• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 28 تیر 1401
کد مطلب : 166268
+
-

همه از سفره لوا سهم بردند

انتقال لواندوفسکی به بارسلونا برای بایرن، 5باشگاه لهستانی، گنبری، باشگاه رن و... سود در برداشت

همه از سفره لوا سهم بردند

روبرت لواندوفسکی با انتقال 45+5میلیون یورویی به بارسلونا به گران‌ترین فروش تاریخ باشگاه بایرن مونیخ تبدیل شد. بایرن معمولا بازیکنان بزرگش را نمی‌فروشد و دلیل اینکه لوا با این قیمت به گران‌ترین بازیکن فروخته‌شده تاریخ باشگاه تبدیل شده، همین است. اگر خود لواندوفسکی پافشاری نمی‌کرد، این اتفاق نمی‌افتاد و همچنان رکورد گران‌ترین فروش در اختیار داگلاس کاستا بود که در سال2018 با 40میلیون یورو به یوونتوس فروخته شد. متس هوملس با 30.5میلیون یورو به دورتموند در سال2019 سومین فروش گران بایرن است و تونی کروس با 25میلیون در رده چهارم ایستاده است. چهارم‌شدن کروس در این فهرست نشان می‌دهد بایرنی‌ها علاقه‌ای به فروش ستارگان خود ندارند چون هواداران رئال‌مادرید انتقال 25میلیون یورویی کروس به تیم‌شان را «دزدی قرن» لقب داده‌اند.

رقم انتقال
معامله رابرت لواندوفسکی 50میلیون یورو هزینه روی دست بارسلونا گذاشت، اما قرارداد او 60میلیون یورو برای بارسلونا هزینه داشت. 45میلیون یورو مبلغ ثابت به‌علاوه 5‌میلیون یورو درصورت صعود بارسلونا به لیگ قهرمانان اروپا و 10میلیون وقتی نخستین فصلش را در بارسا به پایان می‌رساند. قرارداد برای 3+1سال تنظیم شده، آن‌هم با بازیکنی که در آستانه 34سالگی قرار دارد. باشگاه کاتالونیایی سالی 9میلیون یورو به لوا دستمزد خواهد داد که از نصف حقوقش در بایرن هم کمتر است.

فلسفه جدایی
انتقال مهاجم لهستانی که یک فصل دیگر می‌توانست در بایرن بماند و به‌اندازه 2‌فصل در بارسا پول درآورد، دلایل روشنی داشت. خودش گفته دخترش –کلارا- سال آینده باید به مدرسه برود و برای همین می‌خواست یک‌سال فرصت داشته باشد تا او را در کشوری جدید و زبانی جدید جا بیندازد. دلیل فوتبالی‌اش این بود که لوا مدت‌ها تصمیم داشت بازی در لیگی دیگر را تجربه کند چون اعتقاد داشت دلیل اینکه توپ طلا را به مسی واگذار کرده، حضور خودش در بوندس‌لیگا و حضور مسی در لالیگا بوده است. لوا سال‌ها آرزوی بازی در رئال‌مادرید را در سر می‌‌پروراند اما نمی‌خواست ذخیره کریم بنزما باشد. حالا این دو در فصل آینده رقابتی سخت با هم خواهند داشت، شاید برای توپ طلای سال2023 یا همین امسال.

سود لهستانی‌ها
جدا از بایرن‌مونیخ، 5‌باشگاه لهستانی از انتقال لواندوفسکی به بارسلونا سود بردند. 5‌باشگاه قبلی لوا یعنی لژیا ورشو، لچ پوزنان، زنیش پروژکوف، دلتا ورشو و وارسوویا ورشو در لهستان در مجموع 2‌میلیون یورو بابت انتقال او از بایرن به بارسلونا به‌خاطر حق رشد، سود خواهند برد. باشگاه ورشوویا ورشو که لواندوفسکی بین سال‌های 1997 تا 2004 عضو آکادمی این باشگاه بود و در رشد او نقش پررنگی داشت، به‌تنهایی 625‌هزار یورو بابت حق رشد این بازیکن نصیبش خواهد شد. این مهاجم لهستانی در سال‌2010 از تیم لچ پوزنان جدا و در ازای 4.75‌میلیون یورو به بوروسیا دورتموند پیوست. او در ادامه در سال‌2014 راهی بایرن مونیخ شد و ضمن به ثمر رساندن 344‌گل در 374‌بازی، به این تیم برای کسب 19‌جام مختلف ازجمله 8‌قهرمانی در بوندس‌لیگا و یک‌قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا کمک کرد.

عملکرد در آلمان 
لواندوفسکی تنها بازیکن بوندس‌لیگا‌ست که 41‌گل در یک فصل زده، 128‌گل خارج از خانه به ثمر رسانده، در کمتر از 9دقیقه 5‌گل زده (8:59) و 5‌فصل متوالی آقای گل شده است. آمار و افتخارات لواندوفسکی در بایرن مونیخ؛ 375‌بازی، 344‌گل زده، 54‌پاس گل، 8‌قهرمانی بوندس‌لیگا، 7‌عنوان آقای گلی بوندس‌لیگا، 5‌سوپرجام آلمان، 3‌جام حذفی آلمان، 2‌کفش طلای اروپا، یک‌لیگ قهرمانان اروپا، یک‌جام جهانی باشگاه‌ها و یک‌سوپرجام اروپا.

تیم بدون لوا
توافق با یوونتوس بر سر خرید ماتیاس دلیخت با رقم 70+10میلیون یورو انجام شده است و به‌زودی این انتقال رسمی می‌شود. با ورود مدافع هلندی، زوج خط دفاعی را او و لوکاس ارناندس تشکیل خواهند داد. از بین اوپامکانو و پاوار، یک‌بازیکن در لیست فروش قرار می‌گیرد. بایرن پیش از این، انتقال نصیر مزروعی، مدافع راست آژاکس را به‌عنوان بازیکن آزاد قطعی کرده و گراون‌برخ را هم با 17میلیون یورو از همین باشگاه خریده است. سادیو مانه هم مدتی پیش از لیورپول جذب شد. باشگاه برای خرید بازیکنان دیگری نظیر ماتیس تل از رن برای پست مهاجم نوک، کنارد لایمر از لایپزیش برای هافبک میانی و بورنا سوسا یا داویو رائوم برای پست دفاع چپ تلاش می‌کند.

جانشین لوا
   ناگلزمان هم مثل اولیور کان و صالح حمیجیچ، 2‌مدیر باشگاه شایعه خرید کریستیانو رونالدو را برای جانشینی لواندوفسکی رد کرد. او درباره این پست فلسفه جدیدی دارد: «این امکان وجود دارد که بایرنی بسازیم که بدون یک‌مهاجم کلاسیک توانایی به‌ثمر رساندن 40گل را داشته باشد. این یک‌ماموریت جذاب برای من و کادرفنی است. با وجود سادیو مانه، ما بازیکنی داریم که فصل گذشته مدت زیادی به‌عنوان مهاجم نوک برای لیورپول بازی کرده و سبک بازی متفاوتی نسبت به لوا دارد و یک‌مهاجم کلاسیک نیست. اما قابلیت بازی‌کردن با 2‌مهاجم را هم داریم.»
   کارشناسان فوتبال در آلمان معتقدند که ناگلزمان سبک تیم را تغییر خواهد داد و برای همین از حالا در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از سیستم 2-5-3 است که سادیو مانه و سرژ گنبری در خط حمله بازی کنند. این سیستم در آخرین جلسه تمرینی پیش از سفر به آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. سرژ گنبری در 6‌فصل اخیر بوندس‌‌لیگا موفق شده حداقل 10‌گل به‌ثمر برساند؛ او و لواندوفسکی تنها بازیکنانی‌اند که در این بازه زمانی چنین رکوردی داشتند.
   از طرفی مدیران باشگاه در حال بررسی گزینه‌های بازار برای پست مهاجم شماره9 هستند. ماتیس تل، مهاجم 17‌ساله فرانسوی رن یکی از این اهداف است و به این بازیکن قول داده شده که دست‌کم 20بازی در طول فصل به او برسد. بایرن برای خرید تل، 25میلیون به باشگاه فرانسوی پیشنهاد خواهد داد. تیم‌های رن و فرایبورگ در آلمان یک‌بازی دوستانه برگزار کردند که ماتیس تل همراه با تیمش به آلمان سفر نکرد. مقامات رسمی باشگاه رن می‌گویند علت غیبت این مهاجم مستعد 17‌ساله، بیماری است اما در آلمان گفته می‌شود او کم‌کم برای انتقال به بایرن مونیخ آماده خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید