• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
دو شنبه 20 تیر 1401
کد مطلب : 165565
+
-

شروع بازسازی‌ روستاهای زلزله‌زده بندرلنگه

با گذشت کمتر از 10روز از زلزله در استان هرمزگان، فرایند بازسازی خانه‌های روستایی آغاز شد

گزارش
شروع بازسازی‌ روستاهای زلزله‌زده بندرلنگه

سیده زهرا عباسی-خبرنگار

‌10روز از 2زلزله 6.1 و 6.3 ریشتری غرب هرمزگان می‌گذرد و حالا اوضاع کمی در 24روستای زلزله‌زده بخش مهران شهرستان بندرلنگه آرام شده است. بیمه خانه‌های روستایی در مقابل بلایای طبیعی، اسکان اضطراری و موقت در زمان درست و آواربرداری و شروع ساخت‌وساز همزمان از نکاتی است که به‌گفته مردم و نیروهای جهادی حاضر در مناطق زلزله‌زده پیامدهای حادثه را قابل تحمل کرد تا تجربه سخت مردم در زلزله‌های 6ریشتری (آبان1400) فین در شهرستان بندرعباس تکرار نشود.

برآورد اولیه خسارت، 600میلیارد تومان
شنبه، 11تیر بود که 2زلزله 6.1 و 6.3ریشتری بندرلنگه در غرب هرمزگان را لرزاند؛ زلزله‌ای که موجب مصدومیت 111نفر، جان‌باختن 5نفر و خسارت به 24روستای بخش مهران در شهرستان بندرلنگه شد.
گرچه برآورد دقیق و کامل خسارت‌ها هنوز به پایان نرسیده، اما خانه‌های روستایی در کلاتو، بنو، نرمستان، دم گیرز، کرچی، دوآب، حنادان، چاه خودرو، پیشگان، خورخوار، سنگ سیاه، گواکو، خومکو، دژگان، کنخ، چاه دراز، تنب چکی، چاهدگی، تنب بنگرو، گنایی، گامیری، کوشک، قنات تنگو و تنب سیک از 10 تا 100درصد آسیب دیده‌اند. در مجموع 2200خانوار در این 24روستا ساکن هستند که 904خانوار از زلزله آسیب دیده‌اند و درمجموع 218خانه تخریبی بوده است.
مهدی دوستی، استاندار هرمزگان برآورد اولیه خسارت زلزله به روستاها را حدود ۶۰۰میلیارد تومان اعلام و تأکید می‌کند که از این رقم ۳۰۰میلیارد تومان مربوط به خسارت ابنیه و تجهیزات عمومی است.

جمع‌بندی خسارت‌ها، 2روز دیگر
آنطور که نیروهای امدادی حاضر در مناطق زلزله‌زده می‌گویند کار آواربرداری در 9روستا به پایان رسیده و در بقیه روستاها هم در جریان است.
مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان با بیان اینکه کار بازسازی تعدادی از منازل مسکونی آسیب ‌از روستای سایه‌خوش، کانون زلزله آغاز شده است به همشهری می‌گوید: شرایط در مناطق زلزله‌زده پایدار است و مشکل خاصی وجود ندارد و حتی در روند بازسازی‌ها کار پی‌کنی برخی واحدها هم آغاز شده است.
مهرداد حسن‌زاده با بیان اینکه جمع‌بندی نهایی خسارت‌ها تا 3-2 روز دیگر اعلام خواهد شد، می‌افزاید: در کنار توزیع 420کانکس و 450کولر، 1600چادر هم در میان زلزله‌زدگان توزیع شده است تا خودشان در کانکس باشند و وسایل ضروری‌شان را در چادر نگهداری کنند. به‌گفته او، تاکنون 120سرویس بهداشتی، ۳۶حمام سیار و ۱۰آبسردکن در مناطق زلزله‌زده نصب شده است و روزانه بیش از ۵هزار پرس غذای گرم نیز بین مردم توزیع می‌شود.
حسن‌زاده تأکید می‌کند برای انضباط بخشی، تقسیم کار، جلوگیری از موازی‌کاری و تسهیل امور، مناطق حادثه‌دیده به 3پهنه تقسیم شده است
 تا امدادرسانی و آواربرداری در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گیرد.

 رضایت مردم از خدمات
اهالی مناطق زلزله‌زده حالا بعد از 10روز از شرایط بحرانی خارج شده‌اند و بیش از هر چیز نگران بازسازی خانه‌هایشان هستند. اما اتفاق خوب در هرمزگان در این‌باره پیش از زلزله رخ داد به‌طوری که استانداری در تفاهمی با بنیاد برکت همه 91هزار خانه روستایی استان را در برابر بلایای طبیعی بیمه کرد. یکی از نیروهای جهادی حاضر در مناطق زلزله‌زده در این‌باره به همشهری می‌گوید: در چند ماه گذشته هرمزگان یک‌بار زلزله فین، سیل و بار دیگر زلزله بندرلنگه را تجربه کرد و شاید همین تکرار بلایا موجب شد مسئولان به فکر بیمه خانه‌های روستایی بیفتند. خاکسارپور با بیان اینکه روستاییان زلزله‌زده کمترین نگرانی را درباره هزینه بازسازی خانه‌هایشان دارند، می‌افزاید: خانه‌های روستایی تا 100میلیون تومان از بیمه خسارت دریافت می‌کنند و این اتفاق خوب در کنار خدمات‌دهی خوب، سرعت در اسکان اضطراری طی کمتر از 24ساعت و نصب سریع کانکس‌ها موجب شد شاهد تکرار نارضایتی‌ها شبیه زلزله فین نباشیم؛ مردم فین هنوز هم از خدمات‌دهی و توزیع امکانات ناراضی هستند. او معتقد است مدل خدمات‌دهی و سرعت عمل در زلزله بندرلنگه و همچنین عملکرد مردم، نیروهای جهادی و رسانه‌ها که جلوی بحران‌های رسانه‌ای و اجتماعی را گرفت می‌تواند به‌عنوان یک مدل و تجربه موفق در حوادث مشابه مورد استفاده قرار گیرد. خاکسارپور البته به برخی مشکلات چون نوسان و قطعی و وصلی برق اشاره می‌کند و می‌گوید: مردم بخش مهران بندرلنگه آب لوله‌کشی نداشتند و از آب‌انبار استفاده می‌کردند و این روزها هم آب آشامیدنی خود را از تانکرهای مستقر در منطقه تهیه می‌کنند.


هرمزگان این روزها در کنار زلزله، بحران‌های دیگری را هم تجربه می‌کند؛ باران‌های سیل‌آسا در شرق، مشاهده لارو پشه خطرناک آئدس در بندرعباس، گرمازدگی در مناطق زلزله‌زده و افزایش آمار کرونا و تغییر رنگ کیش از آبی به زرد، اما هم‌اکنون بیشترین توجه‌ها به سمت مناطق زلزله‌زده بندرلنگه است تا هرچه زودتر روند آواربرداری‌ها به پایان برسد.

مکث
ساخت مدرسه 6کلاسه «سایه‌خوش»


مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان گفت: عملیات اجرایی مدرسه ۶کلاسه روستای سایه‌خوش به دستور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در پنجمین روز بعداز وقوع زلزله آغاز شد. سید فخرالدین هاشمی افزود: مدرسه ۶ کلاسه «۱۵ خرداد» سال۱۳۴۸ ساخته شده بود و از پیش در فهرست فضاهای نیازمند تخریب و بازسازی قرار داشت. به‌گفته وی، این مدرسه با زیربنای ۵۰۰مترمربع در قالب ۶کلاس با اعتبار بیش از ۶۰میلیارد ریال با مشارکت خیران ساخته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید