• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 16 تیر 1401
کد مطلب : 165551
+
-

همشهری دلایل کاهش ورود پول به بورس را بررسی می‌کند

نوسان شاخص بورس در محدوده 1.5میلیون واحد

گزارش
نوسان شاخص بورس در محدوده 1.5میلیون واحد

بعد از چند روز صعود دیروز شاخص کل بورس تهران بار دیگر به سمت محدوده یک میلیون و 500هزار واحد عقب‌نشینی کرد و ارزش معاملات هم برای دومین بار از ابتدای سال به پایین‌ترین حد خود رسید.
به گزارش همشهری، با وجود یک دور رشد شاخص بورس از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت ماه، از ابتدای خرداد ماه بازار سهام وارد روند نزولی شده و با وجود رشد‌های مقطعی، روند کلی بازار سهام نزولی است. این روند به افت 100هزار واحدی شاخص بورس از ابتدای خرداد ماه تاکنون منجر شده است. دیروز هم روند نزولی بازار سهام ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران با 8500واحد کاهش بار دیگر به محدوده یک‌میلیون‌و500هزار واحد عقب‌نشینی کرد. از ابتدای هفته جاری شاخص بورس وارد یک روند صعودی ملایم شده بود و این امیدواری را ایجاد کرده بود که شرایط بازار سهام رو به بهبود حرکت کند. به زعم تحلیلگران تکنیکال محدوده فعلی یک نوع محدوده حمایتی برای شاخص تلقی می‌شود و چنانچه این محدوده در هفته‌های آینده همچنان حفظ شود می‌توان امیدوار بود که بعد از یک دوره رکود، شاخص بورس دوباره با رشد مواجه شوند اما چنانچه شاخص بورس به زیر این محدوده نزول کند، در روزهای آینده شاخص کل بورس با نزول بیشتری مواجه خواهد شد.

رکود
آمار‌ها نشان می‌دهد آنچه بیشتر از نزول شاخص‌ها در بورس برای فعالان بازار سرمایه اهمیت دارد غالب شدن روند رکودی بر بازار سهام است. استناد فعالان بازار سرمایه و تحلیلگران به کاهش میزان معاملات خرد در بازار سهام است که نقش زیادی در نوسان‌های شاخص دارد. الگوهای آماری نشان می‌دهد همبستگی زیادی بین میزان معاملات خرد و نوسان‌های شاخص بورس وجود دارد به‌طوری‌که طبق آمار‌های موجود در زمان‌هایی که میزان معاملات خرد افزایش می‌یابد شاخص‌های بورس وارد روند صعودی می‌شود و در زمان‌های نزول ارزش معاملات خرد شاخص بورس با افت مواجه می‌شوند. آمار‌ها نشان می‌دهد میزان معاملات خرد بازار سهام از ابتدای خرداد ماه شروع به نزول کرده و این روند حتی در تیرماه شتاب بیشتری گرفته است. طبق داده‌های آماری سطح معاملات خرد که در اردیبهشت ماه به 8هزار میلیارد تومان رسیده بود در پایان خرداد ماه به 4 و هم‌اکنون به محدوده 3هزار میلیارد تومان رسیده که نشان‌دهنده حاکم‌شدن جو رکود است. اما دلیل وقوع چنین رویدادی چیست؟

دلایل رکود
آنطورکه تحلیلگران می‌گویند دلیل اصلی حاکم شدن رکود در معاملات بورس کاهش ورود نقدینگی به بورس است و این موضوع ناشی از افزایش تردید‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس است. مهدی سدیدی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در شرایط کنونی بازار سهام چشم‌انتظار نقدینگی است، گفت: بورس اسیر عدم‌قطعیت‌های ناشی از شرایط داخل و خارج از محیط اقتصاد ایران است و برای رسیدن به شرایط مطلوب و متعادل، باید از این مولفه‌ها عبور کرد.
این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه در سال۱۴۰۱ بازار سرمایه مواجه با عدم‌قطعیت‌هاست و شاخص به‌عنوان نماینده رفتار این بازار در حال درجا زدن بوده و منتظر پیدا کردن مسیر خود است، افزود: بخشی از این عدم‌قطعیت‌ها داخلی و بخشی دیگر ریسک‌های سیستماتیک و مربوط به اتفاقات خارج از محیط اقتصاد ایران است. او اضافه کرد:دربخش داخلی جریان تعرفه‌گذاری و عوارض‌گذاری و در مجموع سیاستگذاری‌های مالی و تجاری در حالی اتفاق می‌افتد که در دنیا هم، این سیاست‌ها بسته به شرایط مختلف تغییر می‌کند، اما نکته قابل تامل این است که باید این تغییرات را قابل پیش‌بینی کرد تا فعالان بازار سرمایه و فعالان اقتصادی از تغییر یکباره سیاست‌ها، آسیب نبینند و این تغییرات نیز پیش‌بینی‌پذیر باشند تا فعالان بازار سرمایه برای آنها استراتژی و راهبرد داشته باشند.
او افزود: در عین حال مواردی مانند جنگ روسیه و اوکراین و اثر آن بر بازار جهانی نفت و کالاهای پایه (کامودیتی‌ها) و نوسانات ارزی نیز به عدم‌قطعیت‌ها در بازار سرمایه دامن زده است. به‌گفته او بحران بلاتکلیفی بدترین بحران در ساختار اقتصادی و سرمایه‌گذاری در آن است؛ چرا که سرمایه ترسو است و سرمایه‌گذار بیش از بازده، به امنیت سرمایه‌گذاری خود اهمیت می‌دهد که امیدواریم آنچه به مصلحت کشور و بازار سرمایه است در مناسبات بین‌المللی اتفاق بیفتد.
مصطفی محبی مجد، کارشناس دیگر بازارسرمایه نیز در این‌باره گفت: در روزهای اخیر کاهش محسوس ارزش معاملات خرد و خروج نقدینگی هرچند با سرعت کمی اتفاق افتاده است، اما از کم شدن تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در سهام حکایت دارد. او افزود: افراد عموماً به سمت دارایی‌هایی تمایل پیدا می‌کنند که روند روبه رشد داشته باشد. بنابراین از ابتدای سال۱۴۰۱ باوجود آنکه بازار دارایی‌های فیزیکی و معاملات کالایی زودتر از بازار مالی نسبت به افزایش نرخ ارز واکنش نشان داده‌اند، اما به‌دلیل نداشتن روند مشخص در بازار سهام، تمایل کمتری در ورود پول به این بازار وجود داشته است. او درباره دلایل بروز این پدیده در بورس گفت: ازجمله دلایلی که موجب شده نقدینگی برای ورود به بورس تمایلی نداشته باشد ابهام در نتایج تحولات خارجی و ابهام نسبت به قیمت کالاهای پایه به‌دلیل انتظار از سیاست انقباضی بانک مرکزی آمریکا است؛ در این بین می‌توان طیف وسیعی از صنایع و شرکت‌هایی را نام برد که تصمیم‌گیران نسبت به محبوس کردن سود خالص و تقسیم نشدن آن در مجامع از جذابیت سرمایه‌گذاری در سهام آن کاسته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید