• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 23 تیر 1401
کد مطلب : 165893
+
-

یکی از تفریحات مهیج تابستانی رفتن سراغ تنگه‌های پرآب و خنک است

ماجراجویی میان سنگ‌ها

ماجراجویی میان سنگ‌ها

مجتبی یارزمان

یکی از دغدغه‌های اصلی برای روزهای گرم سال و خصوصا اواسط تابستان، پیدا‌کردن مکانی مناسب برای فرار از این گرما و رسیدن به هوایی خنک، هرچند برای مدتی کوتاه است. نخستین مکانی که معمولاً در ذهن همه نقش می‌بندد، رفتن به سمت آبشارها و جنگل‌های سرسبز و درهم تنیده است و البته قطعاً گزینه بعدی، حرکت به‌سوی ارتفاعات خواهد بود. هر کدام از ما بنا به موقعیت و شرایطی که در آن هستیم، یکی از این مکان‌ها را انتخاب خواهیم کرد و آخر هفته خودمان را در این مکان‌های جذاب سپری خواهیم کرد تا بتوانیم برای دقایقی کوتاه هم که شده تابستان را فراموش کنیم. اما برخی کمی متفاوت‌تر به این شرایط نگاه می‌کنند و به ساعتی نشستن در کنار طبیعت و رود و آبشار بسنده نکرده و راه ماجراجویی را در پیش می‌گیرند. در کشور ما این مکان‌های بکر و جذاب کم نیستند که به‌شدت مورد استقبال ماجراجویان قرار می‌گیرند و همه روزه افراد زیادی در جست‌وجوی کشف آنها هستند. یکی از این مکان‌هایی که به‌شدت مورد استقبال قرار گرفته و در تابستان‌ها معمولاً پذیرای عده زیادی از ماجراجویان و گردشگران است، تنگه‌های خوش آب‌وهوا و پرآب هستند که در این گزارش سراغ تنگه رغز، یکی از معروف‌ترین و در عین حال زیباترین تنگه‌های طبیعی ایران در استان فارس رفته‌ایم تا با حال و هوای آن بیشتر آشنا شویم.

درباره رغز
تنگه رغز در استان فارس و در ارتفاعات آن قرار دارد و شاید عمر شناسایی و معروفیت آن به حدود‌10سال قبل برگردد. به‌عبارتی به‌دلیل صعب‌العبور‌بودن منطقه و همچنین وجود صخره‌های تنگ و باریک، کمتر کسی به سراغ آن می‌رفت و تنها برخی از محلی‌ها از آنجا به‌عنوان یک خلوتگاه دنج و شخصی استفاده می‌کردند. این تنگه به قدری زیبا و جذاب است که به آن لقب عروس تنگه‌های ایران را داده‌اند و همین باعث شده تا هر روز بر تعداد طرفداران آن افزوده شود. تنگه رغز به این دلیل که در ارتفاعات استان فارس قرار گرفته و با وجود دیواره‌های بلند صخره‌ای، آفتاب کمتر به اعماق آن نفوذ می‌کند، همیشه سرد است و دمای پایینی دارد. این سرما و دمای پایین آب باعث شده تا در روزها سرد سال رفتن به سراغ آن و عبور از میان آب‌ها تقریباً غیرممکن باشد و کمتر کسی پیدا می‌شود تا ریسک رفتن به این منطقه را به جان بخرد. از این‌رو در روزهایی که هوا گرم می‌شود تقاضا برای ماجراجویی در تنگه رغز افزایش پیدا می‌کند، طوری که حتماً باید از قبل رزرو کنید و از راهنماهایی که گروه‌های گردشگری را به این دره می‌برند فهرست برنامه زمانبندی را بگیرید و یکی را انتخاب کنید. دره رغز در فاصله 25کیلومتری از شهر داراب واقع شده که در طول این دره چندین حوضچه و چیزی حدود 65آبشار کوچک و بزرگ خودنمایی می‌کند. برای رفتن به رغز علاوه بر زمانبندی و درنظر‌گرفتن شرایط محیطی و جوی، باید از آمادگی جسمانی نسبی هم برخوردار باشید تا در طول این ماجراجویی جذاب با مشکل روبه‌رو نشوید.

پیچ و تاب در رغز
شرایط رفتن به تنگه رغز کمی متفاوت و البته خاص است و باید از قبل درباره بسیاری از موارد، اطلاعات کافی کسب کنید و سپس پا به این منطقه بگذارید. نخستین و مهم‌ترین قسمت از سفر به رغز اطمینان از شرایط جسمانی خودتان و همراهان‌تان است. ماجراجویی در این منطقه به هیچ عنوان مناسب کودکان و افراد خردسال و همچنین سالمندان نیست و تحت هیچ شرایطی نباید کسانی که شما را در این سفر همراهی می‌کنند، ناتوانی جسمی داشته باشند. در تنگه رغز شما مجبورید چیزی حدود 12ساعت پیاده‌روی، صخره‌نوردی، شنا و کوهپیمایی کنید، پس براساس همین امر، ملاک توانایی خود و همراهانتان را بسنجید. معمولاً تورهایی که برای تنگه رغز وجود دارد، 2روز کامل را به این منطقه اختصاص می‌دهند که در روز اول نکات و تذکرات لازم برای رفتن به این منطقه آموزش داده می‌شود. در روز اول تمریناتی همچون بالا‌رفتن از صخره با طناب، سقوط از ارتفاع داخل حوضچه‌های آبی، راهپیمایی طولانی و موارد اینچنینی آموزش داده می‌شود تا در روز دوم که اصل ماجراست، آمادگی حداقلی را داشته باشید. تنگه‌نوردی در رغز معمولاً از ساعت‌5صبح آغاز می‌شود و گروه‌ها به همراه راهنماهای محلی به سمت این منطقه حرکت می‌کنند. پس از رسیدن و پا گذاشتن در پیچ و تاب صخره‌ها دیگر هیچ گزینه‌ای جز رفتن و ادامه مسیر ندارید. تمام گروه باید و تحت هر شرایطی همراه با دیگر اعضا فقط به ادامه مسیر فکر کنند و بنا بر توصیه راهنما، آبشارها، حوضچه‌ها و صخره‌ها را یکی پس از دیگری طی کنند.

وسایل و تجهیزات سفر
هر سفر و گشت‌وگذاری وسایل و تجهیزات خاص خود را نیاز دارد. گاهی با حداقل‌ها هم می‌شود در طبیعت سر کرد اما گاهی به‌دلیل شرایط موجود و حفظ ایمنی لازم، باید تجهیزات کاملی به همراه داشته باشیم تا علاوه بر اینکه به سلامت از سفر باز می‌گردیم، نهایت لذت را هم تجربه و کسب کنیم. در سفر به تنگه رغز هم باید از تجهیزات و وسایل خاصی استفاده کنید تا بتوانید از ماجراجویی‌هایی که در طول مسیر انتظارتان را می‌کشند حداکثر استفاده را ببرید. در طول سفر به رغز باید همواره از وسایلی استفاده کنید که هنگام خیس‌شدن و غوطه‌ور‌شدن در آب مشکلی برای‌شان پیش نیاید. نخستین و مهم‌ترین وسیله که در این نوع سفرها ممکن است دچار مشکل شوند، تلفن همراه است. معمولاً توصیه می‌شود تا حد امکان از همراه داشتن گوشی خودداری کنید و ترجیحاً از دوربین‌های ضد‌آب ورزشی برای ضبط تصاویر استفاده کنید. اما اگر بنا به هر دلیلی تمایل به استفاده از تلفن همراه دارید، حتماً از کاورهای ضد‌آب مخصوص استفاده کنید. کفش و لباس دره‌نوردی کمی متفاوت است و باید در این سفر حتماً همراه داشته باشید. اگر با تور به این منطقه سفر می‌کنید، نگران نباشید؛ معمولاً این لباس که وت‌سورت نام دارد به همراه کفش مناسب به‌صورت امانت در اختیارتان قرار داده می‌شود اما اگر شخصی قرار است پا به این منطقه بگذارید، حتماً از قبل آنها را تهیه کنید. از دیگر مواردی که باید به آن توجه و برای این سفر آماده کنید، کوله‌پشتی ضد‌آب است. وعده غذایی، آب، لباس و برخی وسایل ضروری دیگر نیاز است که در طول روز همراه شما باشد و مجبورید از کوله‌پشتی استفاده کنید؛ پس بهتر است برای این منظور هم از قبل فکری کنید. البته اگر هزینه تهیه یک کوله‌پشتی ضد‌آب بالاست و تهیه آن مقرون به‌صرفه نیست، می‌توانید کاورهایی که برای این منظور وجود دارند را تهیه و استفاده کنید تا وسایل درون کوله‌تان از نفوذ آب در امان باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید