• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 30 تیر 1401
کد مطلب : 166496
+
-

فرصتی برای بازتعریف دیپلماسی فرهنگی

یادداشت
فرصتی برای بازتعریف دیپلماسی فرهنگی

حجت‎الاسلام محمدمهدی ایمانی‎پور؛‌رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ترمیم یا بازتعریف چارچوب‎های کلان فرهنگی کشور، در برهه کنونی یک الزام محسوب می‌شود. در گام دوم انقلاب اسلامی، هردو جنبه ادراکی و عملیاتی در مواجهه هوشمندانه با شبیخون فرهنگی دشمنان باید مورد توجه و استناد ما قرار گیرد. اساسا جهاد تبیین، منبعث از همین الگوپردازی جامع و هوشمندانه خواهد بود. اکنون ۴۳سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی ایران سپری شده‎است؛ برخی ظرفیت‌های فرهنگی کشور در خارج از مرزها به‎خوبی فعلیت یافته و برخی دیگر یا هنوز درحالت بالقوه باقی مانده یا باید در نحوه استفاده از ابزار‌های لازم برای انتقال آنها به جهانیان تجدیدنظر شود.
یکی از کلیدواژگانی که در این خصوص باید مورد استناد قرار گیرد، «دیپلماسی فرهنگی دانش‎بنیان» است. دراین خصوص میان دانش محیطی و اقدام‎های میدانی رابطه منطقی وجود ندارد. امروزه منطق انقلاب و گفتمان رهبر معظم انقلاب در جهان خریدار دارد. ما حرف‌های تازه فراوانی برای جهانیان داریم، ولی وقتی نوبت به ارائه و اقدام می‌رسد، رفتارمان منفعلانه است. برخی بر این باورند که بومی‌سازی اقدام‎ها و عمل براساس ذائقه محیط، یعنی سانسور بخشی از سخنان حق و تن دادن به ادبیات منفعلانه و مصلحت‌اندیشانه؛ حال آنکه گفت‌وگو براساس نیاز مخاطب و ذائقه او، یعنی اقدام هوشمندانه و فهم درست فرهنگ و زبان محیط مخاطب.
ما باید محتوای فاخرمان را در بسته‌بندی‌های شایسته و درخور و در محیط‌های مناسب عرضه کنیم؛ همانطور که در عرضه کالا‌های غیرفرهنگی عمل می‌شود. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دغدغه مستمری درخصوص ارائه تعریف مبنایی، اولویت‌بندی، کمی‌سازی و درنهایت عملیاتی‌سازی اهداف فرهنگی کشور متناسب با زیست‌بوم‌های فرهنگی و جغرافیایی در دنیا دارد. همان‎گونه که مشاهده می‎کنیم، گام‎های بلند و مهمی باید در این عرصه مهم برداشته شود.
دراین میان، قاعده پررنگی وجود دارد که نمی‌توان آن را فراموش کرد؛ اینکه جهاد تبیین صرفا ماهیتی پدافندی و دفاعی ندارد و جنبه آفندی آن را نیز باید درنظر گرفت. به‎عنوان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، لازم است چنین نگاه و باوری را تاحدودی اصلاح کنم! صیانت از فرهنگ کشور صرفا در گروی ترسیم پیوست پدافندی در قبال تکثیر فرهنگ‎های بیگانه نیست! در گام دوم انقلاب اسلامی ایران، ما نیازمند پیوست «آفندی‌- پدافندی» به‎صورت همزمان و توأمان هستیم، به‎گونه‎ای که هردوی این نگاه‌ها و رویکردها، بتواند ما را به‎سوی نقطه‎ای روشن و تعیین‎کننده رهنمون سازد.
قرار است طی روزهای آتی، اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (در سراسر جهان) در تهران برگزار شود. ان‌شاء الله این اجلاس را نقطه‎عطفی در شکل‎گیری مناسبات جدید فرهنگی می‎دانیم. به‎عبارتی گویاتر، اجلاس رایزنان فرهنگی، فرصتی برای نوسازی و بازتعریف دیپلماسی فرهنگی خواهد بود. این بازتعریف، محصور به تاکتیک‎ها و روش‌های نوین نبوده و قطعا در نتیجه و خروجی این همفکری و هم‎افزایی جمعی و مهم، مجاری و ابزارهای جدیدی نیز دراین حوزه (حوزه دیپلماسی فرهنگی کشور) ترسیم خواهد شد. شعار دهمین نشست رایزنان فرهنگی، «دیپلماسی فرهنگی دانش‌بنیان، همگرا، صادرات فرهنگی» است. اصلی‌ترین دغدغه ما این است که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید به‎عنوان قرارگاه دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نقش خود را به‎عنوان یک «راهبر» در مناسبات بین‌المللی ایفا کند و این مهم محقق نخواهد شد مگر با مهندسی و دانش‌بنیانی در ساختار و رفتار فرهنگی در داخل و خارج از کشور.
براین باوریم که رایزنان فرهنگی ما در سراسر جهان هر یک حکم ظرفیت و مجرای انتقال الگوها و مولفه‌های دیپلماسی فرهنگی دانش‎بنیان را خواهند داشت. قطعا هم‎افزایی رایزنان فرهنگی ما معطوف به یک هدف و منظومه گسترده و غنی، اصلی‎ترین رمز موفقیت ما در این حوزه محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید