• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 5 اسفند 1402
کد مطلب : 219265
+
-

پایان تهدید میراث جهانی امیرچخماق یزد


دادستان یزد حکم داد که خودروها اجازه تردد در میدان تاریخی امیرچخماق را نداشته باشند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که شهرداری یزد اجازه تردد خودرو در میدان ثبت جهانی شده امیرچخماق را داده بود.
به گزارش ایسنا، تصمیم شهرداری یزد برای باز شدن مسیر دسترسی خودروها به میدان تاریخی امیرچخماق، در شرایطی گرفته شد که این مجموعه به همراه بافت تاریخی یزد در یونسکو ثبت جهانی شده و هر نوع اقدامی در آن ممکن است موقعیت این میراث جهانی را در یونسکو به خطر اندازد.
از سوی دیگر، فرایند تخریب بنای تاریخی امیرچخماق، بر اثر بارش‌ها و سیل تابستان۱۴۰۱ تشدید شده و کارشناسان بارها بر مرمت و حفاظت اضطراری این مجموعه تأکید کرده‌اند، اما تاکنون نه‌تنها برای حفاظت و مرمت این سازه اقدامی نشده که تصمیم اخیر شهرداری یزد، نگرانی‌ها را از تخریب زودهنگام مجموعه امیرچخماق یزد بیشتر کرد؛ تا آنکه دادستان یزد حکم توقف اجرای این طرح تخریبگر بنای تاریخی امیرچخماق را صادر کرد.
سیدهادی رضوی، کنشگر میراث‌فرهنگی یزد درباره آسیب‌ها و مخاطرات بازشدن مسیر دسترسی خودروها به میدان «امیرچخماق» و مخدوش شدن پیاده‌راه گفت: سلامت کالبدی مجموعه امیرچخماق موضوع بسیار مهمی است و وقتی سلامت کالبدی این اثر دچار مخاطره ‌شود، در آینده احتمالا به سمت حذف یا تخریب آن نیز خواهیم رفت.
بخش‌هایی از بنای تاریخی امیرچخماق یزد یک‌بار در گذشته تخریب و دوباره مرمت شد. طی سال‌های اخیر نیز ترک‌هایی بر این بنا ظاهر شد که وزارت میراث فرهنگی با نشانه‌گذاری بر بنا میزان حرکت و افزایش ترک‌ها را پایش کرده است.
حالا سیدهادی رضوی، مرمتگر بافت‌ها و بناهای تاریخی کشور و از فعالان میراث فرهنگی یزد می‌گوید: در دسترس قرار دادن میدان یا محیط پیرامونی امیرچخماق برای خودروها، نه‌تنها هیچ توجیه قانونی ندارد، بلکه برخلاف مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی است که در دهه۱۳۷۰ خورشیدی ورود هر نوع وسیله نقلیه را به این محدوده منع کرده و تا امروز از اعتبار قانونی برخوردار بوده و لازم‌الاجراست.
رضوی گفت: یزد یک سال‌ونیم قبل با سیل سهمگین مواجه شد و در ۳۶ساعت حدود ۷۰۰هکتار بافت تاریخی یزد پایش و ۶۰۰ آسیب در ۳۶هزار بنای تاریخی یزد، شناسایی شد که گزارش‌ها، حاکی از آسیب یک‌درصدی به بافت تاریخی بر اثر سیلاب بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :