• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 22 تیر 1401
کد مطلب : 165776
+
-

رنج‌های علامه امینی‌ره برای الغدیر

آنچه در ادامه می‌خوانید بخش‌هایی از مصاحبه شیخ احمد امینی نجفی، فرزند علامه امینی(ره) مؤلف کتاب گرانقدر« الغدیر» است که از کتاب الغدیر و رنج‌های مرحوم علامه در تألیف این کتاب ارزشمند گفته است. این مصاحبه در شماره 401مجله افق حوزه مورخ بیست‌وسوم مهرماه 1393به چاپ رسیده است:
علامه امینی(ره) شیدا و مجذوب در فضایل امیرالمؤمنین علیه‌السلام بود. برای نوشتن این کتاب به کتابخانه‌های مختلف دنیا از جمله عراق، هندوستان، پاکستان، مغرب، مصر و بسیاری دیگر از کشورهای دنیا سفر کرد، درباره نحوه تألیف این کتاب چنین گفته‌اند:«من برای نوشتن الغدیر، 10هزار کتاب را از «بای بسم‌الله» تا «تای تمت» خوانده‌ام و به یک‌صد هزار کتاب مراجعه مکرر داشته‌ام.» ایشان در مدت ۴0سال، تمام توان و جوهر فکر خود را با مطالعات دقیق، سفرهای متعدد، مجموعه‌ای مستند و ردناپذیر به‌نام «الغدیر»، تنظیم کرد تا از امام خویش و هویت تشیع دفاع کند. حاصل زندگی ایشان علاوه بر کتاب ارزشمند الغدیر، چند کتاب دیگر و همچنین تأسیس کتابخانه امیرالمؤمنین علیه‌السلام است.
عمده تحقیقات انجام گرفته توسط علامه در این کتاب، پیرامون معنای حدیث غدیر است که از قرن دوم به بعد پیرامون اسناد غدیر خم و مفاد و منابع آن به‌ویژه از جلد دوم کتاب شریف الغدیر، مطالب ارزشمندی به‌ترتیب قرون و به موازات «غدیریه‌ها» جمع‌آوری و یکجا ارائه شده است.
وقتی به نتیجه این اثر گرانسنگ می‌نگریم، این کتاب در واقع تاریخ تحلیلی 60ساله صدر اسلام است که تبیین می‌کند، پس از پیامبر رضی‌الله عنه چه حوادثی رخ داد و مسلمانان چه کردند؟ چه شد که بعد از حضرت رسول رضی‌الله عنه شخصی فدوی و مجاهد به تمام معنا هم چون امام علی علیه‌السلام واجب القتل شود و 80سال در منبرها به‌عنوان نافله نمازشان و در نمازجمعه به‌عنوان یک امر استصوابی، این مظلوم را سب و لعن کنند؟! نه برایش حرمت مسلمانی و نه حرمت صحابی قائل شدند و حتی علیه ایشان خروج کردند و نسبت به‌خودش، اهل‌بیتش و ذریه‌اش توهین و ناسزا گفتند و این در حالی است که همیشه بحث حرمت صحابه مورد توجه مذاهب اسلامی بوده است و حتی این را هم از مولای‌مان دریغ کردند و در مقابل، شخصی هم چون معاویه که دستش به تمام جنایت‌ها آغشته بود و بنا بر نقل اهل سنت و حتی غیرمسلمانان که تاریخ اسلام را یک‌بار مطالعه کرده باشد به نقش حضرت علی علیه‌السلام در حفظ حدود اسلام و نیز تلاش‌های معاویه در ریشه‌کن کردن اسلام، رسیده است! حالا چه شد که امام علی علیه السلام به آنجا رسید و شخصی مثل معاویه‌بن‌ابی‌سفیان، شد امیرالمؤمنین!! مرحوم پدرم دریافته بودند، راه اثبات حقانیت شیعه و غدیرخم به وسیله جنگ، میسر نخواهد شد، این مفهوم باید به وسیله فرهنگسازی‌ انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید