• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 21 تیر 1401
کد مطلب : 165671
+
-

شاخص‌های تغییر مدیران شهرداری

یادداشت
شاخص‌های تغییر مدیران شهرداری

سیدمهدی سیدی؛ فعال اجتماعی

حتی بهترین خودروی دنیا هم پس از چندهزار کیلومتر راندن، نیاز به تعمیر و تعویض قطعه دارد. سازمان‌ها و ساختارها نیز مثل یک خودرو به همین قاعده، نیاز دارند. شهرداری‌ها (و ازجمله شهرداری تهران) به جهت حجم کار و مأموریت‌ها، لازم است مدام به تغییرات ساختاری و مدیریتی خود بیندیشند. اکنون پس از ماه‌ها فعالیت سنگین و جهادی شهرداری، به‌نظر می‌آید برخی تغییرات، محتمل و البته لازم باشد. این شاخص‌ها، می‌توانند راهنمای خوبی برای تصمیم‌گیران باشند تا مطابق با آن اصلاحات لازم را انجام دهند:
1- فهم رویکردهای مدیریت جدید: شهردار جدید، در شعارها و گفتمان‌سازی‌های خود، ارزش‌ها و رویکردهایی را مطرح کرده که منطقا طبق همان هم قضاوت خواهد شد. پس مدیران زیردست ایشان باید نسبت به این مفاهیم و مبانی، آگاهی و اعتقاد داشته باشند.
2- بهره‌مندی از توانایی برنامه‌ریزی: راه نجات شهرداری و مدیریت تهران، آن است که مدیران از یک نظام برنامه‌ریزی هوشمندانه و عملیاتی پیروی کنند. باید سنجید مدیر مربوطه تا چه حد توانسته است برای تشکیلات خود به یک برنامه جامع کاربردی دست یافته  و آن‌ را به جداول عملیاتی تبدیل کند و همچنین باید مراقب برنامه‌ها و گزارش‌های صوری بود.
3- شجاعت در تصمیم‌گیری: درد اصلی مدیران دولت قبل، بی‌تصمیمی بود. این آفت همیشه پیش‌روی مدیران است که کار مهمی انجام ندهیم تا نقد و مؤاخذه‌مان نکنند! پس باید پرونده کاری مدیران ارشد مطالعه شود که تا چه حد به تصمیمات  سخت تن داده و مسئولیت‌پذیر خود را ثابت کرده‌اند.
4- روش صحیح برخورد با ارباب‌رجوع و تکریم مردم: توجه همیشگی به مردم و تکریم آنان، یک شاخص ارزیابی مهم به‌حساب می‌آید. علاوه‌بر گزارش سازمان‌های بازرسی، نظرات مستقیم مردمی نیز(مثلا در شبکه‌های اجتماعی) می‌تواند ابزار خوبی برای سنجش «مردمی‌بودن» باشد.
5- سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد پنهان: باید معلوم شود که یک مدیر ارشد در مدت مسئولیتش، چقدر توانسته است سلامت نفس خود را حفظ کند و تا چه میزان توانسته در کشف و مقابله با تخلفات، مؤثر و مفید باشد.
6- مدیریت اجرایی نیروهای تحت پوشش: باید مدل مدیریتی هر مدیر از این منظر مورد کنکاش قرار گیرد که آیا اساسا او توانسته حتی دفتر خویش یا نیروهای مستقیم تحت پوشش خود را مدیریت و ساماندهی کند یا نوعی از آشفتگی و تداخل وظایف در سازمان او حاکم است.
البته باید توجه شود که تغییر هر مدیر حاوی پیامی مهم برای نیروهای داخل و مخاطبان بیرون شهرداری خواهد بود. هر تغییر، این پیام را به بدنه منتقل می‌کند که خواست جدی سازمان به چه سمت و سویی است. تغییر، قطب‌نمای حرکتی سازمان است تا بدنه بتوانند جهت اصلی را برای ادامه کار، فهم کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید