• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 14 فروردین 1403
کد مطلب : 221400
+
-

مهمانی 5میلیون نفری تهرانی‌ها

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی تهران ویژه‌برنامه‌های رمضانی شهرداری را تشریح کرد

گزارش
مهمانی 5میلیون نفری تهرانی‌ها

فرخنده رفائی- روزنامه‌نگار

همزمان شدن ماه مبارک رمضان با ایام نوروز حال و هوای خاصی به شهر داده و در سراسر تهران این دو بهار با هم جشن گرفته می‌شود؛ یکی از اینها برپایی افطاری ساده است و مدیریت شهری تهران با هدف ارائه خدمات به شهروندان و مسافران و گردشگران برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده که برپایی سفره‌های افطاری در اکثر نقاط پایتخت از مهم‌ترین این برنامه‌هاست؛ البته شهرداری تهران سال گذشته هم تهرانی‌ها را با 3میلیون افطاری در مساجد شهر مهمان خود کرد، اما امسال علاوه بر مساجد، دیگر نقاط پرتردد شهر از قبیل میادین اصلی و ایستگاه‌های مترو هم میزبان شهروندان روزه‌دار بودند تا مردم در هر نقطه‌ای از شهر که صدای اذان به گوششان خورد بتوانند با یک افطاری ساده روزه خود را باز کنند.

5میلیون افطاری در شهر
احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری هدف شهرداری از برپایی سفره‌های افطاری ساده در سطح شهر را بهره‌مندی عموم مردم از این سفره‌ها و ایجاد مودت و محبت و مشارکت میان مردم عنوان کرد و گفت: این سفره‌های ساده و بی‌تکلف با مشارکت خود مردم و محلات و یک بخشی هم کمک‌های نقدی و کالایی شهرداری پهن می‌شود تا همه در لحظه افطار بتوانند هرجایی که هستند از یک افطاری ساده بهره‌مند شوند.
احمدی‌صدر اقلام موجود در این سفره‌های افطاری را نان و پنیر، خرما، سبزی و چای عنوان کرد و افزود: ممکن است خود مردم علاقه‌مند باشند در کنار این موارد، چیزهای دیگری هم به این سفره‌ها اضافه کنند، ولی ما حداقل 5میلیون افطاری را پیش‌بینی کردیم که در نقاط مختلف شهر تهران توزیع شده و خواهد شد. او ضمن مقایسه برنامه امسال شهرداری با افطاری سال گذشته توضیح داد: سال قبل 3میلیون افطار ساده در مساجد و محلات تهران توزیع شد، اما امسال ما این برنامه را به بوستان‌ها آوردیم و قرار است در بوستان‌هایی که بیشترین تردد را دارند، با این سفره‌های افطاری ساده میزبان شهروندان باشیم. به‌گفته مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، امسال علاوه بر مساجد که به‌صورت ویژه سفره‌های افطاری را پهن می‌کنند در پایانه‌های شهر تهران، ورودی‌های اصلی شهر، میادین اصلی و پرتردد، ایستگاه‌های مترو و همچنین در گرمخانه‌ها و مراکز نگهداری قشر آسیب‌دیده نیز افطاری ساده شهرداری تهران توزیع شد.

بسته‌های حمایتی برای خانواده‌های کم‌بضاعت
احمدی‌صدر همچنین درخصوص برنامه‌های حمایتی شهرداری گفت: از روز یکشنبه 27اسفند، توزیع ۵۰هزار بسته‌ حمایتی معیشتی برای خانواده‌های کم‌برخوردار با تحویل 5هزار بسته حمایتی به خانواده کودکان کار و خیابان آغاز شد که درصورت امکان تا پایان‌ ماه مبارک رمضان این تعداد را به 100هزار بسته می‌رسانیم.
او اقلام موجود در این بسته‌های حمایتی را شامل یک کیسه برنج، روغن، حبوبات، رب، تن‌ماهی و ماکارونی برشمرد و ارزش مالی این بسته را 2میلیون تومان اعلام کرد.

سفره افطاری 1/2کیلومتری در بلوار کشاورز
پیش از این نیز معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از اجرای ویژه‌برنامه‌هایی با حال و هوای بهاری و رمضانی در شهر تهران خبر داده بود.
محمدامین توکلی‌زاده در نشستی خبری در آخرین روزهای اسفندماه در کنار تشریح ویژه‌برنامه‌های تفریحی و بهاری شهرداری، به برنامه «افطارخونه» اشاره کرد که به همت سازمان زیباسازی شهرداری تهران در بلوار کشاورز تهران تا روز 10فروردین اجرا شد. او در توضیح این برنامه گفت: 60ایستگاه پذیرایی در بلوار کشاورز جانمایی شده بود و برنامه افطارانه از ابتدای نوروز اجرایی و از مهمانان نوروزی در این مکان با افطاری ساده پذیرایی شد. در همین رابطه نیز پیاده‌راه «افطارخونه» در بلوار کشاورز ویژه ماه مبارک رمضان، از اول تا دهم فروردین میزبان روزه‌داران بود. افطارخونه، حدفاصل میدان ولیعصر(عج) تا انتهای بلوار کشاورز به‌طول ۱۲۰۰متر بود که با نورپردازی و آذین‌بندی ویژه‌ای فضاسازی شد. همچنین این افطارخونه با حضور ۲۲موکب برگزار شد که این موکب‌ها با هویت مکان‌های تاریخی شهر تهران مثل کاخ گلستان، عمارت مسعودیه و شمس‌العماره طراحی و نامگذاری شد. بنا بر این گزارش، در طول مسیر 2چایخانه امام رضا(ع) در پیاده‌راه افطارخونه مستقر شدند.
افطارخونه با برنامه‌های شاد و سرگرم‌کننده مانند استندآپ کمدی، مداحی و اجرای موسیقی همراه بود و در طول مسیر گروه‌های موسیقی خیابانی اجرا داشتند و گروه‌های سرود میدانی به هنرنمایی پرداختند.

شهرداری تنها نیست
در کنار اقداماتی که ازسوی شهرداری تهران، به‌ویژه سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری برای مهمان کردن شهروندان به افطاری‌های ساده در حال انجام است، خیرین پایتخت نیز بیکار ننشسته‌اند و هزینه نیمی از برنامه‌های افطاری را برعهده گرفته‌اند.
براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری، علاوه بر ۵میلیون افطاری که شهرداری قرار است در نقاط مختلف شهر توزیع کند، بین ۲ تا ۵میلیون افطاری ساده نیز با مشارکت مجمع خیرین مناطق ۲۲گانه تهران توزیع خواهد شد تا پایتخت در روزهای ماه مبارک رمضان شاهد اختصاص ۷ تا ۱۰ میلیون افطاری در نقاط مختلف خود باشد. بر این اساس خیرین مناطق ۲۲گانه پایتخت نیمی از هزینه این امر خیر را در کنار شهرداری تهران، تقبل کرده‌اند و افطاری‌هایی که تاکنون در بلوار کشاورز و برخی دیگر از نقاط پیش‌بینی شده، توزیع شده است با استفاده از ظرفیت‌ها و مشارکت‌های مردمی مناطق و کمک مجمع خیرین بوده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید