• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 30 تیر 1401
کد مطلب : 166429
+
-

یکی از روستاهای نزدیک تهران که این فصل سال پرطرفدار و جذاب است روستای سنج استان البرز است

قدم‌زدن از فرش تا عرش!

قدم‌زدن از فرش تا عرش!

مجتبی یارزمان

برای رفتن به دامان طبیعت سلایق و علایق آدم‌ها متفاوت است. یعنی یکی از دغدغه‌های اساسی بسیاری از ما برای یک روز تعطیل، انتخاب محل گشت‌وگذار است. معمولا هر کدام از اعضای خانواده بنا به‌نظر شخصی خود، مکانی را پیشنهاد می‌دهد و به دفعات ممکن است پیش آمده باشد که سلیقه‌ها باهم هماهنگ نبوده و تصمیم‌گیری به‌سختی انجام می‌شود. برای گشت‌وگذار آخر هفته‌ای ممکن است شما تمایل به نشستن زیر سایه درختان و در کنار رودخانه‌ای جذاب را انتخاب کنید اما یکی دیگر از همسفرها تمایل به پیاده‌روی و قدم زدن در دل طبیعت را به‌عنوان تفریح این آخر هفته انتخاب کند. یا ممکن است در خانواده شما کسی باشد که به کوهنوردی علاقه دارد و بخواهد این آخر هفته در یک مکان جذاب تجربه قدم زدن در کوه‌های سرسبز و پر فراز و نشیب را کسب کند و در کنار همه اینها شاید برای خود شما بعد از کمی استراحت در کنار رودخانه، قدم زدن تا رسیدن به آبشار هم جذاب و هیجان‌انگیز باشد. در  روستای زیبا و چشم‌نواز سنج استان البرز جذابیت‌های زیادی نهفته است که می‌تواند همه سلیقه‌ها را برای یک روز تعطیل راضی نگاه‌دارد.

درباره سنج
روستای سنج در استان البرز و در نزدیکی کردان قرار دارد. برای رفتن به سنج باید از روستای برغان عبور کنید و به ابتدای یک راه فرعی که مسیری در حدود 12کیلومتر را پیش روی شما قرار می‌دهد، برسید. در این مسیر فرعی 4روستا وجود دارد که یکی از آنها همین روستای سنج است. این روستا هرچند که از تأثیرات زندگی ماشینی و تکنولوژی دور نمانده اما به نسبت این رشد غیرقابل کنترل زندگی مدرن، بافت آن تا حد زیادی دست نخورده و همچنان سنتی باقی‌مانده است. البته برخی از خوش‌نشین‌ها در این منطقه هم ساخت و سازهای زیادی به راه انداخته‌اند اما به نسبت وسعت و بزرگی روستا و همچنین فراوانی باغ‌های میوه و کشاورزی، وجود این ویلاها آنچنان محسوس به‌نظر نمی‌رسد. مردم این روستا در مواجهه با مسافران بسیار خوشرو و خوش برخورد هستند و مسافران به‌راحتی می‌توانند در این روستا احساس راحتی و صمیمیت کنند و با اهالی به گفت‌وگو بنشینند. در روزهای آخر هفته معمولا این مکان‌ها کمی شلوغ‌تر از روزهای عادی و بین هفته است که حتما باید در مدیریت زمان و رفت‌وآمد دقت زیادی به خرج بدهید.

آبشار سنج
برای بسیاری هدف از رفتن به سمت روستای سنج، پیاده‌روی و رسیدن به آبشار این روستاست. برای رسیدن به این آبشار باید از دل روستا مسیر رودخانه را ادامه دهید تا به آبشار برسید؛ مسیری که اگر پیوسته ادامه دهید چیزی حدود یک ساعت زمان نیاز دارد. راهی که به سمت آبشارسنج می‌رود گاهی از کنار باغ‌ها و زمین‌های اهالی روستا می‌گذرد که باید بسیار مراقب باشیم تا آسیبی به آنها وارد نشود و حتی‌المقدور بدون هماهنگی و اجازه صاحب باغ وارد حریم شخصی آنها نشوید. این مسیر زیبا پیچ و خم‌های زیادی دارد و در قسمت‌هایی شیب آن کمی تند می‌شود اما با گذر از این شیب، به دشت‌های بالادستی روستا می‌رسید که منظره بی‌نظیری را در اختیار شما قرار می‌دهد. آبشار سنج در فصل بهار بسیار پرآب و خروشان است و هرچه به آخر تابستان نزدیک‌تر می‌شویم از شدت آن کاسته می‌شود اما همین حجم خروجی آخر تابستان به اندازه‌ای است که هم چشم‌نواز باشد و هم ساعت‌های خوشی را برای گردشگرانی که به سمتش آمده‌اند رقم بزند. بهترین زمان برای رفتن به سمت آبشار سنج فصل‌های بهار و تابستان است که هوا مطبوع و شرایط مطلوب است. اما در فصل زمستان هوا در اطراف این آبشار و البته روستا بسیار سرد و لغزنده می‌شود. هرچند که در اوج زمستان و همزمان با یخ بستن قسمت‌هایی از این آبشار و اطراف آن، عده‌ای علاقه‌مند و طبیعت‌دوست برای دیدن این مناظر به‌سوی این آبشار حرکت می‌کنند.

اقامت در این منطقه
عموما بیشتر گردشگران که به مکان‌های تفریحی نزدیک تهران سفر می‌کنند تا آخرین دقایق روز در این مناطق هستند و برای استراحت به منزل خودشان بازمی‌گردند. اما این بدین معنا نیست که کسانی که قصد اقامت و شب ماندن در اطراف این روستا را دارند و از راه دور آمده باشند امکان بازگشت به سمت منزل‌شان را نداشته باشند. بسیاری از افراد هستند که لذت خوابیدن و تجربه سکوت و آرامش شب در طبیعت را با هیچ‌چیز عوض نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند در هر مکانی که هستند شب را در دل طبیعت سپری کنند. در روستای سنج امکانات اقامتی بسیار محدود است و تنها برخی از اهالی اتاق‌هایی را برای این منظور درنظر گرفته‌اند اما اگر کمی از روستا فاصله بگیرید و به سمت کردان برگردید، کم‌کم با تابلوها و علامت‌های متعددی برای اجاره ویلا و مکان اقامتی مواجه می‌شوید که می‌توانید به انتخاب خودتان یکی را برای شب ماندن‌تان انتخاب کنید. البته این روستا و اطراف آن همانند بسیاری دیگر از جاذبه‌های طبیعی، امکان اقامت در دل طبیعت را دارد و می‌توانید با کمک اهالی و همچنین با بررسی محیط در روز، یک مکان مناسب را برای کمپ و اتراق انتخاب کنید و شب از سکوت و آرامش طبیعت نهایت لذت را ببرید.

گشت‌وگذار در دل روستا
روستا و منطقه سنج از زیبایی‌ها و جذابیت‌های بسیاری بهره می‌برد که چشم هر بیننده‌ای را می‌تواند مسحور و محو تماشای خود کند. پس از رسیدن به این روستا گزینه‌های زیادی برای لذت بردن از طبیعت وجود دارد که بسته به شرایط و انتخاب شما در دسترس و قابل استفاده هستند. در روستای سنج همه سلیقه‌ها برای رفتن به دامان طبیعت وجود دارد، قدم زدن در باغ‌های میوه، نشستن کنار رودخانه و استراحت زیر سایه درختان، پیاده‌روی در دل رودخانه تا رسیدن به آبشار سنج و کوهنوردی در این منطقه که به راحتی می‌توانید یک روز تعطیل را به گشت‌وگذار و تفریح بپردازید. این منطقه به لحاظ موقعیتی در روزهای گرم سال بسیار هوای مطبوع و حتی خنکی دارد که کاملا مناسب برای فرار از گرما و روزمرگی‌های مرسوم است. اگر قصد شما از رفتن به روستای سنج نشستن در کنار رودخانه و استفاده از سایه درختان است، بهتر است صبح زود وارد این روستا شوید تا علاوه بر پیدا کردن جای مناسب، بتوانید از زمان بیشتری بهره ببرید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید