• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 22 تیر 1401
کد مطلب : 165873
+
-

قلب جوانی که در مشهد دچار مرگ مغزی شده بود ساعتی بعد به بیمار نیازمند پیوند زده شد

کوتاه از حادثه/عملیات هوایی برای انتقال قلب

کوتاه از حادثه/عملیات هوایی برای انتقال قلب

خانواده جوانی که دچار مرگ مغزی شده بود، پزشکان بیمارستانی در مشهد، هوانیروز ارتش، نیروی هوایی فراجا، نیروهای اورژانس مشهد و تهران و پزشکان بیمارستان امام خمینی تهران همگی دست در دست یکدیگر دادند تا قلب جوان مشهدی که دچار مرگ مغزی شده بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مشهد به تهران منتقل شده و جان بیماری نیازمند که از نارسایی قلبی رنج می‌برد را نجات دهد.
به گزارش همشهری، روز 11تیرماه امسال جوان 25ساله‌ای به نام امید عقیقی در جریان یک سانحه رانندگی در مشهد به‌شدت مصدوم و به بیمارستان منتقل شد. به‌رغم تلاش پزشکان برای نجات جانش، وی چند روز قبل دچار مرگ مغزی شد و خانواده‌اش رضایت دادند که اعضای بدنش به بیماران نیازمند اهدا شود. مهم‌ترین عضو بیمار مرگ مغزی، قلب اوست و این عضو حیاتی پس از جدا شدن از بیمار باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیوند زده شود و انجام چنین عمل پیوند سخت و پیچیده‌ای در تهران امکان پذیر است. به همین دلیل قرار شد قلب بیمار مرگ مغزی پس از جداسازی در زمانی در حدود یک ساعت با پروازی اختصاصی از مشهد به تهران منتقل و برای پیوند به بیمارستان امام خمینی منتقل شود. صبح دیروز یک فروند هواپیمای جت از فرودگاه مهرآباد تهران به پرواز درآمد و دقایقی بعد در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به زمین نشست. اما از ساعاتی قبل از آن پشت در اتاق عمل بیمارستان مشهد غوغایی به پا بود. پدر و مادر و نزدیکان امید(جوان مرگ مغزی) آنجا بودند تا برای آخرین مرتبه با جگرگوشه‌شان وداع کنند. پس از آن و در یک عمل جراحی قلب بیمار جداسازی شده و برای انتقال به تهران آماده شده بود.

آغاز عملیات هوایی
بعد از آنکه قلب در محفظه مخصوص قرار گرفت، تیم متخصصان سوار بر آمبولانسی ویژه راهی فرودگاه شدند. در این بین با هماهنگی پلیس راهور مسیر برای حرکت آمبولانس باز گذاشته شده بود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن قلب به فرودگاه رسید. در آنجا موتورهای هواپیمای جت که  از دقایقی پیش به مشهد رسیده بود روشن بود و به محض سوار شدن اعضای تیم، هواپیما در کوتاه‌ترین زمان ممکن راهی پایتخت شد. اما در فرودگاه مهرآباد یکی از بالگردهای فراجا منتظر قلب پیوندی بود تا اعضای تیم پیوند گرفتار ترافیک نشوند. همه‌‌چیز طبق برنامه‌ریزی پیش می‌رفت و پس از انتقال قلب پیوندی به بالگرد، خلبان چند دقیقه بعد در محوطه بیمارستان امام خمینی بالگرد را به زمین نشاند و قلب به اتاق عمل منتقل شد. بیماری که قرار بود قلب پیوندی به او پیوند زده شود مردی 53ساله است. او مدتهاست که از نارسایی قلبی رنج می‌برد و از مدت‌ها پیش در نوبت دریافت قلب قرار داشت. متخصصان قلب در جریان عملی سخت و نفسگیر موفق شدند قلب را به این مرد پیوند بزنند و بعد از ساعتی معلوم شد که عمل پیوند موفقیت آمیز بوده است. 
حالا مادر بیمار مرگ مغزی هرچند عزادار فرزندش است اما از تصمیمی که گرفته رضایت دارد. او می‌گوید: جوان من از دست رفت؛ اما خدا را شکر که چند نفر دیگر با اهدای اعضای بدن او به زندگی‌شان ادامه می‌دهند. دوست داشتم کاری کنم که یاد فرزندم ماندگار باشد و از این قشنگ‌تر چه کاری می‌شود کرد؟ اهدای عضو کاری است که همه می‌توانند انجام دهند. فقط باید یک کم پا روی دلشان بگذارند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید