• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 20 تیر 1401
کد مطلب : 165566
+
-

یزد، شهر 4ستاره

یزد 5سال بعد از ثبت جهانی در صدر بهترین شهرهای گردشگری ایران قرار گرفته است

میراث
یزد، شهر 4ستاره

سمیه‌گلابگیریان-  خبرنگار

کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸تیر۱۳۹۶ بخشی از بافت تاریخی شهر یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و جشنواره بزرگ تابستانی ثبت جهانی یزد با هدف گرامیداشت این روز در حال برگزاری است.
به‌گزارش همشهری، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌ فرهنگی به دستاوردهای ثبت جهانی اشاره و می‌گوید: ارزشی که ثبت جهانی به یزد داد، باوری است که در تک تک شهروندان پدیدار شد تا سرخوردگی جای خود را به غرور ملی دهد و ارزش تخریب به ضد‌ارزش تبدیل شد.
گروه‌های داوطلبانه برای نخستین بار تشکیل و تعداد زیادی از بناها با همکاری همین گروه‌های جهادی و داوطلبانه مرمت شد.
سید مصطفی فاطمی با اشاره به کسب رتبه نخست مرمت در کشور نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: تغییر نگرش و افتخار به ارزش‌های تاریخی و فرهنگی موجب شد خانه‌های بافت یکی پس از دیگری مرمت و بازسازی شود و مردم در کنار متولیان حفاظت قرار گیرند.
به‌گفته او، یزد در سال‌های پس از ثبت به سرعت به سمت توسعه زیرساخت‌های شهری و گردشگری پیش رفت تا در رتبه نخست سرمایه‌گذاری گردشگری در کشور قرار گیرد.
فاطمی همچنین درباره رتبه نخست رشد گردشگری یزد در کشور توضیح می‌دهد: شهرهایی چون اصفهان و شیراز از ده‌ها سال قبل شهر‌های گردشگری ایران بوده‌ و همواره مورد توجه گردشگران ورودی قرار داشته‌اند، اما یزد هرگز نتوانسته بود در میان شهر گردشگری جایگاهی بیابد. در سال‌های اخیر و خصوصا پس از ثبت جهانی، رکورد ورود مسافر در ایام مختلف سال بارها شکسته شد.
به‌گفته این مقام مسئول، وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی در آخرین ارزیابی خود براساس شاخص‌های اختصاصی یزد را در صدر بهترین شهرهای گردشگری ایران قرار داده و عنوان شهر 4ستاره را به آن اعطا کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری یزد هم با اشاره به دستاوردهای ثبت جهانی برای حفاظت از کالبد بافت تاریخی و معماری اصیل آن در کنار حفظ آداب و رسوم و زندگی در بافت تاریخی، توجه به این دو مهم برای جلب رضایت ساکنان بافت تاریخی را از اولویت‌ها
بیان می‌کند‌.
احمد آخوندی اظهار امیدواری می‌کند با فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری با همکاری سرمایه‌گذاران و بهره‌برداری مناسب از ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی، روستایی، ملموس و ناملموس استان شاهد رونق روزافزون صنعت گردشگری استان باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید