• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 16 تیر 1401
کد مطلب : 165515
+
-

همایش بین‌المللی 2روزه فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تهران با حضور 480سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در برج میلاد آغاز شد

استقبال تهران از سرمایه‌گذاران

علیرضا زاکانی: عملیات اجرایی خط۱۰ مترو هفته آینده شروع می‌شود

گزارش
استقبال تهران از سرمایه‌گذاران

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

فرصت‌های بی‌نظیر سرمایه‌گذاری در تهران برای انجام پروژه‌های بزرگ و کوچک فراهم شده است؛ فرصت‌هایی که کمتر پیش‌روی کلانشهرها قرار می‌گیرد و این بار با همت مدیریت شهری و همراهی نهادهای دولتی و خصوص امکانی به‌وجود آمده که می‌تواند پایتخت ایران را در آینده متحول کند. همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تهران با حضور 480سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در برج میلاد، این فرصت‌ها را فراهم کرده است تا مسیرهای مناسب برای نیازهای سرمایه‌گذاری 300هزار میلیارد تومانی پدیدار شود. بر این اساس، همایشی بین‌المللی با حضور شهردار تهران، اعضای شورای اسلامی شهر، مسئولان، معاونان و وزرای دولتی، سفرای کشورهای خارجی، سرمایه‌گذاران و شهرداران برخی از کلانشهر‌ها کار خود را از دیروز آغاز کرد. این همایش امروز به‌کار خود پایان می‌دهد.

تلاش دولت برای بازگرداندن مسیرهای سرمایه‌گذاری
وزیر امور اقتصادی و دارایی در «همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تهران» گفت: «دهه۱۳۹۰ به جهت ایجاد انباشت سرمایه یکی از ضعیف‌ترین دهه‌های اقتصادی است؛ به‌طوری که بعد از جنگ تحمیلی در کمتر دوره‌ای تا این حد با چالش سرمایه‌گذاری مواجه بوده‌ایم.» سیداحسان خاندوزی با بیان اینکه باید جذابیت‌های ایجابی به اندازه کافی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد ایجاد کنیم، افزود: «اگر موانع را برطرف نکنیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که نتیجه عملکرد ما نسبت به گذشته متفاوت باشد. ستاد اقتصادی دولت تلاش می‌کند مسیرهای سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور را بازگرداند. در حوزه سرمایه‌گذاری، نقدینگی و سرمایه‌های اقتصادی به سمت پروژه‌های مولد ‌و پیشران جاری نمی‌شود. ضروری است تا مسیرهای انحرافی در سرمایه‌گذاری مولد بسته و برای اینکه حجم نقدینگی در اختیار تولید قرار بگیرد، باید از جذابیت بخش‌های غیرمولد کاسته شود. باید سرمایه‌گذار، عقلانی تصمیم بگیرد تا وارد پروژه‌های تولیدی شود و نباید سرمایه‌گذار را در نظامات مجوزدهی و پایبندی به تعهدها دلزده کنیم و بازارهای تولیدکننده را با قوانین دست و پاگیر از او بگیریم. در حوزه مجوزها تلاش کرده‌ایم صدور مجوزها در دولت سیزدهم تسهیل شود.» خاندوزی با اعلام این موضوع که در حوزه سرمایه‌گذاری اقتصاد ملی برای کمک به تولیدکنندگان 2مسیر شرکت‌ها و بانک‌ها را طی می‌کنیم، گفت: «در بحث شرکت‌ها به دوستان اعلام کرده‌ایم که سرمایه‌گذاری مجدد را در دستور کار خود قرار دهند. در مقوله بانکداری نیز باید در مسیر تشکیل سرمایه ثابت حرکت کنیم و از بنگاه‌داری سنتی خارج شویم. امیدوارم امسال نقطه عطفی در شاخص اقتصادی را شاهد باشیم، مسیرهای سرمایه‌گذاری از غیرمولد به مولد تغییر کند، تنگناهای دولت در سرمایه‌گذاری عمرانی برطرف شود و اعتماد سرمایه‌گذاران افزایش یابد.»

شهرداری؛ شریک مطمئن سرمایه‌گذاری
 علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت نیز در افتتاحیه همایش با تأکید بر فرصت‌های پرشماری که برای سرمایه‌گذاری در شهر تهران وجود دارد، گفت: «تهران، بزرگ‌ترین کلانشهر غرب آسیاست؛ شهری که به فرموده رهبر معظم انقلاب، خودش یک کشور و اثرات آن بر سایر نقاط کشور و سایر نقاط جهان کاملا ملموس است؛ بنابراین به‌دنبال آینده بهتر و تشریک مساعی برای ساختن آینده هستیم. ما باید از معایب و نواقص شهر فرصتی برای آینده بهتر خودمان بسازیم. وقتی ناظر به ۱۲هزار هکتار بافت ناپایدار و ۴هزارو۵۶۰هکتار بافت فرسوده درون آن حرف می‌زنیم، می‌توان به بهترین وجه از این تهدید استفاده و آن را تبدیل به فرصت کرد و به جای نوسازی بافت فرسوده، نوسازی شهر تهران را در دستور کار قرار داد.» به‌گفته شهردار، قریب یک‌پنجم از مساحت پایتخت ایران در چنین وضعیتی قرار دارد.
زاکانی با بیان اینکه چشم‌انداز ما ۱۴۱۰ است که باید تا آن زمان الگو تحول شهر خلق شود، گفت: «این کار بسیار بزرگ است و الزامات قانونی نیز در این مسیر به ما کمک می‌کند.» او در رابطه با سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل عمومی نیز گفت: «در بخش مترو، تهران ۳۳۳ ایستگاه مترو در ۱۱خط دارد که اگر تکمیل شود، ۱۰میلیون سفر را در روز انجام می‌دهد. از این ایستگاه‌ها امروز ۷خط را به‌صورت ناقص در ۱۴۳ایستگاه مورد استفاده قرار می‌دهیم. اولویت اول تکمیل این ۷خط است که با تکمیل آن جذابیت سفر در این ۷خط دوبرابر خواهد شد. هفته آینده خط۱۰ مترو را شروع خواهیم کرد و اجرای خط ۱۱ را نیز تا پایان سال شروع می‌کنیم.»  «با بارگذاری مجدد اطراف ایستگاه‌های مترو 49.8درصد پایتخت متحول می‌شود.» این دیگر جمله‌ای بود که دیروز زاکانی به آن اشاره کرد و گفت: «کاری که از 3ماه پیش شروع کردیم این است که براساس الزامات قانونی که طبق مصوبه شورای‌عالی شهرسازی داشتیم، پیرامون ایستگاه‌های مترو بتوانیم یک تغییراتی را ایجاد و با تغییر پهنه، بلندمرتبه‌سازی‌ کنیم. از این ۳۳۳ نقطه ۳۲۵ نقطه آن در داخل تهران و ۸ نقطه در خارج از تهران است. باید بتوانیم تا شعاع ۸۰۰ متری کل پارسل‌ها را بررسی و یک بارگذاری مجدد کنیم. ماحصل بهره‌مندی از این تغییر و ساخت، نوسازی و ایمنی شهر است. در ابتدا نیازمند دانش هستیم و دست نیاز ما به سمت اهل دانش است. همچنین محتاج تجربه شرکت‌ها و مجموعه‌های دارای مهارت هستیم، علاوه بر این نیازمند سرمایه‌‌ایم؛ لذا خودمان را یک شریک صادق برای سرمایه‌گذاران می‌بینیم. برای ما مهم است که دست به‌دست هم دهیم و یک میدان بزرگ را تعریف کنیم که همه در آن سود ببرند و ماحصل این سود، منفعت برای شهر و شهروندان باشد.» سکاندار پایتخت تأکید کرد شهرداری از ۸ماه پیش به‌دنبال هموارسازی این مسیر است.
به‌گفته او، در مدیریت شهری ۴۸۵پروژه تعریف شده که یا امسال شروع می‌شوند یا به پایان می‌رسند. در این میان، ۲۶پروژه اولویت اول و ۳۴مورد در اولویت دوم و الباقی در اولویت سوم قرار دارند.
شهردار گفت: «سرمایه‌گذاری‌ها به 3دسته تقسیم می‌شود؛ نخستین دسته به شکل مشارکت سرمایه‌گذاران با شهرداری است؛ به‌گونه‌ای که در پایان کار، سرمایه‌گذاران سود خود را دریافت کنند و سود و حاصل شهرداری نیز پیشرفت شهر و سودرسانی به مردم باشد. بخش دوم، سرمایه‌گذاری به اقتضای شرایط سودده نیست و شهرداری خرید خدمات راهبردی را انجام خواهد داد؛ برای مثال اگر سرمایه‌گذاری در مترو هزینه سنگینی را نیاز دارد و عملا به‌دلیل قیمت بسیار پایین بلیت مترو، نگاه اقتصادی به این قضیه وجود ندارد، اصل را بر این گذاشتند که خرید خدمت راهبردی انجام شود و شهردار به ازای تعداد مشخصی بلیت و ارائه خدمت، خرید خدمات داشت. در سرفصل سوم نیز، شهرداری اقدامات را انجام می‌دهد و شامل خدماتی است که به‌صورت عمومی در شهر ارائه می‌شود؛ به‌عنوان مثال 12هزار کیلومتر پیاده‌رو در شهر وجود دارد که عدد قابل‌توجهی است و باید در این بخش پروژه‌ها را تعریف و پیمانکار  مشخص و هزینه تأمین شود.»
زاکانی اضافه کرد: «در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ناظر بر بخش اول دقت و توجه لازم را داریم. باب خوبی باز شده تا بتوانیم از تمام ابزارهای نوین مالی و مشخص و همکاری مشترک در تمام سطوح بهره ببریم. تلاش شد که بخش خصوصی، دولتی و نظام بانکی کنار هم پیوستی ایجاد کنند. در شهرداری تهران خود را شریک مطمئن و معتمدی برای سرمایه‌گذاران می‌دانیم.»

 افق همایش، مردمی‌کردن اقتصاد شهری است
 ابوالفضل فلاح، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران هم از راه‌اندازی دبیرخانه دائمی و سامانه مجازی نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تهران خبر داد و گفت: «همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اختتامیه‌ای ندارد و با رونمایی از سایت فرصت‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران می‌توانند از طرح‌ها و پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری شهر تهران مطلع شوند.»  او اضافه کرد: «در راستای همایش، جلساتی با اتاق بازرگانی ایران و چین، ایران و قطر، قائم‌مقام بانک مرکزی و نهادهای بانکی و مالی برگزار شد. فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ۶پنل که مرتبط با معاونت‌های تخصصی شهرداری تهران می‌شود به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود. در این همایش تعدادی تفاهمنامه ازجمله تفاهمنامه با سازمان بورس کشور امضا شد تا از این ظرفیت برای تامین منابع مالی شهرداری استفاده کنیم. همچنین تفاهمنامه‌ای نیز با اتاق بازرگانی ایران امضا شد تا بتوانیم نهاد واسط بین بخش‌های اقتصادی کشور و مجموعه مدیریت شهری شویم. افق این همایش مردمی‌کردن اقتصاد شهری است.»

 تهران، نیازمند و مستعد سرمایه‌گذاری

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در بخشی از آیین افتتاحیه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر نیاز کشور به سرمایه‌گذاری گفت: «شهر نیز به سرمایه‌گذاری نیازمند است. مجموعه مدیریت شهری برای پذیرش سرمایه‌گذارانی که به‌دنبال این هستند که سرمایه خود را برای آرامش و آسایش شهر و بهره‌وری خود به‌کار بگیرند، آمادگی دارد. طی ۱۰سال گذشته حرکات مثبتی صورت گرفته اما هنوز به اقدامات بیشتر نیاز داریم که از سطح سرمایه‌گذاری شهرداری فراتر می‌رود و باید از توان سرمایه‌گذاران استفاده کنیم. تاکنون درخصوص جذب سرمایه‌گذار اتفاق افتاده اما به جای خوبی نرسیده و کارنامه درخشانی نداشته است.»  او با اشاره به اینکه ۱۲هزار هکتار بافت فرسوده و ناپایدار در تهران وجود دارد، افزود: «این میزان بافت، از بهترین فضاها برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. در این سرمایه‌گذاری کسی که بتواند تجمیع کند و به جای املاک ریزدانه به بلوک‌های بزرگ بیندیشد، گسترش شهری ایجاد خواهد کرد و خدمات شهری مختلف و آرامش مردم در این مسیر تأمین خواهد شد. سرمایه‌گذار باید تشویق شود تا بتواند سرمایه خود را در مسیری هزینه کند که به سود مورد نظر خود برسد. تهران ظرفیت‌های متعددی دارد که مردم با آن آشنایی ندارند. شهرداری این ظرفیت‌ها را در بسته‌های خود آماده کرده که سرمایه‌گذاران از این ظرفیت‌ها آگاه شوند. اگر این نشست‌های سرمایه‌گذاری به نتیجه برسد، مردم دیگر شهرها نیز سود خواهند برد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید