• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 تیر 1401
کد مطلب : 166253
+
-

زیرحلقه/کشف جوانان

افشین رضاپور- کارشناس بسکتبال

کشف جوانان
تیم ملی بسکتبال در کاپ آسیا 2022، کامل‌ترین و باتجربه‌ترین تیم در بین سایر رقبای آسیا – اقیانوسیه است. ایران با میانگین سنی 28سال در جاکارتاست درحالی‌که نیوزلند و استرالیا با میانگین سنی 23و 24سال در رقابت‌ها حاضر شده‌اند. چین با 7بازیکن مطرح، ترکیب آشناتری به نسبت ژاپن دارد که از تیم المپیک توکیو 3بازیکن را در ترکیب خود قرار داده است. تیم‌های اردن و لبنان که در یک دهه گذشته به ایران باختند، تغییر چندانی نکرده‌اند هر چند از یوسف خیاط 19ساله در تیم لبنان باید به‌عنوان پدیده نوظهور نام برد. در مجموع کاپ آسیا چون مثل گذشته انتخابی جام جهانی یا المپیک نیست محل کشف جوان‌ترهای تیم‌هاست.

افت حریفان تکراری
بسکتبال ایران در 6ماه گذشته از بس با سوریه و قزاقستان بازی کرد (با هر تیم 3بار)، معیار ارزیابی خیلی‌ها رویارویی مستقیم ایران با این دو تیم شده بود. سوری‌ها و قزاق‌ها تیم‌های درجه 2و 3آسیا به شمار می‌روند که قزاقستان را باید با ارفاق جزو 10تیم آسیا برشمرد. این تیم‌ها از اسفند پارسال که در پنجره دوم جام جهانی 2023در تهران بازی کردند، روزبه‌روز ضعیف‌تر شدند تا جایی که هنوز دومین باخت تیم ملی به قزاق‌ها در پنجره سوم برای بسیاری تعجب‌برانگیز است. سوریه و قزاقستان طی این مدت بازیکنان تبعه خود را از دست دادند و عملکرد ضعیفی داشتند به‌ویژه قزاق‌ها که در کاپ آسیا به سوریه باختند و کنار رفتند.

حمایت، حمایت
ایران با مثلث حدادی، یخچالی و جمشیدی که روی هم 62امتیاز از 88امتیاز مقابل ژاپن را به‌دست آوردند، در کاپ آسیا تیم همدل و منسجم و باتجربه‌ای دارد. ارسلان کاظمی سد محکم دفاعی ساخت و هر یک از بازیکنان مثل مشایخی و پذیرفته وظایف‌شان را به خوبی انجام دادند اما مهم‌ترین شاخصه بازی تیم ملی بسکتبال حمایت بود. بازیکنی مانند محمد یوسف‌وند که کمتر بازی می‌کند، روی نیمکت با فریادها و تشویق‌های بی‌امانش به تیم انرژی داد. سایر نفرات هم همینطور. چه داخل زمین چه بیرون و از روی نیمکت بازیکنان حامی هم بودند. این همبستگی در ادامه بازی‌ها به‌کار تیم‌مان می‌آید و از نفرات‌مان مجموعه‌ای هماهنگ و یکدل می‌سازد که لازمه یک تیم است.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید