• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 30 تیر 1401
کد مطلب : 166464
+
-

تصمیمات جدید دولت برای نجات دریاچه ارومیه

در جلسه روز گذشته هیأت دولت گزارشی درباره وضعیت دریاچه ارومیه و حل مشکلات آن از سوی سازمان محیط‌زیست و وزارت نیرو ارائه شد. در پی این گزارش، عیسی کلانتری، مدیر اجرایی احیای دریاچه ارومیه از این سمت برکنار و استاندار آذربایجان غربی به جای وی جایگزین شد.
به گزارش همشهری، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: همچنین استاندار آذربایجان شرقی به‌عنوان عضو جدید کارگروه به ترکیب اضافه شدند تا پیشرفت سریع‌تری برای حل مسئله دریاچه ارومیه داشته باشیم.
همچنین صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری اعلام کرد: در سه‌ماهه اول دولت ۲۱۵میلیارد تومان به احیای دریاچه ارومیه اختصاص دادیم. به‌گفته مرتضوی، اساساً دولت‌ها در سه‌ماهه اول امکان تخصیص عمرانی ندارند اما تا الان بالغ بر ۲۱۵میلیارد تومان تخصیص عمرانی به دریاچه ارومیه داده شده است و امیدوارم در آینده نزدیک مشکل دریاچه ارومیه حل شود.
بر اساس تصاویر ماهواره‌ای دریافتی، تاکنون ۹۵درصد دریاچه ارومیه خشک شده است. امیرعباس‌جعفری، مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در این‌باره گفته است: در دو دهه گذشته سالانه ۴۰سانتیمتر از ارتفاع دریاچه ارومیه کم شده و اکنون ۹۵درصد از آن خشک شده است. به‌گفته وی، خشکسالی، تبخیر آب، توسعه بی‌رویه کشاورزی و استفاده نادرست از آب دریاچه برای زراعت، از دلایل خشک شدن آن است. در این زمینه نخستین اقدام سخت‌افزاری برای نجات دریاچه ارومیه، توقف سدهای در دست مطالعه و ساخت در آن منطقه است. اگر مدیریت جامع حوضه آبریز دریاچه به‌درستی اجرا نشود و به سمت خشکی برود، ۱۰ تا ۱۵میلیون نفر را در شمال‌ غرب کشور متضرر خواهد کرد.
دریاچه ارومیه با 5.7میلیون هزار مترمربع مساحت یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیر‌گذار بر محیط‌زیست کشور به‌خصوص شمال غرب ایران به‌حساب می‌آید که در بیش از ۱۰سال گذشته در کانون توجه بیشتری قرار و اکنون نیز طرح‌های احیای آن در آستانه بهره‌برداری است.
هم‌اکنون با تخصیص اعتبارات مصوب سفر ریاست‌جمهوری، تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز با اعتباری افزون بر
۱۸۲میلیارد تومان، در آستانه افتتاح قرار گرفته است. با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه سالانه ۷۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌شده از مسیر آجی‌چای به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد. همچنین لوله‌گذاری ۱۰کیلومتر از مسیر انتقال آب نیز توسط شرکت آب منطقه‌ای اجرا شده و به‌زودی آبدار می‌شود تا برداشت‌های غیرمجاز در مسیر به حداقل ممکن رسیده و حجم آب پیش‌بینی‌شده به پیکره دریاچه سرازیر شود. انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه در حال اتمام است و کار بزرگی به لحاظ فنی مهندسی به‌حساب می‌آید که با اتمام آن نفس تازه‌ای در کالبد دریاچه ارومیه
دمیده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید