• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 29 تیر 1401
کد مطلب : 166369
+
-

ستاره خلیج‌فارس

معتز عیسی برشم، پرنده قطری با 3طلای متوالی در پرش ارتفاع دنیا نامش را جاودانه کرد

جواد نصرتی


معمولا وقتی از ستاره خلیج‌فارس حرف می‌زنیم، اشاره‌مان به یکی از هموطنان خودمان در شمال خلیج‌فارس است اما روحیه جوانمردانه ورزش ایجاب می‌کند این بار این لقب را به معتز برشم ستاره دوومیدانی قطر بدهیم که از جنوب خلیج‌فارس، خود را در تاریخ ورزش دنیا جاودانه کرده است.
معتز عیسی برشم قهرمان پرش ارتفاع قطری را خیلی از ورزش‌دوستان به‌خاطر سهمش در رویدادی تاریخی در المپیک توکیو به یاد می‌آورند. یعنی زمانی که به رقیب ایتالیایی خود پیشنهاد کرد به‌خاطر برابر بودن رکوردهایشان، نفری یک طلا از مسابقات به خانه ببرند و از رقابت دست بکشند. او حالا، دست به یک کار تاریخی دیگر زده و به نخستین ورزشکار در تاریخ تبدیل شده که 3بار متوالی قهرمان پرش ارتفاع مسابقات جهانی می‌شود.
ورزشکاری قطری، با آن قد و بالای کشیده و ترکه‌ای، این بار در آمریکا به راحتی 2متر و 37سانتی‌متر پریده است تا بالاتر از رقبایش به مدال طلا برسد. او که به‌خاطر استیل چشم‌نوازش شهرت دارد، در تمام طول مسابقه یک سر و گردن از حریفانش بالاتر بود و نه‌تنها آنها را با عملکرد خوبش غافلگیر کرد که بهترین رکورد امسالش را هم به ثبت رساند. بهترین رکورد امسال او 2متر و 30سانتی‌متر بود اما در اورگون، فراتر از انتظار ظاهر ‌شد و رکورد 2متر و 37سانتی‌متر را ثبت کرد. او البته با رکورد 2متر و 35که در یک پرش قبل‌تر ثبت شد، طلایش را قطعی کرده بود اما به راحتی رکورد 2متر و 37را ثبت کرد. معتز بعد از این پرش، برای ثبت 2‌متر و 42سانتی‌متر که رکورد جدیدی در این رقابت‌ها به شمار می‌رفت اقدام کرد ولی ناموفق بود.
هواداران قدیمی‌تر ورزش، شاید خاویر سوتومویر را به‌خاطر بیاورند؛ ‌پرنده کوبایی که همچنان رکورد 2متر و 45سانتی‌مترش در سال1993 دست‌نخورده باقی مانده است. معتز با 2متر و 43سانتی‌متر، بعد از آن پرنده افسانه‌ای قرار دارد. او البته بعد از کسب طلا گفت که هدفش رکوردشکنی نبوده است.
ستاره قطری بعد از کسب سومین طلای متوالی در رقابت‌های جهانی گفته است: «3مدال متوالی در مسابقات جهانی چیزی است که قبلا هرگز اتفاق نیفتاده است. من اینطور احساس می‌کنم که نامی در دنیای ورزش برای خودم دست و پا کرده‌ام.» هیچ‌کس تردیدی ندارد که معتز همین حالا در تاریخ ورزش جاودانه شده است و خیلی‌ها منتظر این هستند که پرنده سبک‌بال قطری به‌زودی از رکورد سوتومویر هم عبور کند. رکوردی که صاحبِ حالا میانسال آن، آرزو کرده تا همیشه جاودانه باقی بماند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید