• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 28 تیر 1401
کد مطلب : 166245
+
-

حالا تیم شدیم

تیم ملی بسکتبال بعد از شکست دادن ژاپن با یک بازی مقتدرانه، نشان داد که می‌تواند یک‌بار دیگر جزو مدعیان قهرمانی آسیا باشد

حالا تیم شدیم

ایران به هدفی که می‌خواست رسید؛ بازی نکردن با استرالیا تا قبل از فینال. اما آیا تیم می‌تواند به فینال برسد؟ برخلاف پنجره‌های انتخابی جام‌جهانی 2023که انتقادات زیادی متوجه تیم ملی بسکتبال و کیفیت بازی‌‌هایش بود، در کاپ آسیا تیم بازی‌های قابل‌قبول و حتی درخشانی داشت، به‌خصوص در بازی آخر گروهی مقابل ژاپن. نمی‌شود با اطمینان از حضور تیم در فینال صحبت کرد اما اتفاقی که بعد از 3بازی گروهی افتاد، رضایت از تیم ملی بود. هم بازیکنان و هم کادر فنی نه‌تنها هواداران که حتی منتقدان را هم راضی کرده‌‌اند. بیراه نیست اگر گفته شود این شایسته تحسین است.
شکست دادن سوریه کار سختی به‌نظر نمی‌رسید اما قزاقستان و ژاپن سد بزرگی برای صعود ایران به‌عنوان تیم اول بودند. پیروزی مقابل سوریه هم دلیل نشد نگرانی‌ها کم شود. بازی پرنوسان و نیمکتی که با نفرات اصلی فاصله داشت، دلشوره به جان هواداران انداخته بود. بعد از شکست دادن قزاقستان هم گفته شد که این تیم ضعیف شده و معیار خوبی برای سنجش نیست. هم ژاپن و هم ایران با اختلاف سوریه و قزاقستان را شکست داده بودند و البته ژاپن با امتیازات 3‌رقمی. با توجه به پرتاب‌های 3امتیازی ژاپن و دفاع نامطمئن ایران، بازی سختی برای تیم ما پیش‌بینی می‌شد. ظهر یکشنبه بازی پایاپای ایران و ژاپن دلگرم‌کننده بود با این حال خیلی‌ها نگران بودند از کوارتر دوم به بعد مشکلات تیم خودنمایی کند اما همه‌‌چیز خلاف انتظار اتفاق افتاد.
ایران کوارتر اول را 27-24برد. همانطور که انتظار می‌رفت بیشتر امتیازات ژاپن از پرتاب‌های 3امتیازی به‌دست آمد. آنها از 10پرتاب 3امتیازی، 6پرتاب موفق داشتند. اگر این روند پیش می‌رفت، چیزی جز شکست عاید ایران نمی‌شد اما در کوارتر دوم ایران 21-10به پیروزی رسید و در کوارتر سوم 20-12.در کوارتر سوم تا 3دقیقه مانده به پایان، ژاپن فقط 3امتیاز گرفته بود. این اتفاق نتیجه دفاع خوب و تنوع حملات ایران بود. زوج حامد حدادی و بهنام یخچالی صحنه‌های جذابی را به نمایش گذاشتند و امتیازات تیمی را بالا بردند. در کنار این دو، بقیه بازیکنان هم روز خوبی داشتند. محمد جمشیدی با پرتاب‌ها، ارسلان کاظمی با توپ‌ربایی‌ها و ریباندهایش بیشتر از بقیه به تیم کمک کردند. هر بازیکنی هم به جای آنها آمد، جنگنده ظاهر شد؛ چه جوان و چه باتجربه. در این بازی عملکرد سعید ارمغانی، سرمربی تیم که به شناخت کافی از بازیکنانش رسیده بود نیز با تأیید همراه بود. برخلاف تیم‌های قبلی که گفته می‌شد نشاندن بعضی از بازیکنان بزرگ روی نیمکت کار راحتی برای مربیان ملی نبود، ارمغانی هر وقت که خواست بازیکنان را تعویض کرد، چه نامی و چه غیرنامی. در کنار این تعویض‌ها او در هیجان دادن به بازیکنان و انگیزه دادن به آنها موفق عمل کرد. حتی در کوارتر چهارم با اینکه ژاپن اختلاف 22امتیازی را کم کرد و توانست کوارتر را 30-20به پایان ببرد ولی ارمغانی با گرفتن تایم و تعویض‌ها توانست برتری تیم را حفظ کند و تیمش 88-76برنده باشد. اتفاق مهم برای ایران، تیمی بازی کردن بود. اگر پیش از این تیم بیشتر متکی به کارهای انفرادی بود، این بار با کار تیمی امتیاز گرفت.

   بازی راحت با اردن؟
ایران به‌عنوان صدرنشین گروه صعود کرد. استرالیا، کره‌جنوبی و لبنان 3تیم دیگری هستند که مستقیم به مرحله‌ یک‌چهارم نهایی رسیده‌اند و منتظرند با برگزاری مسابقات حذفی بین تیم‌های دوم وسوم گروه‌ها، 4تیم دیگر معرفی شود. ایران باید با برنده تیم‌های اردن و چین‌تایپه بازی کند و اگر به پیروزی برسد می‌تواند راهی نیمه‌نهایی شود. اردن و چین‌تایپه شاید نام‌های بزرگی در حد دیگر تیم‌های آسیا نباشند اما نمی‌شود آنها را حریف راحتی دانست. عصر دیروز در لحظه‌های آخر اردن 97-96 چین تایپه را شکست داد و حریف ایران شد.

   خوش‌شانس
روند بازی‌های ایران از پنجره سوم انتخابی جام‌جهانی تا بازی آخر مرحله گروهی کاپ آسیا 2موضوع را تأیید می‌کند؛ اینکه سرمربی تیم ملی شناخت کافی از بازیکنان داشت و تیم بیش از هر چیزی به بازی تدارکاتی نیاز داشت. از بعد بازی‌های المپیک توکیو، تیم ملی فقط در پنجره‌های انتخابی بازی کرده بود و به‌جز بازی با یکی از تیم‌های باشگاهی صربستان قبل از پنجره سوم هیچ بازی تدارکاتی دیگری نداشت. شاید دلیل اصلی شکست‌های تیم در پنجره‌ها همین موضوع باشد. ایران خوش‌شانس بود که در کاپ آسیا ابتدا با سوریه، بعد با قزاقستان و ژاپن بازی کرد. اگر ترتیب بازی‌ها برعکس بود شاید این نتایج به‌دست نمی‌آمد. سعید ارمغانی هم بعد از بازی با ژاپن به بهتر شدن کیفیت بازی تیمش اشاره کرد: «خیلی خوب توانستیم دفاع  و ژاپن را کنترل کنیم. در حمله هم 90درصد کارهایی که می‌خواستیم انجام دادیم. همانطور که روز اول گفتم بازی به بازی تیم بهتر می‌شود و بچه‌ها بهتر همدیگر را پیدا می‌کنند. امیدوارم که بتوانیم این روال را ادامه بدهیم.»
اگر ایران بتواند در 2بازی بعدی به روند خوبش ادامه بدهد، می‌تواند یک پای فینال باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید