• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 30 تیر 1401
کد مطلب : 166427
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ عادت‌های کله‌خری


جین سینسرو، سخنران و نویسنده‌ حوزه‌ موفقیت این نکته‌ مهم را یادآوری می‌کند که دلیل اصلی دنبال نکردن عادت‌ها، همراه نبودن افکار و احساسات ما با عملی است که آن را انجام می‌دهیم. درست به همین دلیل است که با کمی دلسردی و خستگی آنها را کنار می‌گذاریم و بعد از تکرار مداوم این اتفاق، نتیجه می‌گیریم ما ذاتا انسان‌های تنبل و شکست‌خورده‌ای هستیم. متأسفانه شما در این تجربه تنها نیستید و خوشبختانه، می‌توانید این چرخه را بشکنید. سینسرو طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد و برنامه‌های اپرا، رادیو موفقیت و مجله‌های بلومبرگ و فوربز مصاحبه‌های او را منتشر کرده‌اند.

  پناه بگیر

فیلمی در ژانر درام و تریلر روان‌شناختی به کارگردانی جف نیکولز و با بازی مایکل شنون و جسیکا چستین است که در سال 2011منتشر شد. فیلم داستان شوهر و پدر جوانی است که تصویرهایی آخرالزمانی می‌بیند و دچار این پرسش است که باید از خانواده‌اش در برابر طوفانی که در راه است حمایت کند یا در برابر خودش. فیلم در دو بخش بهترین فیلمنامه برای نیکولز و بهترین بازیگر مرد برای مایکل شنون برنده جایزه ساترن شد. فیلم در دو بخش بهترین فیلم ترسناک و بهترین بازیگر زن برای جسیکا چستین نیز نامزد این جایزه شده بود. کورتیس شخصیت مرکزی داستان است علائمی که در خواب می‌بیند در عالم بیداری هم کم کم محقق می‌شود.

  حیات وحش سریلانکا

یکی از بهترین تفریحات در سریلانکا تماشای حیات‌وحش در «پارک ملییالا» است که یکی از مشهورترین و پربازدیدترین مناطق تفریحی آسیا به‌شمار می‌آید. در پارک ملییالا تراکم جمعیتی پلنگ‌ها بسیار زیاد است و با رفتن به این مکان می‌توان در سافاری‌های متنوعی که برگزار می‌شود شرکت کرد. مستند حیات وحش سریلانکا دقیقاً چنین حس و حالی را به مخاطب القا می‌کند. کارگردان برای ساخت این مستند مهیج تا یک قدمی پلنگ‌ها پیش رفته و حاصل آن برداشت صحنه‌های خاص و ترسناکی شده که در کمتر مستندی می‌توان سراغ داشت. این فیلم مستند به‌طور کلی حیات وحش در جنوبی‌ترین جزیره آسیا را بررسی می‌کند اما زندگی در چند قدمی پلنگ‌ها بخش جذاب آن است. اگر می‌خواهید با گونه‌های کمیاب جانوری در جنوب آسیا آشنا شوید تماشای این مستند را از دست ندهید.

  قطار بوسان

این فیلم اکشن و دلهره‌آور درباره مردگان متحرک و محصول سال 2016سینمای کره‌جنوبی است؛ کشوری که تازگی‌ها ثابت کرده در کنار ایران و ژاپن، از کشورهای دارای سبک در سینمای مولف است. داستان فیلم هم از این قرار است که یک ویروس مرگبار زامبی به‌طور ناگهانی در کره‌جنوبی شیوع پیدا می‌کند و تعدادی از مسافران قطار سئول به بوسان برای زنده ماندن با موانع سر راه‌شان دست و پنجه نرم می‌کنند. آنها باید تلاش کنند که زنده بمانند تا به بوسان که پاکسازی شده، برسند و همین ماجراها بستر اصلی یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ آسیا را تشکیل می‌دهد. قطار بوسان برای نخستین بار در جشنواره فیلم کن 2016به نمایش درآمد. ادامه این فیلم با عنوان «شبه‌جزیره» در سال 2020منتشر شد.

  کافکا در ساحل

این رمان که هاروکی موراکامی، نویسنده مشهور ژاپنی آن را نوشته، داستان 2شخصیت متفاوت را روایت می‌کند که در موازات هم حرکت می‌کنند؛ کافکا که پسری ۱۵ ساله است و به‌علت یک پیشگویی عجیب از خانه فرار می‌کند و آقای ناکاتا، پیرمرد آرام و عجیبی که در کودکی دچار نوعی عقب‌ماندگی ذهنی شده اما حاصل این حادثه به‌دست آوردن توانایی صحبت با گربه‌هاست. کتاب «کافکا در ساحل» برای نخستین بار در سال 2002به زبان ژاپنی منتشر شد. در آن زمان موراکامی هنوز نویسنده مشهوری در خارج از ژاپن نبود، اما 3سال بعد این رمان به انگلیسی ترجمه شد و آن موقع بود که موراکامی به اوج شهرت رسید. خیلی‌ها از کافکا در ساحل به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های آسیایی نام می‌برند.

 4پادشاه

فیلم سینمایی «۴پادشاه» به کارگردانی پوتیپونگ ناکتونگ یک فیلم جنایی، درام، اکشن و هیجان‌انگیز است که در سال2021در کشور تایلند ساخته شد. فیلمنامه این فیلم را نیز پوتیپونگ ناکتونگ به رشته تحریر درآورده و هنرمندانی چون اراک آمورنسو پاسیری، سیرت اینتاراچوت، نات کیچاریت و... در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. 4پادشاه که براساس داستانی واقعی روایت شده، پس از اکران بازخوردهای مثبتی از سوی مخاطبان و منتقدان دریافت کرد و برای بازی خوب بازیگران، فیلمنامه، نحوه فیلمبرداری، فضاسازی‌ها، داستان واقعی، سکانس‌های اکشن و همچنین نحوه کارگردانی تحسین شد. فیلم 4پادشاه درباره درگیری و نزاع میان دانشجویان 4دانشکده فنی در دهه 1990میلادی است، زمانی که می‌توان از خشونت هم برای ایجاد دوستی و هم دشمنی استفاده کرد.

گروه تک‌نفره

«گروه تک نفره» انیمیشن کوتاه، کمدی، خانوادگی و موزیکال، محصول سال ۲۰۰۶ کشور آمریکاست که به کارگردانی مارک اندروز توسط کمپانی پیکسار ساخته شده است. نویسندگی این انیمیشن را اندرو جیمنز برعهده داشته و درباره دختری خردسال است که قصد دارد برای برآورده شدن آرزویش، سکه‌ای را درون حوض واقع در مرکز شهر بیندازد. در همین حین، سر و کله یک نوازنده دوره‌گرد پیدا می‌شود. نوازنده دختر کوچولو را ترغیب می‌کند تا سکه‌اش را به او ببخشد. دختر تا آستانه بخشیدن سکه پیش می‌رود اما ناگهان، سر و کله یک نوازنده دیگر پیدا می‌شود که او هم چشم به سکه دخترک دارد. ازجمله افتخارات فیلم گروه تک‌نفره می‌توان به نامزدی دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه اشاره کرد.

 طلا و مس

کتاب فیلمنامه «طلا و مس» در سال 1388توسط حامد محمدی به رشته تحریر درآمد و انتشارات کتاب نیستان آن را منتشر کرده است. این فیلمنامه در سال 1389توسط همایون اسعدیان ساخته شد. داستان طلا و مس درباره طلبه جوانی به نام سیدرضا است که با خانواده خود به تهران می‌آید تا در کلاس‌های استاد اخلاقی که وصف او را بسیار شنیده است، شرکت کند، اما متوجه بیماری همسرش زهرا می‌شود و این بیماری چشمان سیدرضا را به دنیایی می‌گشاید که تا به حال آن را ندیده است. این فیلمنامه پر از صحنه‌های زیبا و قابل‌فهم است؛ ازجمله صحنه‌هایی که به بچه‌های سیدرضا مربوط می‌شود یا اتفاقاتی که برای دوست سیدرضا می‌افتد.

  پاریس می‌تواند منتظر بماند

« Paris Can Wait » فیلمی به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی النور کاپولا است که در سال2016ساخته شد. این فیلم محصول کشور ژاپن است که ژانری درام و رمانتیک دارد. داستان فیلم پاریس می‌تواند منتظر بماند در مورد زنی به نام آنه است که در زندگی خود بر سر دوراهی قرار گرفته است. او مدت‌ها قبل با یک تهیه‌کننده موفق، اما بی‌توجه ازدواج کرده بود و اکنون مجبور است تا همراه با همکار همسرش به پاریس سفر کند؛ او در طول این سفر 2روزه وارد یک ماجراجویی بی‌دغدغه شده و این موضوع باعث می‌شود تا بار دیگر معنای زندگی را درک کند. داین لین، آرنود ویار، الک بالدوین، سدریک مونه، و داویا نلسون ازجمله بازیگران فیلم Paris Can Wait هستند.

  خوشمزه زشت

«خوشمزه زشت» عنوان مستندی است که در سال2018توسط شبکه نت فلیکس و با اجرای آشپز سرشناس و دورگه آمریکایی کره‌ای «دیوید چانگ» تولید شده است. در این مجموعه 8قسمتی نه‌تنها رستوران‌هایی که کارشان آماده‌کردن خوراک فوری است مقایسه می‌شوند بلکه مخاطبان نیز به مناطق مختلف دنیا سفر می‌کنند و با تاریخچه غذا‌های محبوب دریایی و سنتی کره آشنا می‌شوند. در مستند خوشمزه زشت کارآفرینانی مطرح می‌شوند که تنها با یک ایده ساده، مشتری‌های بسیاری پیدا کرده‌اند و در فست‌فود‌های کوچک‌شان، کسب‌وکار خوبی دارند. در این مستند علاوه بر صحبت از فرهنگ، نژاد و سلیقه‌های رستوران‌هایی به نمایش گذاشته می‌شوند که بسیار متفاوت، نادر و رؤیایی هستند.

  آشپزی برای پیکاسو

کتاب «آشپزی برای پیکاسو» نوشته‌ کامیل اوبری، رمانی جذاب با تلفیقی از هنر و نقاشی و آشپزی و عشق است. این کتاب نه‌تنها روایتی جذاب و لذتبخش دارد، بلکه کامیل اوبری در آن از غذاهای مختلف نیز صحبت می‌کند. داستان آشپزی برای پیکاسو درباره یک دختر آشپز به اسم آندین است که با مادرش در یک کافه به اسم پارادیس آشپزی می‌کند. آنها یک مشتری پروپاقرص و مرموز دارند که تقاضا کرده غذایش در ویلایی که مخفیانه در آن نزدیکی اجاره کرده، سرو شود. او می‌خواهد ناشناس بماند. آدرین که دختری شاد و سرزنده است برای پیکاسو آشپزی می‌کند؛ پیکاسویی که در مقطع حساس زندگی‌اش قرار دارد و برای او، زن و هنر به یک معناست. اتفاقاتی که در باغ پیکاسو برای آدرین می‌افتد سرنوشت او را برای همیشه تغییر می‌دهد.

  برزیلته

این مستند اطلاعات جامعی را درباره تاریخ فوتبال خوزستان پیش‌روی مخاطب قرار می‌دهد. همه اهالی فوتبال می‌دانند که این ورزش برای نخستین ‌بار در مسجد‌سلیمان پایه‌گذاری شد و نخستین تیم باشگاهی در سال‌1918میلادی در همین شهر تشکیل شد. بعدها فوتبال در آبادان شکل و شمایل حرفه‌ای‌تری پیدا کرد و با توجه به اینکه آبادان به‌عنوان یک شهر صنعتی و توریستی شناخته می‌شد، مسابقات باشگاهی دراین شهر رونق گرفت. مستند «برزیلته»، ماجرای پیدایش پدیده فوتبال در خوزستان و سیر مهاجرت فوتبالیست‌های نخبه جنوبی برای بازی در تیم‌های بزرگ پایتخت در سال‌های قبل و بعد از انقلاب را روایت می‌کند. در این مستند پرویز دهداری و عبدالحمید جاسمیان را به‌عنوان نخستین فوتبالیست‌های حرفه‌ای خوزستان که خیلی زود توسط باشگاه شاهین جذب شدند، معرفی می‌کند؛ 2بازیکنی که جایگاه اجتماعی و سیاسی داشتند و صرفاً فوتبالیست نبودند.

  جامعه‌شناسی فوتبال در بافتی جهانی

نویسنده این کتاب جیم کله‌لند، استاد علوم اجتماعی دانشگاه لوبوروی انگلستان است و ترجمه آن در 9فصل از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است. «فوتبال در بافت»، «خشونت و پرخاشگری»، «تغییرات بازی جهانی»، «نژاد»، «جنسیت»، «رسانه و حمایت‌های مالی»، «هواداری در فوتبال»، «فوتبال سلبریتی» و «بازی جهانی» عناوین 9فصل این کتاب را تشکیل می‌دهند. کتاب «جامعه‌شناسی فوتبال در بافتی جهانی»، فوتبال را از منظر جامعه‌شناسی مورد بررسی قرار داده و این ورزش را از ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی و پرورشی، رسانه‌ای و اقتصادی زیرذره‌بین برده است. به همین دلیل خواندن این کتاب به مدیران، مربیان فوتبال، برنامه‌سازهای شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ورزش، تماشاگران و همه کسانی که با فوتبال سر و کار دارند توصیه شده است.

  فوتبالی

اگر اهل دنبال‌کردن نتایج لحظه‌ای مسابقات فوتبال باشید، احتمالاً برای آگاهی از مسابقات لیگ کشورهای مختلف به گوشی موبایل متوسل می‌شوید. عده‌ای هم در سایت‌ها و کانال‌های مختلف دنبال اخبار، حواشی و نتایج بازی‌های تیم و بازیکنان مورد علاقه‌شان هستند که گاهی تحت‌تأثیر اخبار جعلی و اشتباه قرار می‌گیرند. اپلیکیشن فوتبالی همه اخبار، حواشی، نتایج و هرچیزی که برای یک هوادار فوتبال نیاز است را یک‌جا جمع کرده است. این اپلیکیشن در بدو ورود از شما می‌خواهد تیم‌ها، رقابت‌ها و بازیکنان مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید. بعد از آن هر بار که اپلیکیشن را باز می‌کنید وارد صفحه‌ای می‌شوید که بازی‌های امروز را نشان می‌دهد. بالای صفحه تب‌هایی وجود دارد که می‌توانید با انتخاب هرکدام از آنها بازی‌های 2روز و 4روز بعد را ببینید. بازی‌ها به تفکیک رقابت‌ها دسته‌بندی شده‌اند.

  برندسازی

فیلیپ کاتلر معتقد است: بازاریابی یعنی جهت دادن فعالیت‌های تجاری در مسیر نیازهای مشتریان با استفاده از روش‌های گوناگون. اصطلاح فولکلوریک در بازاریابی گردشگری چند سالی است بر سر زبان‌ها افتاده و اشاره به فرهنگ عامه و کوچه خیابان و به قولی کف خیابان دارد. کتاب «برندسازیبه شیوه فولکلورک»  نخستین کتاب تخصصی در حوزه برندسازی گردشگری با این روش در ایران است که در چهار بخش مختلف زوایای پنهانی از این شیوه بازاریابی و برندسازی و همچنین جذابیت‌های موجود در این صنعت را بررسی می‌کند. نویسنده در این کتاب تأکید دارد که باید با استفاده از روش‌های نوین برندسازی و بازاریابی از فولکلوریک کمک گرفت و این کار را انجام داد و با انتخاب درست این مسیر، مشتریان بالقوه و بالفعل زیادی را با خود همراه کرده و به پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی دست پیدا کنیم.

  وحشی

بیشتر فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند معمولا داستان آنها براساس واقعیت یا یک تجربه شخصی شکل گرفته است. در فیلم «وحشی» هم چریل استرایید تصمیم گرفت برای خودشناسی در مسیر پاسفیک کرست قدم بگذارد و خاطراتش، بهانه‌ای شد برای ساخت این فیلم با بازی ریس ویدرسپون به‌عنوان یک کوهنورد بی‌تجربه که زندگی‌اش در این سفر دستخوش تغییرات اساسی می‌شود. ژان مارک‌ولی که کارگردان این فیلم است مصمم بود تا فیلم وحشی کاملا در همان مسیر واقعی فیلمبرداری شود. در فیلم وحشی سفر از صحرای موهاوی آغاز می‌شود و تا کوه هود، بالاترین نقطه در اورگان، و دریاچه کراتر باشکوه ادامه پیدا می‌کند و به‌صورت نمادین با رسیدن به پل خدایان در مرز اورگان-  واشنگتن به پایان می‌رسد.

  پل جیتو

در حوالی روستای جیتو از توابع شهرستان پاکدشت، پلی قدیمی وجود دارد که به پل جیتو مشهور است. قدمت این پل به دوران قاجار بازمی‌گردد و به واسطه داستانی که در بین نسل‌های متوالی اهالی روستا سینه به سینه چرخیده، اهمیت خاص و قابل احترامی دارد. به‌گفته اهالی روستا، در زمان‌های قدیم و در عهد قاجار که پلی روی رودخانه وجود نداشت، کاروانی از زائران خانه خدا که عازم سفر حج بوده‌اند، از عرض این رود عبور کردند که به‌دلیل طغیان آب، گرفتار سیلاب می‌شوند. در این میان زنی مومنه از میان کاروانیان، سفر حج خود را رها می‌کند و با هزینه سفر حج خود، اقدام به ساخت پل در این محل می‌کند. این پل در  8 متر طول و 5 متر عرض ساخته شده و مصالح آن از آجر و ساروج است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید