• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 25 تیر 1401
کد مطلب : 166052
+
-

موفقیت جهانی ایران در برنامه‌های سلامتی گوش

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران جزو ۶کشور برتر دنیا در برنامه‌های سلامتی گوش است، اعلام کرد: ۶۰درصد موارد ناشنوایی و کم شنوایی کودکان قابل پیشگیری است.
سعید محمودیان در «کارگاه آموزش تبیین استانداردها، فرایندها و ثبت خدمات پیشگیری و مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و کودکان در سطوح مختلف نظام ارجاع» گفت: سالی ۳ تا ۵هزار نوزاد ناشنوا یا دارای اختلالات شنوایی در کشور به دنیا می‌آیند، بنابراین پوشش برنامه غربالگری ناشنوایی و کم شنوایی در کشور باید به ۱۰۰درصد برسد تا عوارض آن برای فرد و جامعه به حداقل ممکن برسد.
او با اشاره به اینکه در بزرگسالان نیز ۵۰درصد موارد کم شنوایی قابل پیشگیری است، افزود: ارتقای سطح سواد سلامت شنوایی مردم و مشارکت آنها در اثربخشی و اجرای برنامه‌ها بسیار مهم است.
محمودیان بیان کرد: تاکنون شش برنامه پیمایشی در زمینه ناشنوایی و کم شنوایی در کشور انجام شده و برای چهار سال آینده نیز براساس اسناد بالادستی چهار برنامه در چهار حوزه ازجمله ظرفیت‌سازی‌ و گسترش مراکز غربالگری و پیاده‌سازی‌ شیوه نامه ادغام در هر سه سطح خدمات خواهیم داشت. همچنین فرایندها همه باید در سامانه سیب وارد شده و سطوح خدمت پیوستگی پیدا کنند.
رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت و مدیر مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت گفت: ایران جزو ۶کشور برتر دنیا در سلامتی گوش است و به‌عنوان فوکال پوینت (نقطه کانونی) ۲۲ کشور منطقه امرو از سوی سازمان بهداشت جهانی مطرح است. در منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی (امرو) تا سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۷۸میلیون نفر اختلال شنوایی داشتند که این رقم امروز به ۱۹۴میلیون نفر رسیده است.‌ به‌طور متوسط ۳.۱درصد جمعیت کشورهای این منطقه با این بیماری درگیر هستند.
او هدف اصلی از اجرای برنامه غربالگری شنوایی را کاهش بار بیماری‌ در کشور اعلام کرد و گفت: در جهان ۴۷۰میلیون نفر درگیر اختلالات شنوایی و در ایران ۳ تا ۵درصد جمعیت درگیر این اختلال هستند که ۶.۸درصد بار بیماری‌ در ایران را به‌خود اختصاص داده است. سال ۲۰۱۵ میلادی ناشنوایی و کم شنوایی رتبه دهم و سال ۲۰۲۲ رتبه سوم بار بیماری‌ها در جهان شده است. درحالی‌که این بیماری ۵۰ تا ۶۰درصد قابل پیشگیری است. اگر تا قبل از ۶ماهگی غربالگری نوزاد انجام شود،  این فرد از ناشنوایی و کم شنوایی نجات می‌یابد. خوشبختانه پوشش برنامه غربالگری از ۷۲درصد در سال ۹۹ به ۸۴درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده ولی باید تا پایان سال ۱۴۰۱ به پوشش ۹۰درصدی و در نهایت به پوشش ۱۰۰درصدی برسیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید