• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 30 تیر 1401
کد مطلب : 166430
+
-

واقعیت‌های خواندنی درباره آسیا

این قاره کهن عجیب

جواد حسینی نصر

آسیا، قاره‌ای وسیع با زیبایی‌های طبیعی فراوان، کشورهای مختلف، فرهنگ‌ها و مردمان گوناگون است. اگر بدانید که 60درصد جمعیت جهان در آسیا زندگی می‌کنند و این قاره 12درصد از مساحت سطح زمین و 30درصد از مساحت خشکی‌های این سیاره را در برمی‌گیرد، آن موقع به صرافت می‌افتید که درباره قاره‌ای با چنین مختصات عجیبی بیشتر بخوانید. اینکه پرجزیره‌ترین کشورهای جهان در آسیا واقع شده‌اند یا بیشترین آتشفشان‌ها در این قاره قرار دارند و بیشترین ضریب هوشی را مردم 3کشور آسیایی دارند، حقایقی است که شاید تا‌کنون به آن فکر نکرده بودید اما مهم به‌نظر می‌رسند. البته حقایق و خواندنی‌های دیگری هم درباره کهن‌ترین قاره دنیا وجود دارد که دانستن آنها از ندانستن‌شان بهتر است.


رکورد جزیره‌ای
بسیاری از کشورهای آسیایی از هزاران جزیره کوچک و بزرگ تشکیل شده‌اند. باور نمی‌کنید؟ یکی از این کشورها اندونزی است که با 17هزار جزیره، یکی از پرجزیره‌ترین کشورهای دنیا به‌شمار می‌آید. فیلیپین دومین مجمع الجزایر آسیاست که با 7هزار و 107جزیره رتبه دوم را دارد. البته از این 7هزار و 107جزیره فقط 100جزیره آن مسکونی است و فقط 11جزیره جمعیت ساکن دارد. نکته دیگر این است که چیزی نزدیک به 3هزار جزیره این کشور ناشناخته مانده‌ و هنوز روی آنها اسم نگذاشته‌اند. جنوب شرقی آسیا ده‌ها هزار جزیره دارد که همه آنها در اقیانوس آرام و هند پراکنده شده‌اند.

برنج خواران
برنج غذای اصلی آسیایی‌ها به شمار می‌آید و سرانه مصرف برنج در آسیا از همه قاره‌های دنیا بیشتر است. آسیایی‌ها 90درصد برنج جهان را مصرف می‌کنند که یک رکورد شگفت‌انگیز است. در این میان کشورهای تایلند، هندوستان، چین و بنگلادش با مصرف سرانه بیش از 70کیلوگرم برنج در سال در رتبه‌های بالا قرار دارند. در بسیاری از کشورهای آسیایی می‌توانید ناهار، شام و حتی برای صبحانه هم برنج میل کنید. یکی از همین کشورها سریلانکاست که مردم آن حتماً برنج را در وعده غذایی صبحانه هم می‌گنجانند. پس ما اینجا با برنج‌خوارترین مردمان جهان نیز روبه‌رو هستیم.


شهرهای پرجمعیت
یکی از جالب‌ترین واقعیت‌های آسیا این است که این قاره 7شهر از 10شهر بزرگ جهان به لحاظ جمعیت را در دل خود جای داده است. شهرهای شانگهای، پکن، استانبول، کراچی، بمبئی، گوانگژو و دهلی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌آیند که همگی در آسیا واقع شده‌اند. یکی دیگر از واقعیت‌ها درباره آسیا این است که دو کشور آسیایی چین و هند بیشترین جمعیت را در جهان دارند. با این حال، واقعیتی که شاید کمتر شنیده باشیم این است که اگر جمعیت همه کشورهای آسیایی را با هم جمع کنیم، رقمی بیشتر از مجموع جمعیت سایر کشورهای جهان حاصل خواهد شد.


غذاهای عجیب
بسیاری از کشورهای آسیایی به‌خصوص کشورهای شرق آسیا، حشرات را یک ماده غذایی خوشمزه می‌دانند. کرم ابریشم، عقرب، مار، جیرجیرک و بسیاری از حشرات دیگر را می‌توانید در فهرست خوراکی‌های لذیذ این قاره بیابید. به‌طور دقیق‌تر می‌توان گفت کرم ابریشم در کره، ملخ در ژاپن، رتیل در کامبوج، حشره آبی غول‌پیکر و تخم مورچه در تایلند و کامبوج، زنبور در ژاپن، سوسک در چین و کرم بامبو در تایلند جزو خوراکی‌های لذیذ به شمار می‌آیند. البته ادعا شده که بسیاری از بیماری‌ها به‌خاطر همین مزاج عجیب چشم بادامی‌ها در دنیا پدیدار شده که معلوم نیست چقدر به واقعیت نزدیک است.


ساختمان‌های بلند
شاید کمی عجیب به‌نظر برسد که 10مرکز خرید بزرگ جهان در آسیا واقع شده‌اند. بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان، «مرکز خرید جنوب چین جدید» است که در شهر دونگوان قرار دارد. مساحت قابل اجاره این مرکز خرید 659هزار و 612مترمربع است و 2350مغازه را در دل خود جای داده است. البته 99درصد این مرکز خرید خالی است و تعداد بسیار کمی از خرده‌فروش‌ها یا خریداران به این بازار وارد می‌شوند. یکی دیگر از دانستنی‌های جالب درباره آسیا این است که 9ساختمان از 10ساختمان بلند جهان در این قاره واقع شده است. بلندترین ساختمان جهان هم‌اکنون برج خلیفه در دبی با ارتفاع 828متر است.


سرزمین آتشفشان
در کشور اندونزی که کنار اقیانوس آرام قرار دارد، منطقه‌ای به نام «حلقه آتش» واقع شده است. هم‌اکنون 127آتشفشان فعال در این منطقه وجود دارد و ۲۳ آتشفشان غیرفعال هم دیده شده است. فعال‌ترین آتشفشان اندونزی در کوه مراپی در جزیره جاوا قرار دارد. این آتشفشان به‌طور معمول هر 2 یا 3سال یک‌بار فوران می‌کند و به‌طور متناوب هر از چندی یک فوران شدید دارد. گفته می‌شود یکی از فوران‌های بسیار عظیم آن در 500یا 600سال قبل به وقوع پیوسته و این جزیره را به خاکستر تبدیل کرده است.


سفر ارزان
هزینه سفر به کشورهای جنوب‌شرق آسیا در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیارکمتر است. متوسط هزینه روزانه سفر به این کشورها برای 2نفر حدود 50تا 60دلار و برای یک نفر 35تا 40دلار برآورد می‌شود. لائوس که فاقد جاذبه گردشگری مشهوری است، یکی از ارزان‌ترین کشورهای دنیا برای سفر به شمار می‌آید. گردشگران در این کشور به راحتی می‌توانند اتاق‌هایی با اجاره روزانه کمتر از 10دلار پیدا کنند. کامبوج، فیلیپین، اندونزی، ویتنام و تایلند، کشورهایی هستند که می‌توان تعطیلات فوق‌العاده‌ای را با قیمت مناسب در آنها سپری کرد.

تیزهوش‌ها
در بررسی‌های صورت گرفته در سال 2020ژاپنی‌ها به‌عنوان باهوش‌ترین مردم جهان معرفی شدند. در این بررسی، 3عامل شامل جوایز نوبل اعطا شده به یک کشور (هوش تاریخی)، میانگین آی‌کیوی مردم (هوش نسل کنونی) و نمره تحصیلی افراد جامعه (هوش بالقوه نسل آینده) مقایسه شده است. ژاپنی‌ها تاکنون 22جایزه نوبل را ربوده‌اند و این سرانه بیش از هر کشور دیگر آسیایی است. 3کشور آسیایی سنگاپور، کره‌جنوبی و ژاپن بالاترین میانگین ضریب هوشی را در جهان دارند. خب دست‌کم از این بابت هم باید نیمچه فخری به اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بفروشیم، نه؟

این خبر را به اشتراک بگذارید