• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 30 تیر 1401
کد مطلب : 166442
+
-

8+1 نکته مهم درباره اختلافات مشاوران املاک و مشتریان بابت حق‌الزحمه قراردادها

قانون تکلیف رقم‌ها را مشخص کرده است

یکی از بحث‌های رایج این روزها، اجاره و اجاره‌بهاست. همه اجاره‌ها به‌شدت بالا رفته و اختلافات زیادی میان صاحبخانه‌ها و مستأجران و میان مستأجران و بانک‌ها برای دریافت وام اجاره و... وجود دارد. طبیعی و بدیهی است که شکایت‌های ریز و درشتی هم راهی اتحادیه‌های املاک شهرهای مختلف و همچنین دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف و شبیه آن می‌شود. شاید بد نباشد در این بخش از صفحه راهنمایی که داریم، کمی درباره این قضیه صحبت کنیم. اما از آنجا که باز هم موضوع خیلی گسترده می‌شود، بحث را در قدم نخست، به ماجراهای حق‌الزحمه‌های مشاوران املاک محدود کرده‌ایم تا ببینیم قصه چیست. پس راهنمای ده‌گامی ما را دنبال کنید که به کمترین اختلاف مورد نظر برخورد کنید و به خوبی و خوشی همه‌‌چیز ختم به‌خیر شود.

نکته فراموش شده بدیهی

01 مشاور املاک، فردی است که در دفتر املاک یا به قول خودمانی‌تر بنگاه نشسته است و خدماتی را ارائه می‌کند. طبیعی است فی‌سبیل‌الله این کار را انجام نمی‌دهد و باید حق‌الزحمه این کار را دریافت کند؛ همانطور که همه ما به‌طور طبیعی حق‌الزحمه همه کارهایی را که باید انجام بدهیم، دریافت می‌کنیم. نکته‌ای بدیهی است؟ حقیقت امر بعضی از مراجعان به‌گونه‌ای برخورد می‌کنند که انگار مشاوران املاک کلا دارند کار اضافه می‌کنند و حق دریافت چنین پولی را ندارند یا باید خیلی کمتر دریافت کنند؛ از این بابت توضیح دادیم. پس این مبلغی است که باید پرداخت شود.

کمیسیون مبایعه‌نامه چقدر است؟

02
اینکه در هر کدام از این 4 کاری که برایش به دفتر املاک مراجعه می‌کنید چه مراحلی به‌صورت ترتیبی باید طی شود، فعلا بحثی نداریم و شماره‌های بعدی ان‌شاء‌الله. بحث ما فعلا حق‌الزحمه مشاوران محترم املاک است. طبق گفته اتحادیه املاک، «حق کمیسیون مبایعه‌نامه به میزان 25صدم درصد ارزش معاملاتی ملک از هر طرف، مجموعا نیم‌درصد مبلغ محاسبه و اخذ می‌گردد». جمله سختی بود؟ کل معامله شما چند تومان است؟ یک درصدش چقدر می‌شود؟ مثلا 2میلیارد تومان، یک درصدش می‌شود 20میلیون تومان؛ نصف آن می‌شود نیم درصد، یعنی 10 میلیون. سهم فروشنده نصف این و صف خریدار نصف این است؛ تمام.

کمیسیون رهن و اجاره چقدر است؟

03 
اگر برای رهن و ودیعه اجاره تشریف برده‌اید به دفتر مشاوران املاک، باید بدانید که طبق اعلام اتحادیه، «حق کمیسیون رهن/ودیعه اجاره از هر طرف به میزان نیم‌درصد مبلغ رهن محاسبه و اخذ می‌گردد». این هم که توضیحش مشخص است. حق کمیسیون اجاره هم یک چهارم مبلغ اجاره یک‌ماه از هر طرف محاسبه و گرفته می‌شود. در کار چهارم هم که بابتش تشریف می‌برید به دفتر املاک که همانا تمدید اجاره باشد، ار هر طرف یک‌دهم حق کمیسیون اجاره محاسبه و گرفته می‌شود. با ماشین‌حساب موبایل‌تان هم می‌توانید همه اینها را به راحتی حساب و کتاب کنید. قبلا فرمول‌های خیلی پیچیده‌ای بود که واقعا خارج از حوصله بود، اما الان این‌طوری راحت‌تر شده.

آیا مشاور حق دریافت بیشتر دارد؟

04
بحث بعدی هم آن است که گاهی مشاور املاک مدعی می‌شود که کار خاص و ویژه‌ای برای شما انجام داده است. دیده شده که مشاور املاک مدعی است که انرژی زیادی برای اقناع و دوندگی‌ها گذاشته است. باید دقت باشید که طبیعت کار مشاوران املاک همین تنظیم قراردادها و دوندگی‌ها و اقناع‌هاست و کسی به‌خاطر وظیفه معمولی خودش که نرخ آن مشخص و معلوم است، نمی‌تواند درخواست مبلغ بیشتری داشته باشد. مشاهده شده برخی نیز مدعی‌اند که چون دپارتمان هستند یا هر دلیل دیگر، باید مبلغ بیشتری پرداخت کنند. جلوی خود مشاوران املاک می‌توانید وارد سایت شده و مبلغ را بزنید و تمام...

کجا شکایت ببریم؟

05
در نهایت اگر به زبان مشترک و راه‌حل مشترک نرسیدید، از همان سایت اتحادیه املاک شهرتان، تلفن را دریافت کرده و شکایت را حضورا یا تلفنی یا اینترنتی مطرح کنید. اتحادیه‌ها بخشی برای همین شکایت‌ها دارند؛ به همین راحتی. بخش شکایات اتحادیه‌ها پیگیر شکایت‌های شما هستند تا درصورتی که حق با شماست، کار به سرانجام رسیده و اگر در این میانه دفتر مشاور املاک زیر بار نرفت، که از مکانیزم‌های تنبیهی خودشان به این منظور استفاده می‌کنند. در نهایت اینکه همه‌‌چیز حساب و کتابی دارد و فقط سعی کنید خونسرد و حرفه‌ای برخورد کنید؛ همین.

راه راحت‌تری برای محاسبه نیست؟

06
حال و حوصله‌تان نمی‌کشید این همه چرتکه بیندازید؟ اجازه بدهید راه راحت‌تر را به شما توضیح بدهیم. به همین سایت اتحادیه املاک تشریف ببرید به این آدرس: amlaktehran.org در قسمت چپ یک بخشی وجود دارد که اساسا برای این طراحی شده تا شما مبلغ رهن و اجاره و خرید و فروش را به ریال واردش کنید تا به شما بگویید پولی که باید به مشاوران املاک بدهید، چقدر است. مثلا ما بخش خرید و فروش را می‌زنیم، مبلغ 20میلیارد تومان پول ملکی که می‌خواهیم بخریم را وارد می‌کنیم، هزینه مشاور املاک با ارزش‌افزوده می‌شود 54500000ریال، نزدیک پنج و نیم میلیون تومان؛ به همین راحتی. در رهن و اجاره همچنین است.

وقتی به مشکل خوردیم چه کنیم؟

07 خب، حالا با مشاور املاک به مشکل خورده‌اید، چه باید کرد؟ نخستین نکته اینجاست که به هیچ وجه بگوومگو نکنید؛ چون کار سخت‌تر می‌شود. همه‌‌چیز مشخص است. مشاور محترم املاک باید حق‌الزحمه‌اش را بگیرد، شما هم باید آن را پرداخت کنید؛ اما طبق قانون و نه کمتر و نه بیشتر. پس جای بحثی نیست. نکته بعدی آنجاست که صدور کد رهگیری و... نباید معطوف به پرداخت یا عدم‌پرداخت این حق‌الزحمه باشد و اینها دو مقوله و قصه کاملا جداست و نباید گروکشی صورت گیرد. خیلی خونسرد باشید و خونسرد همه کارها را پیش ببرید.

برای چه به بنگاه می‌روید؟

08
البته شما برای کارهای مختلفی راهی دفتر مشاور املاک می‌شوید؛ اما برای اینکه بحث را زیادی طولانی نکنیم، فرض ما بر این است که شما به یکی از این 4 منظور می‌روید: 1.مبایعه‌نامه خرید و فروش 2.تنظیم قرارداد رهن/ودیعه اجاره 3.تنظیم قرارداد اجاره 4.تمدید قرارداد اجاره. البته مشاوران املاک کارهایی مثل مشارکت در ساخت و قرارداد‌های پیش‌خرید املاک و انباری‌ها و پارکینگ‌های اجاره‌ای و شبیه آن هم انجام می‌دهند، ولی مهم‌ترین نکته‌هایی که مورد توجه ما و شماست، همین 4مورد است و تمام.

اطلاعات کسب کنید

09 نکته دوم آنجاست که شما قبل از مراجعه برای بستن قرارداد و مبایعه‌نامه و تمدید و شبیه آن، مثل هر کار دیگری باید اطلاعات کاملی داشته باشید. حالا یک طرف قضیه اطلاعات حقوقی و مالیاتی و شبیه آن است، یک طرف قضیه این است که اساسا چه اتفاقی دارد می‌افتد و چقدر باید پرداخت کنید. متأسفانه خیلی از مردم در حالی پا به دفاتر مشاوران املاک می‌گذارند که مثلا سه، چهار هفته وقت گذاشته‌اند خانه مورد نظر را پیدا کنند اما یک ساعت هم به جست‌وجو در این‌باره سپری نکرده‌اند؛ کاملا خالی‌الذهن هستند. پس قبلا حتما پرس‌و‌جو و مطالعه و جست‌وجو کنید.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید