• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 23 تیر 1401
کد مطلب : 165886
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ وضعیت آخر


تامس ای. هریس این کتاب را با استفاده از نظریه‌های زیگموند فروید نوشت. کتابی که از زمان انتشارش تا امروز یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌ها در حوزه روانشناسی است و بسیاری از روانشناسان از مطالب این کتاب برای تحلیل و درمان مراجعان‌شان استفاده می‌کنند. اسم اصلی کتاب «من خوبم، شما خوبید» است. نویسنده با توجه به مشاهدات و تجربه سی ساله‌اش متد جدیدی برای روانکاری ارائه می‌کند. او 3 نقش برای انسان‌ها قائل می‌شود: بالغ، والد و کودک. خواندن کتاب «وضعیت آخر» به شما کمک می‌کند که بتوانید بهتر تصمیم‌ها و حالات روحی خودتان را تحلیل کنید.

  عنکبوت

داستان این تریلر روان‌شناختی به چند روز از زندگی مردی با اختلالات شدید روانی می‌پردازد که به‌ شکل مداوم در حال مرور خاطرات تلخ و دردناک گذشته‌اش است. در دنیای «عنکبوت» هویت افراد تغییر می‌کند و همه‌‌چیز رنگ و بوی متفاوتی به‌خود می‌گیرد. این فیلم توسط دیوید کراننبرگ چندان غیرمنتظره نیست، اما او در عنکبوت برخی از پرسش‌ها را مطرح می‌کند و به ابعاد تاریک وجود انسان نزدیک می‌شود. رالف فاینز در نقش شخصیت اصلی (دنیس) فوق‌العاده ظاهر می‌شود و به‌علت توجه بیش از اندازه به جزئیات، تصویری عمیق و تأثیرگذار  از شکنندگی عقل و جنون ارائه می‌دهد.

  مرد بدون گذشته

«مرد بدون گذشته» مشهورترین فیلم کارگردان معروف فنلاندی «آکی کائوریسماکی» است که در سال 2003نامزد دریافت جایزه اسکار شد تا توجه‌ها به سینمای این کشور جلب شود. این فیلم زندگی مردی گمنام را روایت می‌کند که اندکی پس از ورود به هلسینکی چنان مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد که حافظه‌اش را از دست می‌دهد و دیگر قادر به یادآوری چیزی از گذشته‌اش نیست. تلاش‌های او برای یافتن شغل یا مکانی برای زندگی نافرجام می‌ماند و به همین دلیل تصمیم می‌گیرد در حاشیه شهر زندگی کند. از این پس باید همه‌‌چیز را از صفر شروع کند و دوباره عزت‌نفس و جایگاهش را در این مکان تازه و کنار آدم‌های ناشناس بازیابد. این فیلم برنده جایزه بزرگ در جشنواره فیلم کن ۲۰۰۲ شد.

  اسطوره‌های اسکاندیناوی

اگر در جست‌وجوی دریچه‌ای برای آشنایی با مهم‌ترین افسانه‌های شمال اروپا به‌سر می‌برید و می‌خواهید تصوری از این دنیای شگفت‌انگیز تجسم کنید، فارغ از هر سن و سالی این کتاب را بخوانید. نیل گیمن در این کتاب، داستان را از نخستین روزهای خلقت این اسطوره‌ها شروع می‌کند و سپس در چند بخش به برخی از مهم‌ترین داستان‌های بازمانده از افسانه‌های اسکاندیناوی می‌پردازد. در این کتاب، بدون آنکه در دنیای پیچیده اسطوره‌ها به دام بیفتید، همراه با خدایان اسکاندیناوی، با اودین و تور و لوکی و تیرا، غول‌ها و کوتوله‌های صنعتگر و الف‌ها و دیگر بازیگران اصلی این دنیا همراه می‌شوید. گیمن داستان‌گویی بی‌نظیر است و در بازگویی داستان‌های اسطوره‌های اسکاندیناوی روایتی جذاب را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

   مهره‌ی حیاتی

ست گادین شخصیتی است که همین الان هم سخنرانی‌هایش دست به‌دست می‌چرخد و همه از آنها و نکته‌های بدیعی که دارد، نهایت بهره را می‌برند. کتاب «مهره‌ی حیاتی» گادین، از آن دست کتاب‌هایی است که اگر می‌خواهید به‌صورت جدی در حوزه خودتان کار کنید، باید آن را بخوانید. کتاب درباره کارفرماها و کارگران است. ست گادین می‌گوید که تا پیش از این و به‌مدت چند سده، اگر همه نیروهای کارگری و تحت امر، متوسط و قابل تغییر و تعویض بودند، برای کارفرماها و سرمایه‌دارها بهتر بود. چرا که به‌واسطه رقبای بیشتری که وجود داشتند، این کارگران ناچار بودند با حقوق کمتر کار کنند. اما هم‌اکنون این چرخه به هم خورده و گروه سومی نیز ظهور کرده‌اند که هم می‌توانند فرمان‌پذیر نباشند، هم می‌توانند از امکانات سرمایه‌دارها و کارفرماها بهره ببرند.

   خانم رئیس

در کسب‌وکار، جایی برای تفاوت گذاشتن زن و مرد ندارد. البته در واقعیت گاهی تبعیض‌هایی هم وجود دارد اما نکته اینجاست کسب‌وکار، بیشتر به ارزش‌ها توجه دارد تا جنسیت‌ها. کتاب «خانم رئیس»، دقیقاً کتابی است که همین نکته را به شما گوشزد خواهد کرد. کتاب توسط نیویورک‌تایمز، جزو پرفروش‌ترین‌ها معرفی شده و سوفیا آموروسو، بنیانگذار nasty gal آن را نگاشته. جالب اینکه او کار خودش را با فروش یک لباس کهنه در سایت ebay شروع کرد و توانست آن را با قیمتی بالا بفروشد. به کارش ادامه داد و موفقیت‌هایی کسب کرد. اما به مرور دید که نمی‌تواند به این رویه ادامه بدهد. در نتیجه وب‌سایت خودش را ایجاد کرد و شد بنیانگذار و مدیرعامل این فروشگاه بزرگ مجازی.

   داستان‌های خوب برای دختران بلندپرواز

همانطور که از اسمش پیداست، درباره دختران است. نویسندگان این کتاب، النا فاویلی و فرانچسکا کاوالو اشاره می‌کنند که برای نوشتن چنین اثری، توانسته‌اند بیش از یک میلیون دلار کمک‌های مردمی هم جمع کنند. آنها درباره این کتاب چنین نوشته‌اند:«ما داستان‌های خوب برای دختران بلندپرواز را نوشته‌ایم تا این پیغام را به دختران سراسر جهان بدهیم که می‌توانند با تکیه بر توانایی‌های خود از عهده هر کاری برآیند. هدف اصلی این کتاب آشنا کردن دختران با داستان واقعی زنانی است که با وجود تمام موانع موفق شده‌اند کارهای بزرگ و حیرت‌انگیز انجام دهند. در این کتاب با داستان فضانورد و آشپز و قاضی و بازیکن تنیس و دیگر زنان فوق‌العاده‌ای آشنا می‌شوید که در تمام زمینه‌های قابل تصور جهان را تغییر داده‌اند و تغییر می‌دهند.» این کتاب را امید سهرابی‌نیک و آرزو گودرزی ترجمه کرده‌اند و نشر نو هم به بازار عرضه‌اش کرده است.

  وقتی برای زندگی و وقتی برای مرگ

«وقتی برای زندگی و وقتی برای مرگ» که اثر اریش ماریا رمارک است، با به تصویرکشیدن مرگ و مردگان آغاز می‌شود و تصویری سیاه از روزهای جنگ را به نمایش می‌گذارد؛ انسان‌هایی که در جست‌وجوی گمشده خود هستند، اجسادی که پیدا می‌شوند و دنیای تاریکی که جنگ برای انسان‌ها رقم زده است. ارنست، شخصیت اول داستان، بعد از 2سال خدمت در ارتش روسیه، این امکان را دارد که 3هفته به مرخصی برود اما از آنجا که او تجربه لغو‌شدن مرخصی‌اش را در دفعات قبل داشته، تصمیم می‌گیرد که والدین خود را از این اتفاق مطلع نکند. زمانی که او به زادگاهش باز می‌گردد، با صحنه‌ای روبه‌رو می‌شود که باورش برای او سخت است: خانه‌ای ویران‌شده و والدینی که در هیچ کجا نشانی از آنها نیست. کتاب را انتشارات امیرکبیر منتشر کرده است.

  هیچ‌کس

فیلم «هیچ‌کس» در مورد پدری بسیار آرام به نام هاچ است که در حومه شهر زندگی می‌کند. او فردی کاملاً معمولی است که البته خشمی شدید درون خود نهفته دارد. ناگهان روزی که 2دزد به خانه وی می‌آیند، این خشم فروخورده فوران می‌کند و داستانی بی‌رحمانه شروع می‌شود و راه‌خونینی باز می‌شود که در نهایت وی را مجبور به مقابله با چیزهایی می‌کند که روزگاری پشت‌سر گذاشته بود. تغییرات شخصیتی بزرگ در کاراکترها ما را به یاد فیلم‌های دهه‌های 70و 80می‌اندازد اما برخلاف قهرمان‌های آن فیلم‌ها، هاچ برای انتقام‌جویی و خشم خودش هیچ عذر و بهانه‌ای ندارد، چون در آن حمله شبانه خانواده‌اش هیچ آسیبی نمی‌بینند و فقط غرور خودش است که جریحه‌دار شده است. هاچ آن کسی نیست که به‌نظر می‌رسد.


  من نفرت‌انگیز

«من نفرت‌انگیز» یکی از بهترین انیمیشن‌های جهان است که در سال 2010توسط یونیورسال پیکچرز تولید شد. این انیمیشن از موفق‌ترین آثار کارتونی است که با بودجه 69میلیون دلاری خود توانست بیش از 500میلیون دلار فروش کند. داستان این انیمیشن در مورد تبهکاری به‌ نام گورو است. گورو پس از شنیدن خبری مبنی بر دزدیده‌شدن هرم جیزه تصمیم می‌گیرد ‌ماه را بدزدد تا بدین‌ترتیب بتواند تمام دنیا و رئیس بانکی که برای دزدی‌هایش از آن وام می‌گیرد را تحت‌تأثیر قرار دهد. گورو دستیارانی به نام مینیون‌ها دارد که موجوداتی بسیار جالب و بانمک هستند. آنها در سریع‌ترین زمان ممکن خواسته‌های گورو را انجام می‌دهند و مدام به خرابکاری مشغولند. در ادامه انیمیشن اتفاقات بسیار جالبی می‌بینیم که حتی برای سنین بزرگسال نیز می‌تواند جالب و جذاب باشد.


   مارتین و کلاس سرآشپز

کتاب «مارتین و کلاس سرآشپز» اثر ژیلبر دولاهی است که در سال‌1396ترجمه و منتشر شد. این کتاب با داستانی زیبا، ماجرای دلنشینی را روایت می‌کند و به کودکان نشان می‌دهد که بهتر است مهارت‌های فردی خود را در هر زمینه‌ای به‌خصوص آشپزی افزایش دهند. داستان این کتاب درباره پسری به اسم مارتین و دوستانش است که می‌‌خواهند از تعطیلات تابستان بیشترین استفاده را ببرند. بنابراین آنها تصمیم می‌گیرند که در کلاس آقای سر‌آشپز شرکت کنند و تجربه‌های بیشتری به‌دست آورند. گیلبرت دولاهی، نویسنده ادبیات کودکان، با ملیت فرانسوی و بلژیکی است که کتاب‌های بسیاری را برای کودکان به رشته تحریر درآورده است. دلاهی در سال 1985موفق به دریافت جایزه Prévert شد.

  Burnt (سوخته)

«سوخته»، فیلم کمدی درام به کارگردانی جان ولز و نوشته استیون نایت است که در سال‌2015 توسط کمپانی وینستون عرضه شد. داستان Burnt درباره یک سرآشپز حرفه‌‌ای به نام آدام جونز است که در رستورانی مطرح و بزرگ کار می‌کند، اما به‌دلیل مصرف مواد‌مخدر و اختلالات روحی ناشی از دوران سخت کودکی، به مرور رستوران و دوستان خود را از دست داده و مدتی ناپدید می‌شود. در این مدت رقیب او (ریس) موفق می‌شود که رستوران خود را تأسیس و ستاره 3 آشپزی را دریافت کند. آدام بعد از 3سال به لندن می‌رود تا بتواند همه‌‌چیز را از اول شروع کند. در این فیلم بازیگرانی مانند بردلی کوپر، اما تامسون، سینا میلر، متیو ریس، دانیل برول، اوما تورمن، آلیشا ویکندر، لیلی جیمز و عمر سی ایفای نقش کرده‌اند.

  معرفی هر غذا در چند جمله!

«ذائقه ایرانی»، مستندی به کارگردانی نیما انیسی است که در آن به معرفی 51غذای اصیل و محبوب ایرانی می‌پردازد. از انواع کباب‌ها گرفته تا انواع مختلف کوکو‌ها و غذا‌های دریایی در این مستند معرفی می‌شوند و نکاتی کلی درباره دستور پخت‌شان هم ارائه می‌شود. البته این مستند صرفا به معرفی این غذاها اختصاص ندارد و به ارزش غذایی آنها نیز اشاره می‌کند. راوی این مستند، تنها در چند جمله و به‌مدت یک دقیقه هر یک از غذا‌ها را معرفی می‌کند و به سراغ خوراک بعدی می‌رود. از نکات مثبت این مستند، شرح نکات جالب و شنیدنی بسیاری است که به‌صورت مفید و مختصر به اطلاعات مخاطب می‌افزاید.

  سالی که پدر و مادرم رفتند تعطیلات

این فیلم که ساخت آن 4سال به طول انجامید محصول کشور برزیل است و در سال 2006روی پرده سینما رفت. حوادث فیلم در سال 1970اتفاق می‌افتند. پدر و مادر مائورو درحالی‌که از دست حکومت سرکوبگر برزیل در حال فرار هستند، او را نزد پدر و مادربزرگش می‌برند. درحالی‌که کشور منتظر درخشش تیم فوتبال برزیل در رقابت‌های جام‌جهانی است، او در انتظار بازگشت پدر و مادرش به‌سر می‌برد. بعد از فوت ناگهانی پدربزرگش با یکی از همسایه‌ها دوست می‌شود. او عاشق فوتبال است و می‌خواهد یک دروازه‌بان شود. «سالی که پدر و مادرم رفتند تعطیلات» یکی از برترین فیلم‌های فوتبالی است و زندگی پدر و مادر«کاو همبرگر» کارگردان این فیلم را روایت می‌کند. این فیلم تحسین منتقدان را برانگیخت و جایزه آکادمی بهترین فیلم خارجی زبان در سال 2007را کسب کرد.

  شیوه‌ی شاغلام

طبیعی است که مربی خوشنامی مثل غلام پیروانی با سبک زندگی خاصی که دارد سوژه مستندسازهای ایرانی شود.امید عبدالهی، کارگردانی است که سراغ این سوژه رفته و معتقد است مستند «شیوه‌ی شاغلام» درباره یک انسان است نه یک مربی فوتبال. این مستند درباره شیوه کار و زندگی غلامحسین پیروانی یکی از محبوب‌ترین مربیان فوتبال کشور است که پس از 11سال مربیگری در تیم مقاومت سپاسی شیراز و معرفی استعدادهای فراوان به فوتبال ایران، سرانجام در سال 1388به‌عنوان سرمربی تیم ملی امید ایران منصوب شد. این فیلم نامزد بهترین مستند نیمه‌بلند و برنده بهترین تدوین مستند از سومین جشنواره بین‌المللی مستند ایران، سینما حقیقت شد.کارگردان این مستند 52دقیقه‌ای بر این باور است که غلامحسین پیروانی با شیوه و دیدگاه ویژه خود در زندگی، می‌توانست شخصیت اصلی یک فیلم مستند باشد.

  فوتبال 11

اگر با زبان انگلیسی مشکل دارید و محتوای فارسی را ترجیح می‌دهید، این اپلیکیشن ایرانی برای شما مناسب است. اپلیکیشن‌های مشابه خارجی اخبار فوتبال ایران را پوشش نمی‌دهند و این یکی از ایرادهایی است که شاید شما را دلسرد کند. البته این رویه از سوی برنامه‌نویس‌ها یک امرعادی است چرا که لیگ داخلی کشورهای آسیایی معمولا برای مخاطبان خارجی، جذابیت خاصی ندارد. پس آنها تمرکزشان را روی لیگ‌های معتبر اروپا می‌گذارند. اپلیکیشن فوتبال 11این مشکل را برطرف کرده است و با نصب آن خبرهای فوتبال داخلی را از دست نخواهید داد و حتی گیشه روزنامه‌های مختلف داخلی در اختیار شما قرار خواهد‌ گرفت. فوتبال 11بسیار روان و ساده طراحی شده و به سادگی به تمامی بخش‌های برنامه دسترسی خواهید داشت.

  رسانه‌های اجتماعی در سفر و گردشگری

چهره سفر میان مردم کاملاً تغییر کرده است. گذشت آن زمانی که سفر تنها برای یک عده محدودی بود یا اگر هم بنای یک سفر پایه‌گذاری می‌شد، کلی باید برنامه‌ریزی، تمهیدات و خطرات سفر محاسبه و درنظر گرفته می‌شد. چه بسیار بودند آدم‌هایی که سفرشان با سفر آخرت‌شان یکی می‌شد و هرگز به مقصد باز نمی‌گشتند. اما امروز قدرت اصلی سفر در دست شبکه‌های اجتماعی است و دور افتاده‌ترین مکان‌های تفریحی و گردشگری هم به وسیله همین شبکه‌های اجتماعی کلی مسافر و گردشگر جذب کرده‌اند. کتاب «بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در سفر و گردشگری» بسیاری از این موارد و جزئیات مربوط به گردشگری و سفر را تشریح کرده و بیان می‌کند که قدرت و تأثیر این شبکه‌ها تا چه اندازه می‌تواند بر کیفیت و کمیت گردشگری تأثیر داشته باشد.

  ردپاها

جذابیت‌های سفر برای هر فرد و با هر روحیه و شخصیتی در چیزی خلاصه شده و برای آنهایی که میل به تنها سفر‌کردن آن هم در جاده دارند، این همان فیلمی است که باید ببینند. فیلم «ردپاها» براساس زندگی رابین دیویدسن و محصول‌سال 2013است. شخصیت این داستان که در واقع همان رابین دیویدسن است در سال 1997عازم سفر به صحرای استرالیا می‌شود و 2هزار و 700کیلومتر را تنها به همراه سگ و 4شترش طی می‌کند. از مبدأ شروع سفر آلیس اسپرینگرز، مکان‌های زیادی سر راه آنها قرار دارد و در نهایت به‌سوی صحرا و اقیانوس هند می‌رود. میا واشیکوفسکا، بازیگر دیگری که در این فیلم ایفای نقش می‌کند، در فیلم «آلیس در سرزمین عجایب» هم نقش‌آفرینی کرده است.

  حمام روشن

حمام دوقلو که حمام روشن هم نامگذاری می‌شود، از حمام‌های قدیمی تجریش است که همچون قهوه‌خانه‌ها پاتوقی برای کسبه و اهالی محل به شمار می‌رود. حتی در‌ماه رمضان اهالی محل دورهمی‌های سحری و افطاری را در این حمام برگزار می‌کردند. حمام روشن در وسط بازار تجریش قرار دارد و حد فاصل دو‌محله در روستای تجریش به‌حساب می‌آمده؛ محله‌ای که به جنوب میدان تجریش و تکیه و مسجد اعظم می‌رسید محله پایین و محله بالا از کنار امامزاده صالح تا پل تجریش ادامه‌دار بوده که شاید به واسطه همین همسایگی‌اش با هر دو محله دوقلو نام داشته است. این حمام متعلق به یکی از ثروتمندان تجریش به نام سیدعابدین داوودی بوده که امروزه شکل و شمایل قدیمی خود را از دست داده اما همچنان پابرجاست.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید