• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16660
+
-

اعتراض ایران به انفعال کشورهای اسلامی

رئیس جمهور دیروز در اجلاس سران کشورهای اسلامی در ترکیه حضور یافت

استانبول ترکیه دیروز میزبان سران کشورهای اسلامی بود؛ جلسه‌ای که به‌صورت فوق‌العاده برای بررسی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه و انتقال سفارت آمریکا به قدس برگزار شد. ایران در عالی‌ترین سطح در نشست استانبول شرکت کرد و وزیر خارجه و رئیس‌جمهور دیروز در جمع اعضای سازمان همکاری اسلامی سخنرانی کردند.

کنایه‌های ظریف به کشورهای اسلامی

محمد‌جواد ظریف که ساعتی قبل از رئیس‌جمهور به استانبول رفته بود در رابطه با اجلاس سازمان همکاری اسلامی اظهار کرد: باعث تأسف است که برخی از کشورهای عربی به جای اینکه از حقوق مردم فلسطین حمایت و با رژیم صهیونیستی و آمریکا برای این جنایت بارز وحشتناک مبارزه کنند، همین روزها و بلافاصله بعد از اقدام رژیم صهیونیستی در غزه، حزب‌الله را که تنها گروه عربی است که توانسته سرزمین‌های اسلامی را از اشغال رژیم صهیونیستی آزاد کند، در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دادند. وزیر امور خارجه ایران افزود: چند کشور وابسته نمی‌توانند نماینده 1.5میلیارد مسلمان جهان باشند.

ظریف در سخنرانی خود در اجلاس وزیران سازمان همکاری اسلامی کشتار اخیر مردم غزه را جنایت علیه بشریت خواند و بیان کرد: در سایه کشتار در غزه، جامعه بین‌المللی در مطالبه برای پایان بخشیدن به معافیت و بخشودگی این رژیم آپارتاید، وحشی و یاغی محق است. ما باید اقدامات مشخصی ازجمله مطالبه برای انجام تحقیقات بین‌المللی شفاف و مستقل و نیز حفاظت بین‌المللی از فلسطینیان مطابق با حقوق بین‌المللی بشردوستانه در سطح نظام ملل متحد انجام دهیم. ما همچنین باید بر شورای امنیت به‌منظور پایبندی به مسئولیت اولیه و اصلی خود اعمال فشار کنیم. ما همچنین از تلاش‌های فلسطین برای طرح این موضوع در دادگاه بین‌المللی کیفری حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه در توییتر به سعودی‌ها کنایه نیش‌داری زد و نوشت: تک‌تیراندازان اسرائیلی در یک روز بیش از ۲۰۰۰ معترض فلسطینی غیرمسلح را مورد اصابت قرار دادند. پاسخ سعودی در آستانه‌ماه رمضان؟ همبستگی با آمریکا در تحریم نخستین نیرویی که توانست با آزادی سرزمین‌های عربی افسانه شکست‌ناپذیری اسرائیل را در هم شکند.

آمریکا منفورتر از همیشه

حسن روحانی هم روز جمعه و پیش از ترک تهران برای شرکت در اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول، به خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد گفت: انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف برخلاف قوانین و مقررات بین‌المللی است و آمریکا از هر زمان دیگر در جهان اسلام منفورتر است. رئیس‌جمهور با اشاره به انتقال غیرقانونی و فاجعه‌آمیز سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و کشتار بی‌رحمانه مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی اظهارداشت: بی‌تردید صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها تروریست‌ها را تشویق و حمایت می‌کنند و مسلمان‌ها باید متوجه باشند موضوع فلسطین و قدس همواره مسئله اول دنیای اسلام است و نباید بگذاریم صهیونیست‌ها کاری کنند که جنایت آنها عادی و حضور نامشروع آنها به‌تدریج مشروع جلوه کند.

   گفت‌وگوی روحانی با امیر قطر

حسن روحانی قبل از سفر به استانبول در تماس تلفنی «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با وی، با بیان اینکه راهی برای حل اختلافات جز گفت‌وگو و مذاکره وجود ندارد، افزود: ایران همواره آماده گفت‌وگو درباره مسائل منطقه با کشورهای منطقه خلیج‌فارس است، اما متأسفانه در این بین برخی کشورها تصور می‌کنند که باید راه دیگری جز گفت‌وگو را انتخاب کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، امیر قطر اقدام دولت آمریکا در انتقال سفارت خود به قدس شریف و محاصره غزه و کشتار مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.  وی با اشاره به تنش‌آفرینی اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایران کشوری قدرتمند در منطقه است و معتقدیم اختلافات و مسائل بین‌المللی باید تنها از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید