• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 3 مرداد 1401
کد مطلب : 166784
+
-

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با حضور در صحن پارلمان شهری گزارشی از 18برنامه تحولی این سازمان داد و بر تعاملات با شورای شهر تهران تأکید کرد

بسته خوش مالیاتی برای مدیریت شهری

شورا
بسته خوش مالیاتی برای مدیریت شهری

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور دیروز با بسته خبرهای خوش مالیاتی برای مدیریت شهری به صحن پارلمان شهری آمده بود که در جریان ارائه گزارشی از برنامه‌های تحولی و تبیین مسائل و سیاست‌های مالیاتی آنها را تشریح کرد. داوود منظور همچنین ضمن تقدیر از همکاری خوب شهرداری تهران با سازمان امور مالیاتی خواستار تعاملات بیشتر با شورای شهر تهران شد.
به گزارش همشهری، بخشی از درآمد پایدار شهرداری‌ها منوط به مالیات بر ارزش‌افزوده است که براساس قانون شهرداری‌ها سهم 4درصدی دارند اما با توجه ‌به گسترده بودن ارائه خدمات شهرداری به شهروندان، ضرورت دارد این سهم افزایش یابد. البته این میزان پیش‌تر 3درصد بود که با رایزنی‌ شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری تهران، یک‌درصد افزایش یافت و هنوز هم می‌تواند بالاتر رفته و به شهرهای بزرگ کمک کند. موضوعی که دیروز به‌واسطه حضور رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در پارلمان شهری، بار دیگر مورد تأکید قرار گرفت و مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت: «انتظار داریم حق شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش‌افزوده بیشتر شود که البته سابقا بیشتر هم بود و امیدواریم که همه شهرداری‌ها بتوانند این ردیف درآمدی پایدار را دریافت کنند.» پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران هم ‌افزایش سهم شهرداری‌ها از منابع مالیاتی را مطالبه بحق دانست و گفت: «حدود 50درصد مالیات را استان تهران تأمین می‌کند اما شهرداری سهم بسیار محدودی از مالیات‌ها برای ارائه خدمات به مردم دارد و باید این موضوع را به‌عنوان یک مطالبه جدی پیگیری کنیم تا سهم شهرداری تهران افزایش یابد.»

تحقق 95درصدی تکلیف قانونی وصول درآمدها
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در جریان ارائه گزارش از 18 برنامه تحولی و سیاست‌های سازمان از وصول بیش از 50درصدی درآمد مالیاتی کشور در تهران خبر داد و گفت که شمال، مرکز و غرب تهران ۸۰درصد تأمین درآمد مالیاتی شهر را به‌خود اختصاص داده‌اند. داوود منظور با بیان اینکه امسال 95درصد تکلیف قانونی برای وصول درآمد محقق شده است، تأکید کرد: «در 4ماه ابتدایی سال حدود 143هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش‌افزوده محقق شده است و امیدواریم امسال حدود 454هزار میلیارد تومان محقق شود.» آنطور که او گفته سال گذشته 45هزار میلیارد تومان عوارض شهرداری وصول شده و در ماه‌های ابتدایی امسال این رقم حدود 20هزار میلیارد تومان بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به 65 تا 70هزار میلیارد تومان برسد.
وصول ارزش‌افزوده و عوارض در یک ردیف
ارزش‌افزوده و عوارض به‌صورت جداگانه وصول و ردیف‌های هزینه‌کرد مجزا دارند اما به‌گفته رئیس سازمان امور مالیاتی کشور قرار است هر دو (ارزش‌افزوده و عوارض) در یک ردیف 9درصدی قرار بگیرند و هر دو با هم وصول شوند. آنطور که منظور عنوان کرده، این کار کمک می‌کند تا سهم شهرداری‌ها در وصول درآمد افزایش قابل‌توجهی داشته باشند.

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی
اتصال صندوق‌های فروش به برنامه‌های سازمان امور مالیاتی از طریق اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی هم اقدام دیگری در راستای افزایش سهم شهرداری‌ها از منابع مالیاتی است. منظور در تشریح بیشتر گفت: «سامانه مرکزی برای دریافت اطلاعات فروشگاه‌ها ایجاد شده و تا پایان سال صورتحساب الکترونیکی برای تمام تراکنش‌ها صادر می‌شود. در واقع اگر به سمت اجرای ارزش‌افزوده در سامانه پایانه‌های فروشگاهی برویم تعداد مؤدیان 10برابر می‌شود و منابع مالی دولت و شهرداری با این اقدام افزایش می‌یابد و پایدار خواهد شد.» به‌گفته او عملیاتی شدن این طرح نیاز به پیوست رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی و همچنین فضاسازی فرهنگی مناسب دارد که شهرداری تهران همکاری خوبی داشته است.

سهم 50درصدی شهرداری از کالاهای خاص
منظور در بخشی از گزارش به سهم 50درصدی شهرداری‌ها از کالاهای خاص مانند نفت، دخانیات، نوشابه و... اشاره کرد. او با بیان اینکه سال گذشته عوارض آلایندگی بیش از 4هزار میلیارد تومان بوده است گفت: «این رقم در تهران باتوجه‌ به پایین بودن آلایندگی صنایع اطراف شهر، نسبت به سایر شهرها و استان‌ها کمتر است. البته پرونده عوارض آلایندگی سال‌ها بازمانده بود که این موضوع را پیگیری کردیم تا عوارض به نفع شهرداری‌ها وصول شود.»

همراهی شهرداری در تعیین مالیات خانه‌های لوکس
تعیین مالیات بر خانه‌های لوکس و باغ‌ویلاها نیاز به اطلاعات دارد که در این مورد شهرداری و وزارت راه و شهرسازی می‌توانند کمک کنند. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ضمن بیان این درخواست عنوان کرد: «با اطلاعات محدودی که در اختیار داریم مالیات برآورد شده این خانه‌ها به کمتر از 500میلیارد تومان رسیده است و اگر شهرداری در این زمینه به ما کمک کند می‌توانیم درآمد قابل‌توجهی از این محل دریافت کنیم.» منظور درخصوص خانه‌های خالی هم گفت: «آمار نشان می‌دهد که 2.5‌میلیون خانه خالی در کشور داریم اما آمار وزارت راه و شهرسازی 500هزار واحد است. مالیات این خانه‌ها سال قبل 3هزارو800میلیارد تومان بوده و هم‌اکنون در راستای وصول درآمد سال قبل قدم برمی‌داریم و کسانی که این مالیات را پرداخت نکنند ماهانه 2.5درصد جریمه می‌شوند.» مهدی چمران هم در جریان ارائه گزارش مالیات خانه‌های خالی گفت: «تا سال85 شهرداری عوارض خانه‌های خالی و زمین‌های بایر را وصول می‌کرد اما اخذ این عوارض به دولت سپرده شد درحالی‌که دولت توانایی شهرداری در شناسایی املاک را ندارد. بنابراین قانون باید اصلاح شود و شورای‌عالی استان‌ها می‌تواند این کار را به‌صورت قانونی انجام دهد.»

مکث
طلب هزاران میلیارد تومانی شهرداری از چک‌های نکول شده

در جلسه دیروز شورای شهر تهران، گزارش حسابرسی مناطق 7، 12 و 20 ارائه و تصویب شد. رئیس کمیته بودجه با اشاره به 306گزارش حسابرسی آماده شده مربوط به سال‌های 96 تا 99 گفت: «در حسابرسی‌ها مشخص شده در مناطق و بخش‌های مختلف شهرداری بیش از 561میلیارد تومان چک‌های نکول شده وجود دارد که بعضا مربوط به دهه‌های 70، 80 و 90 هستند و اگر به نرخ روز برآورد شوند، بیش از هزاران میلیارد تومان طلب شهرداری است.» میثم مظفر به آشفتگی مالی در مناطق هم اشاره و عنوان کرد: «در اکثر مناطق با این آشفتگی مواجه هستیم. به‌طور مثال در منطقه12 مالکیت 3دانگ از پاساژ علاءالدین و 2دانگ از پاساژ کتانه از آن شهرداری تهران است که طی سال‌های اخیر نه مالکیت منتقل شده و نه شهرداری دریافتی‌ای داشته است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید