• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16596
+
-

حالا فقط ایران

تیتر یک
حالا فقط ایران

حدود دو ماه بعد از آخرین دیدار دوستانه تیم‌ملی ایران با الجزایر، پسران کی‌روش این‌بار برای نبرد با ازبکستان آماده می‌شوند. جدالی که حدود ساعت9 امشب، در ورزشگاه آزادی تهران برگزار خواهد شد. شاید در نگاه اول، ازبکستان رقیب بزرگی برای ایران نباشد و نتواند ستاره‌های تیم‌ملی را تحت‌فشار قرار بدهد اما اهمیت نبرد با این تیم زمانی مشخص خواهد شد که به یاد بیاوریم آنها چند هفته قبل در مراکش با این تیم بازی کرده‌اند. ازبک‌ها در جدال با همگروه ایران در جام‌جهانی 2018، دو بر صفر شکست خوردند و مقایسه آن نبرد با جدال امشب تهران، برای کادر فنی تیم‌ملی مفید خواهد بود. تیم کی‌روش در شرایطی اولین بازی‌اش بعد از اعلام فهرست 35نفر را در مقابل ازبکستان پشت‌سر می‌گذارد که این حریف، سهم خاص خودش را در صعود ایران به جام‌جهانی داشته است. ایران در مسابقه رفت مرحله گروهی، با تک گل سیدجلال، ازبکستان را در خانه خودش شکست داد و در دیدار برگشت، به سادگی از این تیم عبور کرد تا با گرفتن هر 6امتیاز از ازبک‌ها، در ورزشگاه آزادی جشن صعود بگیرد. حالا مدتی بعد از آخرین برخورد دو تیم، جشن بدرقه تیم‌ملی نیز در برابر ازبکستان برگزار خواهد شد. 
تنها خاطره دلچسب فوتبال ایران از ازبکستانی‌ها، در مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2018 خلاصه نمی‌شود. تیم‌ملی در 8بازی با این حریف، 6بار به پیروزی دست پیدا کرده و تنها یک‌بار شکست خورده است. اولین تقابل دو تیم در مرحله یک چهارم نهایی بازی‌های آسیایی98 اتفاق افتاد و بعد از آن، ایران همیشه برتر از ازبکستان ظاهر شده است. تنها شکست تیم‌ملی در جدال با ازبک‌ها، اتفاقا در تهران رقم خورد. این نبرد حساس در مرحله مقدماتی جام‌جهانی2014 به برزیل، تبدیل به آخرین مسابقه ملی مهدی رحمتی شد و گلرهای تیم‌ملی در نبرد امروز باید مراقب باشند تا به سرنوشت سید در تیم کی‌روش دچار نشوند. ازبکستان در تمام تاریخ، در جام‌جهانی به‌میدان نرفته است. آنها چند بار در فاصله‌ای نزدیک به صعود به این تورنمنت قرار گرفتند اما هر بار این فرصت ویژه را از دست دادند. رده چهارم جام ملت‌های 2011، بهترین نتیجه ازبک‌ها در آسیا به شمار می‌رود. این تیم در 6تجربه حضور در جام ملت‌های آسیا، تنها یک‌بار به مرحله نیمه‌نهایی رسیده است. بین ایران و ازبکستان در آخرین رنکینگ فیفا، 52پله فاصله وجود دارد. حریف امشب تیم ملی، در بدترین رده سال‌های گذشته‌اش قرار گرفته و تیم هشتادوهشتم جدول فیفا محسوب می‌شود. آنها در آسیا نیز دوازدهم هستند و پایین‌تر از تیم‌هایی مثل قرقیزستان، لبنان و عمان دیده می‌شوند. 
جلسه‌های تمرینی تیم‌ملی در روزهای گذشته با اضافه‌شدن لژیونرها، شور و نشاط قابل توجهی داشته‌اند. با توجه به استراحت بازیکنان ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا، احتمال مهره‌های لژیونر نقش مهمی در این جدال خواهند داشت. تیم کی‌روش در نبرد با ازبکستان، بیشتر از هر چیزی به یک استقبال باشکوه نیاز دارد. بعد از این مسابقه، تیم‌ملی هیچ نبردی را در راه آماده‌سازی برای جام‌جهانی در ایران برگزار نخواهد کرد و مسابقه امشب، آخرین فرصت ملاقات با پسران مرد پرتغالی در تهران محسوب می‌شود. این تیم در ماه‌های گذشته با حواشی متعددی دست و پنجه نرم کرده اما فارغ از همه اظهارنظرهای تندخویانه کی‌روش، حالا زمان آشتی و آرامش است. فدراسیون فوتبال با رایگان اعلام کردن تماشای مسابقه، به سوی هواداران پرشمار تیم‌ملی دست دراز کرده و حالا نوبت تماشاگران است که با لباس یک دست سفید، به این دعوت پاسخ بدهند. تصور پر شدن آزادی برای یک دیدار دوستانه در روز اول هفته، محال به‌نظر می‌رسد اما انتظار می‌رود تماشاگران زیادی خودشان را برای آخرین دیدار خانگی تیم‌ملی قبل از جام‌جهانی، به این ورزشگاه برسانند. انرژی یک مراسم بدرقه شلوغ و پرجمعیت، می‌تواند موتور حرکت تیم‌ملی در روزهای سخت پیش‌رو باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید