• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 3 مرداد 1401
کد مطلب : 166789
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jRG04
+
-

یک سفر دل‌انگیز با کودکان

رعایت چند نکته ساده می‌تواند سفر شما و کودک‌تان را دلنشین‌تر کند

گزارش
یک سفر دل‌انگیز با کودکان

آغاز روزهای گرم تابستان زمان مناسبی برای شروع سفرهای تابستانی و رفتن به مناطق خوش آب و هواست. اما سفر رفتن همانطور که برای بزرگسالان آدابی دارد و باید همراه با آسایش و راحتی باشد برای کودکان نیز باید همین‌گونه باشد. پس اگر در این روزهای گرم، قصد مسافرت با کودکان خود را دارید حتما باید قبل از سفر تمهیداتی را پیش‌بینی کنید تا حین سفر و در مسیر رسیدن از خانه به مقصد بتوانید ساعات خوشی را بدون درگیری و ناراحتی سپری کنید. همراه داشتن لوازم مورد نیاز کودک حین سفر یکی از مواردی است که باعث می‌شود تجربه سفر خوبی را برای خود و کودک‌تان به یادگار بگذارید اما مثلا فراموش‌کردن داروهای ضروری کودک می‌تواند سفر شما را به یک تجربه تلخ تبدیل کند. اگر چه سفر رفتن با کودکان تفاوت‌های زیادی با سفرهای دو نفره زوجین دارد اما برخی افراد تصور می‌کنند سفر با کودکان - با خودرو، قطار یا هواپیما و اتوبوس- سخت و طاقت‌فرساست، این سفر اگر چه ممکن است سختی‌هایی را برای پدر و مادر به همراه داشته باشد ولی می‌تواند به سفری لذتبخش هم تبدیل شود. فارغ از همه اینها، یکی از مهم‌ترین نکات صبر داشتن در سفر و پاسخ دادن با آرامش به نیازهای کودک است؛ ‌موضوعی که باید در طول سفر به آن توجه ویژه‌ای شود.

سوار بر بال پرنده آهنی
 سفر با کودکان با هواپیما یکی از گزینه‌های راحت برای سریع‌تر رسیدن به مقصد است چرا که همزمان رسیدن کوتاه‌تر است و هم دسترسی به امکانات بهداشتی و رفاهی آسان‌تر از دیگر وسایل نقلیه است. اما برای سفر با هواپیما باید نکات به ظاهر ساده‌ای را رعایت کنید:اگر همراه با نوزاد یا شیرخوار به سفر می‌روید مهم‌ترین نکته‌ای که باید مراعات کنید این است که زمان خواب کودک‌تان را با زمان پرواز هماهنگ کنید تا فرزندتان حین پرواز خسته نشود و در طول رسیدن تا مقصد خواب باشد. در عین حال رفتن به فرودگاه را به ساعات پایانی موکول نکنید، تا هم بتوانید سر فرصت به فرودگاه برسید و گرفتار ترافیک خیابان‌ها نشوید و هم با آرامش کارت پرواز را دریافت کنید و درصورت نیاز طی صحبت با مسئول صدور بلیت پرواز، صندلی‌هایی را انتخاب کنید که در جلوی هواپیما هستند. همچنین اگر سفری را انتخاب کرده‌اید که مسیر طولانی در پیش دارید بهتر است برای اینکه فرزندتان خسته نشوید برای چند دقیقه همراه او در راهروی هواپیما قدم بزنید و البته مراقب تکان‌های ناگهانی هواپیما هم باشید. اگر کودک شما نسبت به تکان‌های هواپیما حساس است و احتمال می‌دهید حین پرواز دچار مشکل گوارشی شود حتما همراه خود دستمال مرطوب برای پاک کردن صورت و احیانا لباس‌های کثیف او همراه داشته باشید ودرصورتی که فرزندتان حین پرواز استفراغ کرد با آرامش با وی برخورد کرده و به او این اطمینان را بدهید که تعداد افرادی که حین پرواز این مشکل برایشان به‌وجود می‌آید کم نیست و او تنها فردی نیست که دچار این معضل شده است.

سفر با خودرو
اگر تصمیم به سفر با خودرو گرفته‌اید بهتر است برای تغذیه بین راه، غذا و نوشیدنی‌های فاسد‌نشدنی مناسب سن کودک را به همراه داشته باشید و آنها را در دسترس کودک خود بگذارید که با نظارت شما از این غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده کند. برای کودکان، سفر با خودرو به‌ویژه در مسیرهای طولانی بسیار خسته‌کننده است و نباید توقع داشته باشیم تا در طول سفر یکجا بنشینند و کاری نکنند. برای اینکه کمی از خستگی سفر بچه‌ها کم کنید بهتر است در طول مسیر برایشان سرگرمی داشته باشید. همراه‌داشتن چند اسباب‌بازی مورد علاقه بچه‌ها، ‌کتاب‌ یا پخش موسیقی و فیلم مورد علاقه بچه‌ها در طول سفر می‌تواند کمک خوبی برای کمتر شدن خستگی بچه‌ها باشد.
پوشاندن لباس راحتی به بچه‌ها هم در طول سفر یکی از مواردی است که بایدتوجه جدی به آن شود در عین حال همراه داشتن یک پتوی مسافرتی سبک و یک بالش برای زمان خواب کودک در خودرو نباید فراموش شود و اگر فرزندتان هنوز نیاز به استفاده از صندلی خودرو دارد حتما صندلی او را به همراه خود ببرید.
اگر زمان رسیدن به مقصد طولانی است درعین حال که هر چند ساعت یک‌بار استراحت می‌کنید به کودک اجازه دهید در زمان پیاده شدن از خودرو در مکان‌های امنی که جلوی چشم شماست، به اطراف بدود تا کمی از انرژی متراکم شده در بدنش تخلیه شود. توقف‌های کوتاه‌مدت، ‌لذت سفر را افزایش می‌دهد.
در داخل خودرو هم آمادگی این را داشته باشید که فرزندتان همه‌‌چیز را به هم بریزد  یا صندلی و کف ماشین را از خرده بیسکوییت و پف‌فیل و... مزین کند و یا حین آب خوردن مقداری از آب را روی لباس یا صندلی بریزد، راحت‌ترین راه برای کنار آمدن با این موضوع همراه داشتن دستمال مرطوب و دستمال کاغذی است تا بدون تشر زدن به بچه بتوانید هم دست و صورت او را تمیز کنید و هم کثیفی‌های صندلی را بگیرید. گذاشتن کیسه زباله مخصوص خودرو در کنار کودک هم می‌تواند برای کمتر کثیف شدن خودرو کمک کند. برای نوشیدن آب نیز می‌توانید لیوان نی‌دار به همراه داشته باشید تا هنگام نوشیدن آب حین حرکت خودرو آب به صندلی‌ها و لباس کودک نپاشد و در عین حال مطمئن باشید که کودک حین سفر دچار کمبود آب نمی‌شود.
الکل و ژل‌های ضد‌عفونی‌کننده را فراموش نکنید و آنها را جزو وسایل ضروری سفر قرار دهید. در عین حال در مسافرت‌ها چون بچه‌ها به انواع سبزیجات فیبردار دسترسی کافی ندارند ممکن است در طول سفر دچار یبوست شوند که واداشتن آنها به تحرک زیاد و استفاده از میوه و سبزیجات تازه می‌تواند کمک مؤثری در کاهش مشکلات گوارشی آنها داشته باشد.

مکث
چی ببریم

  اگر کودک زیر 2 سال دارید حتما کالسکه تاشو یا عصایی همراه خود داشته باشید، بردن کریر نوزاد هم می‌تواند گزینه خوبی برای سفر با کودکان باشد.
  کلاه و ضد‌آفتاب مخصوص کودکان را در روزهای گرم تابستان فراموش نکنید.
  اگر برای شستن مداوم لباس‌های کودک‌تان مشکل دارید در لباس‌هایی که برای سفر همراه دارید، حتما چند دست پیش‌بند هم داشته باشید تا به‌خاطر کثیف شدن یقه پیراهن مجبور نباشید تند تند لباس کودک‌تان را تعویض کنید.
  شرایط آب و هوایی محلی که به آن سفر می‌کنید را درنظر بگیرید با نگاه کردن به سایت هواشناسی می‌توانید میزان دما در روزهایی که در سفر هستید را در مقصد مشاهده کنید. اگر به مکان‌های سرد سفر می‌کنید، لباس‌های گرم و بافتنی با خود ببرید و اگر محل مورد نظر گرم است، لباس‌های نازک و تابستانی به همراه داشته باشید.
  همراه داشتن محافظ کلید برق یکی از مواردی است که نه‌تنها جای زیادی را چمدان شما نمی‌گیرد بلکه اگر هتل یا خانه‌ای را کرایه کردید می‌توانید مطمئن باشید که خطر برق‌گرفتگی کودک‌تان را تهدید نمی‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید