهران در چند ماه گذشته با شهرداری تهران ‌ بر سر ساخت ۱۰هزار واحد مسکونی از ۱۸۰هزار واحد مسکونی که قرار است در پایتخت ساخته شود، توافقات انجام شد. به این ترتیب، کلنگ 3هزار واحد مسکونی قبل از عید با حضور شهردار به زمین زده شد.

جریان پایدار ساخت مسکن

مهدی هدایت، سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران: تفاهمنامه ساخت ۵هزار واحد مسکونی با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و ۱۰هزار واحد مسکونی با بنیاد مستضعفان به دستور شهردار تهران طی روزهای آینده منعقد خواهد
 شد.  در فاز نخست اجرای این پروژه، ۸۰۰واحد و در فاز دوم ۱۲۰۰واحد مسکونی با مشارکت سازمان نوسازی شهر تهران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته می‌شود. امیدواریم فاز نخست این پروژه مسکونی که در بافت فرسوده منطقه‌۱۸ و در محله شهید رجایی واقع شده، طی ۳۶ماه آینده به بهره‌برداری برسد. ساخت مسکن در شهر تهران به یک جریان پایدار تبدیل خواهد شد.

3هزار واحد مسکونی؛ کجا و چطور؟

 50هزار هکتار زمین مرحله طراحی اولیه پیش‌بینی شده است.
 2منطقه 18 و 19 در بخشی از این پروژه قرار دارند.
 60هزار واحد مسکونی در اراضی رهاشده منطقه‌18 طی سال‌های بعد عملیاتی می‌شود.
 40هزار واحد مسکونی در اراضی رهاشده منطقه19 طی سال‌های بعد عملیاتی می‌شود.
 ۲۰۰۰واحد مسکونی در محله شهید رجایی ‌منطقه18 اجرا شد.
 800واحد مسکونی در فاز نخست در محله شهید رجایی احداث می‌شود.
 1200واحد مسکونی در فاز دوم در محله شهید رجایی ساخته می شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید