• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
شنبه 2 تیر 1403
کد مطلب : 228000
+
-

اتصال آهنین خلیج‌فارس به خزر

با بهره‌برداری از خط راه‌آهن رشت - بندر کاسپین، این بندر مقصد موقت کریدور شمال - جنوب شد

گزارش
اتصال آهنین خلیج‌فارس به خزر

احمد میرخدایی- روزنامه‌نگار

کاهش 45درصدی زمان انتقال کالا از هند به اروپا
  با بهره‌برداری از خط راه‌آهن رشت - بندر کاسپین، اتصال ریلی خلیج‌فارس - خزر برقرار شد.

 کریدور شمال - جنوب با احداث مسیر ریلی رشت - آستارا تکمیل خواهد شد.

  کریدور بین‌المللی شمال - جنوب(نوستراک) مسیر استراتژیک و پرطرفداری است که می‌تواند ضمن کاهش 45درصدی زمان انتقال کالا از هند تا اروپا هزینه انتقال را نیز 30درصد کاهش دهد.

  به‌صرفه‌ترین شیوه حمل‌ونقل در مسیر، حمل ترکیبی دریایی - ریلی است که بخش ریلی آن در فضای ایران از بندرعباس در منتهی‌الیه جنوب کشور آغاز می‌شود و تا آستارا در منتهی‌الیه شمال شرقی کشور امتداد دارد.

  البته در قالب این کریدور مسیرهای ریلی دیگر نظیر بندر چابهار نیز وجود دارد که با اتصال به شبکه ریل سراسری، امکان پذیرش و انتقال بار از مبادی بیشتر را پشتیبانی خواهد کرد.

  گرچه احداث راه‌آهن رشت - آستارا به طول ۱۶۲.۵کیلومتر در 2قطعه با همکاری ایران و روسیه در دستور کار قرار گرفته، اما پیچیدگی این قطعه بهره‌برداری از مسیر را در کوتاه‌مدت غیرممکن می‌کند.

  بهره‌برداری از مسیر ریلی رشت - کاسپین، گرچه حلقه مفقوده کریدور نوستراک را تکمیل نمی‌کند، اما امکان فعال‌سازی ظرفیت‌های این کریدور را در ابعادی محدودتر فراهم کرده است.

کاهش 30درصدی هزینه انتقال کالا از هند به اروپا
در شرایط فعلی، تجارت کالایی شرق و غرب جهان از مسیر دریایی اقیانوس هند - دریای سرخ - کانال سوئز - دریای مدیترانه انجام می‌شود و در مسیری طولانی‌تر، باید ضمن دور زدن قاره آفریقا کالاها از طریق اقیانوس اطلس به اروپا یا آمریکا منتقل شود. این در حالی است که با کریدور نوستراک محموله‌های تجاری پس از بارگیری در بنادر آسیای شرقی یا اروپای شمالی با سرعت بیشتر و هزینه کمتر می‌توانند به مقصد برسند و کلید اصلی موفقیت در آن تکمیل مسیر ریلی در کریدور است. طبق برآوردها، کریدور نوستراک می‌تواند زمان انتقال کالا در مسیر آسیا - اروپا را از 45روز به 25روز کاهش دهد و هزینه انتقال را نیز 30درصد پایین بیاورد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید